رنگ بلکا چیست و چه تفاوتی با کاغذ دیواری دارد؟

تفاوت بلکا و کاغذ دیواری

فهرست مطالب

یکی از انواع دیوارپوش‌های موجود در بازار، بلکا است. این دیوارپوش به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد برای بعضی افراد ممکن است گزینه مناسبی، در مقایسه با کاغذ دیواری، باشد. نکته جالب‌توجه اینجاست که با وجود پرطرفدار بودن این محصول، هنوز، عده‌ای از مصرف‌کنندگان نمی‌دانند پوشش بلکا چیست. در مقاله امروز آسام قصد داریم به معرفی مفصل این نوع دیوارپوش بپردازیم. همچنین بررسی تفاوت بلکا و کاغذ دیواری در ادامه به شما کمک می‌کند در صورت انتخاب این محصول، با مزایا و معایب آن در مقایسه با دیوارپوش کاغذی بهتر آشنا شوید.

پوشش بلکا چیست؟

بلکا Belka یا رنگ بلکا، ترکیب کاملی از الیاف طبیعی پنبه سلولزی، رزین سلولزی و سنگ‌های تزئینی است که به‌صورت یک پوشش کامل سلولزی می‌تواند جایگزین کاغذ دیواری باشد. باید اضافه کنیم که مواد اولیه بلکا، کاملاً طبیعی و کم‌خطر برای سلامت انسان است و عموماً برای فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و همچنین فضاهای درمانی و بیمارستانی اجرا می‌شود.

آشنایی با معایب و مزایای دیوارپوش بلکا

طبیعی است که هر نوع دیوارپوشی به نوع خود، مزایا و معایبی داشته باشد و این موضوع در مورد دیوارپوش بلکا هم صدق می‌کند. در ادامه به بررسی معایب و مزایای این نوع دیوارپوش می‌پردازیم.

معایب بلکا به‌عنوان دیوارپوش

بلکا در نگاه اول شاید محصول بی‌خطر و مناسب سلامت انسان باشد ولی پس از مشورت با اهالی فن متوجه می‌شوید که با توجه به تفاوت بلکا و کاغذ دیواری، معایب زیر را در خود دارد:

 قابلیت شستشوی پایین و حتی غیرقابل شستشو

قطعاً شما به دنبال دیوارپوشی هستید که مزیت قابل‌شست‌وشو بودن را داشته باشد درحالی‌که بلکا اصلاً این‌طور نیست! این محصول به‌سختی و با کمک مواد شوینده تمیز می‌شود که البته با دردسرهایی برای شست‌وشو همراه است. فراموش نکنید که بلکا قابلیت شست‌وشو  با آب را ندارد. بنابراین اگر می‌شنوید که برای فضاهایی مانند سرویس بهداشتی مناسب هستند،کاملاً اشتباه است.

کیفیت متریال پایین

از دیگر معایب بلکا باید به کیفیت بسیار پایین آن پس از اجرا روی دیوار اشاره کنیم. درواقع پس‌ازاینکه پوشش بلکا روی دیوار خشک شد شما متوجه کیفیت واقعی و بسیار پایین آن خواهید شد.

 قابلیت ترمیم پایین

اگر می‌خواهید بدانید یکی از مهم‌ترین معایب پوشش بلکا چیست روی همین عیب دقت کنید. اگرچه بلکا قابلیت ترمیم دارد ولی پس از ترمیم کیفیت به‌مراتب پایین‌تری خواهد داشت.

 عایق صوت و حرارت نیست

امروزه ویژگی عایق صوت و حرارت بودن برای دیوارپوش یکی از مزایا به شمار می‌رود. درحالی‌که این محصول برخلاف ادعاهای تبلیغاتی چنین مزیتی را ندارد. البته باید اضافه کنیم که شرط عایق بودن تنها زمانی اجرا می‌شود که قطر بلکا زیاد باشد. بنابراین با توجه به کم بودن قطر این محصول روی دیوار، نباید انتظار چنین مزیتی را از آن داشت.

دشوار بودن ترمیم و تعویض

متأسفانه این محصول قرار نیست حال شما را در زمان تعویض خوب کند و این، دیگر تفاوت بلکا و کاغذ دیواری است! برای تعویض آن با کاغذ دیواری مجبور هستید دردسرهای زیادی را متحمل شوید. ناگفته نماند که تراشیدن رنگ بلکا از روی دیوار هم دردسر زیادی دارد و هم هزینه بیشتری می‌طلبد. درحالی‌که این موضوع در مورد کاغذ دیواری درست نیست.

 مزایای پوشش بلکا چیست؟

با توجه به توضیحات مربوط به معایب این دیوارپوش، احتمالاً با خواندن مزایای آن قانع می‌شوید که تصمیم بهتری بگیرید!

ازآنجایی‌که بالاتر به‌شرط عایق بودن رنگ بلکا پرداختیم، عایق بودن آن عملاً در صورتی شدنی است که قطر دیوارپوش زیاد باشد. وقتی نصاب وارد عمل می‌شود عملاً نمی‌تواند چنین قطری را روی دیوار کار کند.

آشنایی با مزایا و معایب کاغذ دیواری

نوبتی هم که باشد، نوبت پرداختن به یکی از پرطرفدارترین انواع دیوارپوش است. این محصول با توجه به قدمت زیادی که در مقایسه با بلکا و انواع دیگر دیوارپوش دارد، ممکن است برای ساختمان شما هم مناسب باشد. در ادامه به مزایا و معایب کاغذ دیواری بیشتر می‌پردازیم.

مزایای کاغذ دیواری

درصورتی‌که قصد دارید به‌زودی برای خرید بهترین کاغذ دیواری برای ساختمان خود اقدام کنید، دانستن مزایای زیر کمک زیادی به انتخاب نهایی محصول مناسب می‌کند:

  • تنوع طرح و رنگ
  • قابلیت جداسازی سریع از روی دیوار
  • عمر و دوام طولانی (دستکم ۱۵ سال)
  • قابلیت شست‌وشو
  • تأثیرگذاری در ابعاد و عمق فضای موردنظر (بزرگ یا کوچک کردن)
  • برقراری هارمونی و یکدستی در چیدمان و دکوراسیون داخلی
  • مقاوم در برابر گرما، رطوبت، گردوخاک
  • گزینه مناسب برای پوشش کثیفی و عیوب دیوار
  • دیوارپوش مقرون‌به‌صرفه
  • نبود مشکلاتی مانند بوی آزاردهنده و طولانی شدن زمان نصب
  • ضد حساسیت و سازگار با محیط‌زیست

معایب کاغذ دیواری

احتمالاً وقتی به تفاوت بلکا و کاغذ دیواری فکر می‌کنید، پس‌ازاینکه تعریف درستی از بلکا چیست در اختیارتان قرار می‌گیرید، کنجکاو می‌شوید که با معایب هردو محصول هم بیشتر آشنا شوید. کاغذ دیواری ممکن است با وجود معایب زیر، گزینه دیگری برای بعضی مشتریان باشد:

  • زمان زیرسازی پیش از نصب کاغذ دیواری (مخصوصاً برای دیوارهای قدیمی و نیازمند زیرسازی بیشتر)
  • تفاوت هزینه با توجه به کیفیت و رنگ دیوارپوش کاغذی
  • شرایط محیطی مناسب برای اجرای کاغذ دیواری ( در محیط شرجی یا بسیار آلوده جواب نمی‌دهد)
  • بروز آسیب‌های احتمالی در زمان جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار
  • تغییر رنگ کاغذدیواری‌های نامرغوب

مقایسه بلکا و کاغذ دیواری

در این بخش مقاله برای درک بهتر تفاوت بلکا و کاغذ دیواری بهتر دانستیم مقایسه‌ای کلی روی هردو نوع دیوارپوش داشته باشیم.

درصورتی‌که قصد دارید محصولی با جلوه تماشایی داشته باشید و چشمان شما در زمان انتخاب، از تنوع بالا در رنگ و طرح، سیراب شود، قطعاً کاغذ دیواری می‌تواند به‌خوبی نظر شما را جلب کند. قابلیت شست‌وشو با آب و مواد شوینده مناسب ویژگی مثبت دیگری است که در مقایسه تفاوت بلکا و کاغذ دیواری باید به آن توجه کنید.

کاغذ دیواری فرایند اجرا، نصب و همچنین ترمیم ساده‌تری در مقایسه با رنگ بلکا دارد. همچنین عدم‌تغییر رنگ آن باعث می‌شود سال‌های بسیار بیشتری از آن استفاده کنید. در پایان اگر هزینه برای شما اهمیت چندانی ندارد ولی کیفیت و برند محصول برایتان مهم‌تر است، قطعاً کارشناسان ما در مجموعه آسام، انتخاب یک کاغذ دیواری باکیفیت را پیشنهاد می‌دهند.

اگرچه هزینه اجرا و نصب پوشش بلکا کمتر و زمان نصب آن کوتاه‌تر است ولی اگر به ترمیم یا تعویض این نوع دیوارپوش نیاز داشته باشید، دردسرهای زیادی را باید متحمل شوید. ما در بخش توضیح پوشش بلکا چیست به توضیح مفصل این موارد پرداختیم. البته که بلکا تنوع رنگی قابل‌توجه و مقاومت زیادی دارد. از طرفی پیش از نصب بلکا نیازی به زیرسازی نخواهید داشت. با همه این اوصاف اگر قصد زیباسازی دیوارهای سرویس بهداشتی یا فضاهای مرطوب را دارید، برخلاف عایق بودن کاغذ دیواری، این نوع پوشش اصلاً گزینه مناسبی نیست.

بلکا بهتر است یا کاغذ دیواری؟

در این مورد جمله طلایی « انتخاب با مشتری است» حرف اول و آخر را میزند. اما ما در مجموعه آسام به‌عنوان یک اهل‌فن آشنا با زیروبم دکوراسیون داخلی، مخصوصاً انواع دیوارپوش، توصیه می‌کنیم محصولی را انتخاب کنید که با توجه به کیفیت، عمر بادوام، تنوع و قابلیت‌های بسیار بالای نصب، ترمیم، تعویض و حتی زیرسازی، لبخند رضایت را روی لبان شما بنشاند.

نکته پایانی

انتخاب یک دیوارپوش باکیفیت، زیبا، کارآمد و متناسب با هارمونی محیط همیشه یکی از چالش‌های افراد خوش‌سلیقه است. این دسته از افراد با شنیدن نام رنگ بلکا ابتدا می‌خواهند بدانند این پوشش چیست و آیا تفاوت بلکا و کاغذ دیواری چشمگیر است یا خیر. در ادامه نسبت به انتخاب محصول مقرون‌به‌صرفه و مناسب اقدام می‌کنند.

شرکت هنر و تجارت آسام با داشتن گنجینه تماشایی از بهترین‌های کاغذ دیواری، مفتخر است انواعی از دیوارپوش کاغذی از برندهای ترک و اروپایی را تقدیم نگاه شما مصرف‌کنندگان سخت پسند کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات