بهترین راهنمای ترمیم کاغذ دیواری که به آن نیاز پیدا می‌کنید!

تجربه ارزنده من از ترمیم کاغذ دیواری ساختمان

فهرست مطالب

کمتر مصرف‌کننده کاغذ دیواری را می‌توان سراغ داشت که برای یک‌بار هم که شده تجربه خرابی، آسیب یا پارگی کاغذ دیواری را نداشته باشد. اما جدای از بروز چنین مشکلاتی برای کاغذ که همیشه در معرض آسیب قرار دارد، مواقعی هم هست که این خرابی و آسیب قابل‌ترمیم است و با رعایت چند ترفند می‌توان برای ترمیم کاغذ دیواری قدم‌های نتیجه‌بخشی برداشت. در مقاله امروز آسام قصد داریم به بهترین روش تعمیر کاغذ دیواری پاره شده بپردازیم. همچنین تلاش می‌کنیم به جزئیات مفید و کاربردی در مورد رسیدگی به کاغذ دیواری بادکرده یا بازشده بپردازیم.

چرا دیوارپوش کاغذی به ترمیم نیاز دارد؟

به‌طورکلی علت خراب شدن و آسیب‌دیدگی کاغذ دیواری قابل پیش‌بینی نیست و بخشی از اتفاقات مربوط به نگهداری و مراقبت از دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. در ادامه فهرست‌وار توضیح می‌دهیم که این دلایل کدام‌اند:

  • نصب نادرست کاغذ دیواری؛ برای نصب دیوارپوش کاغذی از نصاب متخصص و باتجربه کمک گرفته نمی‌شود.
  • اسباب‌کشی
  • نشت آب؛ مشکلات لوله‌کشی یا آسیب به سقف
  • برخورد جسم تیز به کاغذ دیواری و پاره شدن بخشی یا تمام آن
  • ظاهر شدن لکه‌ها یا خراش‌های بی‌شمار
  • لانه کردن موریانه زیر کاغذ دیواری
  • بازی‌های کودکانه و برخورد اجسام به سطح دیوار
  • رطوبت زیاد به دلیل زندگی در محیط شرجی یا عدم تهویه مناسب ساختمان
  • جدا شدن درزهای رول کاغذ دیواری که ناشی از آسیب نیست و به دلیل گذر زمان اتفاق می‌افتد.
  • آسیب‌دیدگی لایه رویی بدون آسیب‌دیدگی و کنده شدن بخش زیرین دیوارپوش کاغذی

۶ روش‌ترمیم کاغذ دیواری را بشناسید

در ادامه به معرفی ۶ روش رایج ‌ترمیم و تعمیر کاغذ دیواری آسیب‌دیده می‌پردازیم:

  • چسباندن کاغذ دیواری کنده‌شده با چسب چوب در قسمت درز
  • ترمیم اثر لکه کاغذ دیواری با پودر جاذب
  • ترمیم کاغذ دیواری لک شده با الکل
  • ترمیم حباب‌های کاغذ دیواری
  • استفاده از لاک و مداد شمعی برای آسیب‌های کوچک و ناچیز کاغذ دیواری
  • وصله کردن پارگی کاغذ دیواری

چسباندن کاغذ دیواری کنده‌شده با چسب چوب در قسمت درز

اگر بخش‌هایی از کاغذ دیواری کنده یا درزها از روی دیوار بلند شده‌اند، نیاز به چسب کاری است. برای این کار به چسب ترمیم کاغذ دیواری نیاز دارید تا با دقت مراحل چسباندن کاغذ دیواری بازشده را اجرا کنید. ابتدا باید چسب را روی کاغذ بمالید و سپس با غلتک آن را روی سطح پخش کنید.

پس از پایان کار برای برداشتن اضافات چسب می‌توانید با دستمال یا اسفنج مرطوب آن‌ها را بردارید. در پایان ۲۴ ساعت زمان بدهید تا چسب خشک شود. توجه داشته باشید که نباید هیچ تابلو یا وسیله دکوری روی دیوار نصب باشد. همچنین از قرار دادن هر وسیله جلوی دیوار که مانع جریان هوا و دیر خشک شدن آن می‌شود، خودداری کنید.

باید اضافه کنیم که ترمیم کاغذ دیواری با چسب چوب انتخاب نصابان حرفه‌ای برای گرفتن درزهای باز دیوارپوش کاغذی است. این چسب مخصوص به‌صورت آماده یا نیمه آماده در بازار موجود است و می‌توانید همراه با آب گرم یا بدون هیچ ماده اضافی آن را مصرف کنید.

در فضاهایی که رطوبت زیادی دارند یا تهویه مناسبی انجام نمی‌شود، حتی با وجود چسب کاری همچنان خطر باز شدن درزها وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم به سراغ مواد و چسب‌هایی بروید که متناسب با محیط موردنظر شما باشند. کارشناسان ما در مجموعه آسام در این زمینه راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند. کافی است با تیم پشتیبانی تماس بگیرید!

 ترمیم اثر لکه چربی روی کاغذ دیواری با پودر جاذب

ازآنجایی‌که ظاهر شدن لکه‌های ریزودرشت چربی از دردسرهای رایج برای کاغذ دیواری است، اهالی فن استفاده از پودرهای جاذب را توصیه می‌کنند. این مواد ( مانند جوش‌شیرین، نشاسته ذرت، پودر بچه) خاصیت جذب چربی بالایی دارند. برای شروع، چند قطره مایع ظرف‌شویی را با پودر موردنظر ترکیب کنید تا خمیر سفتی آماده شود. در مرحله بعدی می‌توانید خمیر را با کاردک یا مسواک روی کاغذ دیواری بکشید.

مهم: این روش برای چربی زدایی لکه‌های تازه جواب می‌دهد.

لکه‌گیری کاغذ دیواری زمانی جواب می‌دهد که از جنس ضدآب باشد. درغیراینصورت کشیدن دستمال یا هر ماده مرطوب باعث خراب‌تر شدن آن می‌شود. از طرفی توصیه می‌کنیم حتماً از دستمال‌های نرم کمک بگیرید و هرگز به سراغ سیم ظرف‌شویی، اسکاچ یا ابزارهای مشابه نروید.

نحوه ترمیم کاغذ دیواری لک شده با الکل

لک زدایی با الکل خالص یا محلول حاوی درصدی الکل، نتیجه‌بخش است. محلول را روی پنبه اسپری کنید و منتظر از بین رفتن لکه‌ها باشید. یک نکته را فراموش نکنید و آن اینکه لکه‌زدایی نباید باعث خیس شدن کاغذ دیواری شود که در غیراینصورت شدت آسیب بیشتر می‌شود.

ترمیم حباب‌های کاغذ دیواری

ابتدا با یک تیغ برش کوچکی روی حباب ایجاد کنید تا هوا تخلیه شود. سپس با کمک بهترین چسب برای ترمیم کاغذ دیواری درز را بپوشانید و آن را دوباره بچسبانید. برای بهتر شدن نتیجه می‌توانید از سرنگ کمک بگیرید.

ناگفته نماند که شرایط آب و هوایی مخصوصاً شرجی بودن هوا، باعث تورم رنگ یا گچ دیوار می‌شود. درنتیجه ظاهر شدن حباب یا برجستگی روی کاغذ دیواری بیشتر می‌شود. البته از بین رفتن چسب، تجمع هوا یا نصب غیراصولی از دیگر دلایل ورم کردن کاغذ دیواری است.

استفاده از لاک و مداد شمعی برای آسیب‌های کوچک و ناچیز کاغذ دیواری

آسیب‌های ناچیز و کمرنگ‌تر را می‌توانید با لاک یا مداد شمعی برطرف کنید. از لاک برای کاغذ دیواری تک‌رنگ و از مداد شمعی برای کاغذ دیواری‌های طرح دار استفاده کنید.

وصله کردن پارگی کاغذ دیواری

بهترین روش تعمیر کاغذ دیواری پاره شده وصله کردن آن است. بخش آسیب‌دیده را ابتدا با تیغ جدا و چسب باقی‌مانده از کاغذ دیواری جداشده را پاک‌کنید. در صورت لزوم به استفاده از آب، ۲۴ ساعت زمان بدهید تا خشک شود و پس‌ازآن، برش جدیدی از کاغذ دیواری را که با کاغذ دیواری قدیمی همخوانی بیشتری دارد، روی قسمت بریده‌شده، بچسبانید. دقت کنید که تکه اضافه‌شده باید از هر طرف ۱۵-۲۰ سانتی‌متر اضافه داشته باشد.

ترمیم کاغذ دیواری پیچ‌خورده

پیچ‌خوردگی کاغذ دیواری به دلیل چسبندگی ضعیف کاغذ دیواری با دیوار به وجود می‌آید. این مشکل ناشی از چسب ناکافی، رطوبت یا غلتیدن درزهاست. درنتیجه گوشه‌ای از درزهای دیوارپوش جدا می‌شود و به‌مرورزمان پیچ می‌خورد. اگر کاغذ دیواری برای مدت طولانی پیچ‌خورده باشد برای درست کردن آن به سشوار نیاز خواهید داشت.

برای شروع ابتدا با کمک برس رنگ، یک لایه چسب یکنواخت را زیر پیچ‌خوردگی بمالید و مطمئن شوید که بخش موردنظر کاملاً با چسب پوشیده شده است. اکنون با سشوار و یک ابزار صاف کننده، کاغذ دیواری را به حالت موردنظرتان برگردانید. مراقب باشید که سطح موردنظر به دلیل تماس با حرارت، بیش‌ازحد داغ نشود. سشوار را به‌دفعات حرکت بدهید تا جریان حرارتی یکسانی ایجاد شود.

نحوه تعمیر درزهای شل شده کاغذ دیواری

شل شدن درزهای کاغذ دیواری عموماً به دلیل بیرون‌زدگی خمیر بیش‌ازحد با حرکت غلتک درز است. اگر نقطه‌ای چسب ناکافی داشته باشد یا درزها در گوشه‌ای یا نزدیک این نقطه باشند، ممکن است در معرض ضربه قرار بگیرند و درنتیجه شل شوند.

بخش زیادی از مراحل ترمیم کاغذ دیواری بازشده یا بادکرده را می‌توانید باکمی چسب و یک ابزار صاف کننده انجام بدهید. استفاده از سشوار برای گرم کردن پیچ‌خوردگی‌ها یا درزهای صاف نشده کمک می‌کند. شما می‌توانید کاغذ دیواری بازشده را باکمی چسب دوباره به حالت طبیعی برگردانید

مشکلات رایج که برای کاغذ دیواری پیش می‌آیند، کدام‌اند؟

بعد از نصب کاغذ دیواری احتمال بروز یکی از مشکلات زیر وجود دارد و ازجمله مشکلات رایج مربوط به دیوارپوش های کاغذی است:

  • باد کردن
  • باز شدن درزهای کاغذ دیواری
  • ظاهر شدن حباب زیر لایه کاغذ دیواری (به دلیل رطوبت، نصب نادرست)
  • پارگی، بریدگی و خراشیدگی ناشی از ضربه خوردن، اسباب‌کشی و بازی کودکان
  • نشت آب؛ مشکلات لوله‌کشی یا آسیب به سقف
  • ظاهر شدن لکه‌ها یا خراش‌های بی‌شمار
  • لانه کردن موریانه زیر کاغذ دیواری
  • رطوبت زیاد به دلیل زندگی در محیط‌های شرجی یا عدم تهویه مناسب ساختمان
  • جدا شدن درزهای رول کاغذ دیواری که ناشی از آسیب نیست و به دلیل گذر زمان اتفاق می‌افتد
  • آسیب‌دیدگی لایه رویی بدون آسیب‌دیدگی و کنده شدن بخش زیرین دیوارپوش کاغذی
  • ناهمواری یا ناپایداری کاغذ دیواری به دلیل استفاده نادرست از چسب کاغذ دیواری

با توجه به روش‌های متنوع‌ترمیم دیوارپوش کاغذی، توصیه می‌کنیم که یکی از روش‌های زیر را برای ترمیم کاغذ دیواری سوراخ شده، بادکرده، پاره یا خراشیده شده در نظر بگیرید:

  • استفاده از چسب ترمیم کاغذ دیواری
  • استفاده از پودر جاذب برای گرفتن لکه‌های چربی
  • استفاده از مداد شمعی یا لاک برای آسیب‌های جزئی

دریافت مشاوره و آموزش ‌ترمیم کاغذ دیواری

برای نتیجه‌بخش بودن فرایند تعمیر کاغذ دیواری خود، جز در موارد آسیب‌های جزئی که راهکار آن را بالاتر توضیح دادیم، بهتر است شخصاً اقدام نکنید. شما می‌توانید پس از تماس با تیم پشتیبانی مجموعه آسام، با توجه به نوع آسیب، برای رفع مشکل موردنظرتان راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

نکات تکمیلی برای نحوه ترمیم کاغذ دیواری

در پایان لازم می‌دانیم برای تکمیل آگاهی سازی در مورد تعمیر کاغذ دیواری، نکات مهم‌تر را ارائه کنیم:

  • حتماً در صورت نیاز به استفاده از چسب کاغذ دیواری، از چسب ترمیمی قوی و باکیفیت استفاده کنید.
  • درصورتی‌که قصد دارید برای فضاهای بسیار مرطوب از دیوارپوش کاغذی استفاده کنید (حمام و سرویس بهداشتی)، حتماً جنس مرغوب وینیل را خریداری کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، حتماً اصول زیرسازی را با حضور یک نصاب حرفه‌ای رعایت و سپس کاغذ دیواری موردنظرتان را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات