فوت کوزه گری برای نگهداری کاغذ دیواری

فوت کوزه گری برای نگهداری کاغذ دیواری

فهرست مطالب

کاغذ دیواری یا والپیپر سال‌ها است که دیوارهای منزل یا محل کار ما را آراسته‌اند. این کاغذهای رنگی در روز‌های اول بعد از نصب، جلوه‌ای خاص دارند؛ اما متاسفانه به مرور ظاهر زیبای اولیه خود را از دست می‌دهند. سوالی که پیش می‌آید این است که طول عمر این کاغذهای رنگی چقدر است. آیا راهی برای نگهداری کاغذ دیواری وجود دارد یا نه؟

متاسفانه کاغذ دیواری به مرور زمان گرد‌و‌غبار اطراف را به خود می‌گیرد. از سوی دیگر ممکن است توسط مداد، خودکار، مواد غذایی و اجسام دیگر کثیف شود. به همین دلیل نیاز به نظافت پیدا می‌کند. دانستن یک سری اصول به حفظ و نگهداری کاغذ دیواری کمک شایانی می‌کند تا درخشش اولیه کاغذ دیواری حفظ شود. اگر شما هم علاقه‌مند به دانستن نکات وروش‌های افزایش طول عمر کاغذ دیواری هستید، در مقاله امروز آسام قصد داریم به نکات مفیدی بپردازیم.

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از کاغذ‌دیوای

برای نگهداری و مراقبت کاغذ دیواری نکاتی را باید با ریز‌بینی دقیق رعایت کنید. البته قبل از آن باید جنس کاغذ دیواری محل کار یا خانه خود را بشناسید؛ زیرا بعضی از انواع آن‌ها ضد‌آب هستند، به همین دلیل در اثر شست‌و‌شو آسیب نمی‌بینند.

اما برخی دیگر در اثر ششست‌و‌شو با آب از بین می‌رود و برای تمیز‌کردن آن بهتر است از پارچه خشک استفاده کنید. علاوه بر توجه به جنس والپیپر باید نکات و اصول دیگری را نیز رعایت کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

نظافت منظم

استفاده از روش‌های صحیح برای تمیز کردن کاغذ دیواری، به جلوگیری از خطر خراشیدگی یا خرابی آن کمک می‌کند. استفاده از تمیز کننده‌های قوی و نامناسب می‌تواند طول عمر مفید آن را به‌شدت کاهش دهد. عدم استفاده از کاغذ‌دیوای مقاوم به قارچ و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌تواند به ایجاد قارچ در آن و تخریب فوری آن منجر شود.

اگر سطح کاغذ دیواری به هر دلیلی با مدادرنگی، خودکار، ماژیک یا هر وسیله دیگری کثیف شد، آلودگی آن را تا هنوز تازه است، پاک کنید.

تعمیر درزهای کاغذ دیواری

اگر مشاهده کردید که گوشه‌ای از کاغذ دیواری، از دیوار جدا شده است، با کمک چسب مخصوص، آن را بچسبانید. با چسباندن درست، مانع بدتر یا پاره‌شدن آن می‌شوید.

تعمیر فرورفتگی‌های سطح کاغذ دیواری

اگر فرورفتگی یا خراشیدگی بر سطح کاغذ دیواری به وجود آمد، با کمک بتونه‌های خاص، روی کاغذ را پر کنید. سپس برای این‌که با دیگر نقاط هم‌خوانی داشته باشد، از ماژیک راندو یا هر قلم رنگی دیگری که مناسب طراحی است، استفاده کنید.

نظافت کاغذ دیواری با ابزار مناسب

اکثر کاغذ‌‌های دیواری‌ با پارچه مرطوب تمیز می‌شوند؛ اما برای نظافت آن به شما توصیه می‌کنیم، شرایط نگهداری کاغذ دیواری را با توجه به جنس آن رعایت کنید.

از سوی دیگر، اگر تصمیم به استفاده از پارچه مرطوب یا خیس برای نظافت کاغذ دیواری دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا بخش کوچکی از آن را تمیز کنید؛ سپس اگر مشکلی (همچون باز‌شدن چسب‌ها) پیش نیامد، باقی کاغذ را شست‌و‌شو دهید.

پارچه‌های نرم و لطیف را برای نظافت سطح کاغذ دیواری انتخاب کنید تا سبب خراشیدگی یا پارگی نشوید.

مراقبت از کاغذ دیواری در برابر تابش خورشید

زمانی که نور خورشید به داخل محیط می‌تابد، پرده‌ها را بکشید؛ زیرا به مرور زمان بر رنگ و رخ کاغذ دیواری اثر می‌گذارد و بی‌رنگ خواهد شد.

نصب کاغذ دیواری در مکان مناسب

جلوگیری از نصب در مکان‌هایی که مستقیم در معرض نور آفتاب یا نزدیک منابع گرمایشی هستند، به جهت کاهش تاثیر نور خورشید و گرما بر کاغذ‌دیوای لازم است. عاملی که بیشترین تاثیر را بر کاغذ‌دیوای دارد، تابش مستقیم نور خورشید است که می‌تواند موجب رنگ‌پریدگی و خرابی هر نوع آن شود.

جلوگیری از رطوبت

نصب کاغذ‌دیوای در محیط‌هایی با رطوبت کمتر، به حفظ دوام و جلوگیری از شکستگی و پوسیدگی آن کمک می‌کند و همچنین به نگهداری کاغذ‌دیوای به نحوی بهتر منجر می‌شود. کاغذ دیواری با آب و رطوبت زیاد میانه خوبی ندارد؛ پس نصب این نوع کاغذها در محیط‌های مرطوب، موجب ایجاد قارچ و پوسیدگی می‌شود و عمر کاغذ‌دیوای را کاهش می‌دهد.

استفاده از محافظ‌ها و پوشش‌های ضد رطوبت نیز به کاهش تاثیرات رطوبت و حفظ سلامت کاغذ‌دیوای کمک می‌کند. همچنین شست‌وشوی بیش از حد، می‌تواند باعث نرمی و تغییر شکل کاغذ‌دیوای شود.

نصب توسط متخصص

طی مراحل نصب درست توسط کارشناسان ماهر، از مهمترین عوامل در جلوگیری از خطاهای نصب و طولانی‌تر شدن عمر کاغذ‌دیوای به‌ حساب می‌آید. نصب توسط افراد غیرحرفه‌ای یا عدم رعایت دقیق توصیه‌های نصب، می‌تواند به خرابی‌های سریع در کاغذ‌دیوای منجر شود.

دلایل خرابی کاغذ دیواری در طول زمان

کسانی که دیوارهای خانه یا محل کار خود را کاغذ دیواری می‌کنند، اصلا دوست‌ ندارند که این کاغذهای شکیل و شیک خراب شوند؛ اما غیرممکن است و برخی عوامل می‌توانند سبب پارگی و خرابی آن در طول زمان شوند.

برای نگهداری کاغذ دیواری و پیشگیری از خرابی آن می‌توانید، این عوامل را بشناسید و آن‌ها را مدیریت کنید. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

  • رطوبت و تهویه‌ی بد: رطوبت زیاد و تهویه نامناسب سبب بلند‌شدن لبه‌های کاغذ دیواری می‌شود. پس سعی کنید رطوبت محیط را کاهش دهید و درزهای به وجود آمده را در اثر رطوبت ترمیم کنید.
  • نشت آب: مشکلات لوله‌کشی محیط اطراف کاغذ دیواری سبب آسیب جدی به آن می‌شود. قبل از ترمیم والپیپر به شما توصیه می‌کنیم، مشکل لوله‌کشی ساختمان را رفع کنید.
  • موریانه‌ها: اگر سطح دیوار سوراخ‌های ریزی دیدید، سریعا آن را بررسی کنید؛ زیرا گاهی نشانه حضور مهمانان ناخوانده‌ است. این مهمانان ناخوانده، موریانه‌ها هستند که علاقه عجیبی به خوردن بافت کاغذ دیواری دارند.
  • نصب غلط و نامناسب: گاهی روی کاغذ دیواری حباب‌هایی مشاهده می‌شود. این حباب‌ها نشانه نصب نادرست آن است.
  • جابه‌جایی وسایل: گاهی در اثر جابه‌جایی وسایل محیط اطراف، صدمه جدی به کاغذ دیواری وارد می‌شود که بهتر است بلافاصله ترمیم شوند.

راه‌های افزایش طول عمر کاغذ دیواری

راه‌های متنوعی برای افزایش طول عمر کاغذ دیواری وجود دارد. تعدادی از این روش‌ها عبارت‌ند از:

  • نظافت (برای نگهداری کاغذ دیواری به‌طور منظم آن را تمیز کنید.)
  • دور ماندن از نور مستقیم خورشید
  • نصب کاغذ دیواری با کیفیت در همان ابتدای امر
  • زیرسازی مناسب قبل از نصب
  • کنترل رطوبت محیط اطراف آن

شیوه درست شست‌وشو و تمیزکردن کاغذ دیواری

همان‌طور که گفتیم قبل از شست‌و‌شو باید به جنس و نحوه نگهداری کاغذ دیواری توجه کنید. سپس با مواد شوینده مناسب بخش کوچکی را بشویید، اگر برای آن قسمت مشکلی پیش نیامد، نظافت را ادامه دهید.

البته بحث شست‌و‌شوی کاغذ دیواری نکات و تکنیک‌های فراوانی دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم، در خصوص آن مطالب مرتبط موجود در سایت را در این خصوص مطالعه کنید. در ادامه توضیحات مختصری در خصوص شیوه درست شست‌و‌شو ارائه میدهیم:

  • استفاده از لگن آب نیمه گرم و ملحفه نرم

جهت شست‌وشو در راستای نگهداری کاغذ‌دیوای، آب بسیار گرم استفاده نکنید و همچنین برای جلوگیری از خراش و آسیب دیدگی‎های احتمالی حتما از دستمال نرم استفاده کنید. استفاده از ابزارها و شوینده‌هایی که قبلا در سطوح دیگر استفاده شده هم، ممکن است باعث ورود گرد و غبار یا مواد مضر به سطح کاغذ‌دیوای شود.

  • استفاده از مواد تمیزکننده ملایم

از مواد شوینده ملایم و بدون اسید استفاده کنید. مواد شوینده خیلی قوی ممکن است باعث آسیب به رنگ و الگوهای کاغذ‌دیوای شوند.

استفاده از ابزارآلات شستشو مثل مسواک‌ها یا اسفنج‌های زبر نیز، می‌تواند موجب خراشیدگی و آسیب به سطح کاغذ‌دیوای شود.

  • تست پاک‌شدن

پیشنهاد می‌شود پیش از شروع به تمیز‌کردن کل سطح آن، یک نقطه کوچک را تست کنید تا مطمئن شوید که مواد تمیزکننده شما به‌درستی عمل می‌کنند و هیچ آسیبی به کاغذ‌دیوای نمی‌زنند.

  • عدم استفاده از مایعات زیاد

هرگز از مقدار زیادی آب یا مایع تمیزکننده استفاده نکنید. استفاده از آب زیاد می‌تواند به جذب کاغذ و تغییر شکل آن منجر شود. پس همان‌طور که پیشتر اشاره شد، یک لگن آب نیمه گرم و یک دستمال نرم برای تمیزکردن آن، کافی است.

  • استفاده از خشک کن

برای تمیز کردن کاغذ‌دیوای، در صورت لزوم از خشک‌کن با دمای پایین استفاده کنید تا فرآیند خشک‌شدن تسریع شود.

کارهایی که در نگهداری کاغذ دیواری نباید انجام داد

مراقبت و نگهداری کاغذ دیواری به رعایت نکاتی که در اول مقاله گفتیم، ختم نمی‌شود، بلکه لازم است از انجام یک سری اقدامات خودداری کنید. این کارها عبارتند از:

  • نباید از شوینده‌های قوی استفاده کنید.
  • نباید بیش از اندازه کاغذ دیواری را شست‌و‌شو دهید.
  • کاغذ دیواری نباید بیش از حد خیس شود.
  • نباید از ابزار و وسایل خشن برای نظافت استفاده کنید.
  • کاغذ دیواری نباید در تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.

خرید بهترین کاغذ دیواری از آسام

کاغذ‌دیوای‌ها با رنگ‌ و طرح‌های زیبایی که دارند، جزئی از زندگی ما شده‌اند. این دیوارپوش های زیبا از همان ابتدا انرژی و پویایی را به محیط زندگی ما هدیه می دهند؛ اما متاسفانه با مراقبت و نگهداری نامناسب از آن‌ها بعد از مدتی نه‌تنها زیبا نخواهند بود بلکه فضای داخلی زندگی ما را زشت خواهند کرد.

در مقاله امروز آسام به نحوه و شیوه نگهداری کاغذ دیواری به‌صورت دقیق پرداختیم. اما دقت کنید که طول عمر کاغذ دیواری با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. پس بهتر است کاغذ دیواری باکیفیت بالا بخرید. برای خرید کاغذ دیواری، میتوانید با کارشناسان ما در مجموعه آسام تماس بگیرید. تنوع محصولات ضمن کیفیت بالا از برندهای ترک و اروپایی، ضامن رضایت مشتری در زمان خرید محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات