هر آنچه باید در خصوص چسب کاغذ دیواری و نحوه چسباندن آن بدانید

چسب کاغذ دیواری

فهرست مطالب

بعد از تعیین مدل و طرح کاغذ دیواری، نوبت به انتخاب و خرید چسب مناسب کاغذ دیواری می‌رسد؛ اما قبل از تعیین چسب مورد نظر باید بدانید که چسب کاغذ دیواری چیست؟ در واقع این چسب نقش کلیدی در فرایند نصب دارد. بنابراین چسب برای کاغذ دیواری باید به‌تناسب نوع و جنس کاغذ انتخاب شود، در غیر این‌صورت کل فرایند نصب با مشکل مواجه می‌شود. از طرف دیگر توجه کنید که چسب نامناسب، مانع اتصال کاغذ دیواری به دیوار خواهد شد.

اگر تصمیم دارید، کاغذ دیواری را خودتان نصب کنید پس به شما پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت انواع چسب کاغذ دیواری و نحوه چسباندن آن با ما در این مقاله همراه شوید. در آخر شما را برای خرید کاغذ دیواری و چسب آن را هنمایی خواهیم کرد.

چسب کاغذ دیواری چیست؟

چسب برای کاغذ دیواری یا همان چسب خمیری کاغذ دیواری نوعی چسب مخصوص است که با قدرت تمام کاغذ دیواری را به دیوارها می‌چسباند. این چسب بر پایه نشاسته اصلاح‌شده یا متیل‌سلولز و الکل پلی‌هیدریک تولید می‌شود.

این چسب خاصیت ویسکوزیته (نوعی پارامتر است که میزان مقاومت مواد سیال را در مقابل جاری‌شدن مشخص می‌کند.) و چسبندگی حساب‌شده‌ای دارد؛ خاصیت ویسکوزیته این چسب به کاغذ دیواری باعث می‌شود تا سریع به دیوار بچسبد.

انواع چسب مناسب کاغذ دیواری

شما در اغلب موارد چسب‌های کاغذ دیواری موجود در بازار را در کیسه‌ها یا جعبه‌های بسته‌بندی‌شده می‌بینید. این بسته‌بندی‌ها معمولا به‌شکل خشک، پودری و پولک‌مانند هستند. در زمان استفاده از این پودر باید آن را به نسبت مناسب با آب مخلوط کنید. البته برخی از چسب‌های دیواری به‌صورت آماده (مخلوط‌شده با حلال) در بازار به‌ فروش می‌رسند.

اما به‌طور کل چسب‌های کاغذ دیواری موجود در بازار به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند که به‌شرح زیر هستند:

چسب کاغذ‌ آب سرد (Cold water paste)

این مدل خمیر‌های کاغذ دیواری از ترکیب گندم یا پودرهای پایه‌ نشاسته ساخته می‌شوند. معمولا به‌صورت پودری هستند و برای حل‌شدن باید با آب سرد مخلوط شوند. البته ترکیب آب با این پودر کمی دشوار است و نیاز به‌دقت بالایی دارد تا نه رقیق و نه غلیظ شود.

خشک‌شدن چسب کاغذ دیواری آب سرد زمان می‌برد؛ البته این خصوصیت، به‌عنوان ویژگی بسیار خوبی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا برای شما فرصتی را به‌ وجود می‌آورد تا اگر اشتباهی در زمان نصب پیش آمده، آن را رفع کنید.

چسب کاغذ همه‌کاره (All-purpose Paste)

اگر به‌دنبال چسبی می‌گردید که با هر نوع کاغذ دیواری هماهنگ باشد، این مدل چسب برای شما مناسب است. چسب همه‌کاره به‌صورت پودری است و برای تهیه آن باید آب به پودر اضافه شود.

مزیت چسب همه‌منظوره در این است که خاصیت ضدقارچی دارد و از ایجاد کپک جلوگیری می‌کند. با توجه به این مزیت، می‌توانید از آن برای چسباندن کاغذ دیواری  در مکان‌های مرطوب خانه استفاده کنید.

چسب کاغذ دیواری با قدرت چسبندگی زیاد (Heavy-duty/Extra Strong paste)

چسب با قدرت چسبندگی بالا بر پایه وینیل است و رزین مصنوعی در ساخت آن به‌کار رفته است. سرعت بالای چسب سنگین در خشک‌شدن و قدرت زیاد آن مانع از سقوط کاغذ دیواری‌های سنگین می‌شود.

چسب کاغذ دیواری فوری (Paste the wall)

چسب کاغذ فوری یا چسب پوستری فوری جهت نصب کاغذ دیواری و پوسترها کاربرد دارد.

چسب‌های کاغذ دیواری آماده یا مایع (Ready to use paste)

این نوع چسب به‌شکل آماده به فروش می‌رسد و به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین مدل چسب‌های دیواری به شمار می‌روند.

انتخاب چسب متناسب با جنس کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم انواع گوناگونی دارد که هر کدام متناسب با نوع خاصی از کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال:

  • چسب سنگین مناسب چسباندن پوستر و کاغذ‌های سنگین است.
  • در کاغذ دیواری‌هایی که دارای جنس وینیل یا فویل فلزی هستند، باید از چسبی استفاده کنید که ترکیبات از چسب پراکندگی و یا پلاستیک پراکندگی دارد.
  • چسب خمیر آب سرد برای انواع کاغذ دیواری مناسب است. حتما توجه داشته باشید که در زمان ساخت این چسب، به وزن کاغذ دیواری توجه کنید.
  • اگر تصمیم دارید کاغذ دیواری را به آشپزخانه یا محیط‌های مرطوب بچسبانید، باید از چسب همه منظوره استفاده کنید.
  • برخی از کاغذ دیواری‌ها دارای چسب هستند و نیازی به مصرف چسب کاغذ دیواری برای چسباندن آن به دیوار نیست.

نحوه تهیه و آماده سازی چسب مناسب کاغذ دیواری

در زمان تهیه خمیر چسب باید دقیق عمل کنید و نحوه استفاده از چسب کاغذ‌ دیواری را آموزش ببینید. ما در ادامه مراحل را یک‌به‌یک توضیح داده‌ایم.

  • مرحله اول:

میزان مناسبی از آب را با پودر چسب را ترکیب کنید. (مقدار پودر چسب و آب به نوع کاغذ دیواری بستگی دارد. به‌عنوان مثال برای کاغذ دیواری معمولی به ازای هر ۱۰۰ گرم پودر، ۳ و نیم لیتر آب لازم است. برای کاغذ دیواری وینیل میزان این آب در حدود ۳ لیتر و برای کاغذ دیواری برجسته و پلی‌استر ، ۲ و نیم لیتر در نظر گرفته می‌شود.)

  • مرحله دوم:

این مخلوط را حدود ۳۰ ثانیه به‌سرعت هم بزنید. (می‌توانید از میکسر یا دریل استفاده کنید.)

  • مرحله سوم:

حدود ۵ دقیقه مواد ترکیب‌شده را کنار بگذارید تا حالت ژلاتینی پیدا کنند.

نکات تهیه چسب کاغذ دیواری

  • اگر آب زیادی با پودر ترکیب شود، خمیر شما رقیق خواهد شد و خاصیت چسبندگی خود را به همان نسبت از دست می‌دهد. علاوه بر این، باعث به‌وجود آمدن حباب‌ زیر کاغذ دیواری می‌شود؛ اما برعکس، اگر آب کمی به مواد اضافه شود، خمیر غلیظ خواهد شد و چسب به‌صورت گلوله‌های کوچکی، زیر کاغذ‌دیواری قرار می‌گیرند.
  • برای ساخت چسب دقت کنید تا متریال به‌اندازه ترکیب شوند. بدین ترتیب، پودر چسب کاغذ دیواری را با حلال ترکیب کنید و سپس مواد را به مدت ۳۰ ثانیه با سرعت زیاد هم بزنید.
  • توصیه می‌شود موادتان را هر چند دقیقه یک بار مجددا هم بزنید.

نحوه استفاده از چسب برای کاغذ دیواری

در این بخش، نحوه استفاده از چسب برای کاغذ دیواری به صورت مرحله‌ای آورده شده است:

  1. چسب آماده‌شده را به پشت کاغذ‌ دیواری بزنید. برای این‌کار مقداری چسب در وسط کاغذ بریزید.
  2. با قلم مو، چسب را به کناره‌ها و تمام سطح کاغذ بکشید.
  3. ممکن است در حین چسباندن چسب کمی خشک شود؛ پس دو طرف لبه‌های کاغذ دیواری را از پشت روی هم بگذارید. زمانی که تصمیم به نصب داشتید، از هم جدا کنید.
  4. کاغذ دیواری آغشته به چسب را روی دیوار بچسبانید سپس با خط‌کش یا هر وسیله‌ای مثل آن از روی کاغذ دیواری چسب را بر دیوار پخش کنید تا اگر حبابی هم دارد گرفته شود.

نکات مهم در انتخاب و استفاده از چسب برای کاغذ دیواری

برای تجربه بهتر در زمان نصب کاغذ دیواری لازم است هنگام خرید چسب خمیر کاغذ دیواری به برخی ویژگی‌های چسب توجه کنید. این ویژگی‌ها عبارت است از:

  • چسب بدون بو
  • قدرت و توانایی چسبندگی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • عدم تغییر رنگ

آیا از چسب چوب برای چسباندن کاغذ دیواری می‌توان استفاده کرد؟

چسب کاغذ دیواری باعث ماندگاری بیشتر کاغذ دیواری می‌شود. چسب چوب، به شرط مرغوب بودن، یکی از گزینه‌ها برای چسباندن کاغذ دیواری است که نتیجه رضایت‌بخشی دارد. مزایای استفاده از چسب‌چوب به‌شرح زیر است:

  • قدرت چسبندگی بالا
  • عمر بیشتر کاغذ‌ها بر دیوار
  • قابلیت چسبندگی به انواع سطوح

معایبی که می‌توانیم برای چسب‌چوب بیان کنیم عبارتند از:

  • برای چسباندن کاغذ دیواری با چسب چوب، زمان بیشتری برای اجرا و نصب پروژه چسباندن کاغذ دیواری نیاز است.
  • از سوی دیگر باید مراقب باشید که به کاغذ آب نرسد؛ زیرا سبب کنده‌شدن آن‌ از روی دیوار می‌شود.
  • عیب دیگری که می‌توانیم برای چسب چوب ذکر کنیم، شکنندگی کاغذ دیواری پس از چسباندن با آن است. یعنی هنگام جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار، احتمالا آسیب می‌بیند.

با توجه به موارد ذکر شده، پیشنهاد ما استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری برای اتصال و نصب آن‌هاست.

سخن پایانی

شرکت هنر و تجارت آسام آرت از جمله شرکت‌های تخصصی در حوزه واردات کاغذ دیواری است. این شرکت علاوه بر این‌که بهترین و باکیفیت‌ترین کاغذ دیواری‌های برندهای ترک و اروپایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در صورتی که پس از خرید کاغذ دیواری، سوالی در خصوص نصب و طرز تهیه چسب کاغذ دیواری داشته باشید، کارشناسان مجموعه آسام آرت برای تهیه بهترین و مناسب‌ترین چسب متناسب با کاغذ دیواری، شما را معرفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات