نکات زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری که نباید نادیده بگیرید!

نکات مهم در زمان زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری

فهرست مطالب

زیرسازی دیوار در نگاه اول شاید اقدام ساده و پیش‌پاافتاده‌ای باشد اما بنا بر تأیید و تأکید اهالی فن، آنچه عمر و دوام این نوع دیوارپوش را تضمین می‌کند، رعایت نکات زیرسازی است. در مقاله امروز آسام قصد داریم به فاکتورهای مهم زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری بپردازیم. بررسی زیرسازی برای انواع دیوار ازجمله زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری و همچنین دیوار سیمانی و زیرسازی کاغذ دیواری رنگ پلاستیک نیز از دیگر مباحثی است که به‌طور مفصل به آن می‌پردازیم.

منظور از زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری چیست؟

زیرسازی کردن یکی از تکنیک‌های متداول پیش از نصب کاغذ دیواری است. این تکنیک شامل از بین بردن یا کاهش عیوب سطحی دیوار و پر کردن حفره‌های کنده و خالی‌شده گچ است. عموماً نصابی که تجربه و مهارت کافی برای انجام این کار را دارد، مرحله قبل از نصب دیوارپوش کاغذی را هم انجام می‌دهد. برای زیرسازی، مجموعه‌ای از ابزار لازم است که نصاب تمامی آن‌ها را در اختیار دارد.

زیرسازی اصولاً با ابزاری مانند کاردک و در مواقع لازم با بتونه ماستیک کاغذ دیواری انجام می‌شود. پس از کار با کاردک و برداشتن تکه‌های خرد و کنده‌شده گچ از روی دیوار، نوبت به بتونه‌کاری می‌رسد. حفظ فاصله زمانی یک ساعت از زمان بتونه دیوار تا نصب کاغذ دیواری مهم است.

چرا زیرسازی برای کاغذ دیواری اهمیت دارد؟

اولین و آخرین دلیل اهمیت زیرسازی برای کاغذ دیواری جلوگیری از هزینه‌های احتمالی پس از نصب است. متأسفانه بسیاری از مشتریان به دلیل آگاهی کم، عدم ارتباط با کارشناس باتجربه و مشاوره نامناسب یا ناکافی با فروشنده، پس از نصب دیوارپوش کاغذی متوجه علائمی مانند باد کردن کاغذ دیواری یا ظاهر شدن حباب زیر آن می‌شوند. درحالی‌که اگر در زمان مناسب، راهنمایی‌های لازم دریافت شود، هزینه اضافی بر هزینه‌های کار نمی‌چربد.

اقداماتی که ضمانت نصب دیوارپوش کاغذی را مخدوش می‌کند

توجه داشته باشید که هرگونه اقدام خودسرانه در زمان نصب یا نادیده گرفتن مراحل زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری، زمینه‌ساز از بین رفتن ضمانت محصول می‌شود. قطعاً هیچ مشتری علاقه به هدر دادن هزینه‌های انجام‌شده برای خرید محصول ندارد. بنابراین با دقت به این نکته، پرداخت هزینه کامل زیرسازی، جلوگیری از ظاهر شدن حباب، ترک یا کنده شدن می‌توانید مطمئن باشید که مرحله پیش از نصب کاغذ دیواری را به‌درستی و اصولی انجام داده‌اید.

انواع زیرسازی کاغذ دیواری چگونه است؟

نکته‌ای که دقت به آن اهمیت بالایی دارد، تفاوت انواع دیوار (یا سطوح) برای نصب کاغذ دیواری است. به‌طورکلی دو سطح قدیم و جدید برای دیوار در نظر گرفته می‌شود که بر اساس همین دسته‌بندی، نوع زیرسازی هم متفاوت خواهد بود. در ادامه به‌طور مفصل بررسی خواهیم کرد که هر نوع دیوار به کدام روش باید زیرسازی شود:

نصب کاغذ دیواری برای سطوح جدید

منظور از سطوح جدید، سطوح رنگی و گچی است که عمر چندان طولانی ندارند و درواقع اولین نمای دیوار به شمار می‌روند. این نوع سطوح آسیب‌دیدگی کمتری دارند و هزینه زیرسازی آن‌ها عموماً کمتر است.

مورد مهم قبل از نصب کاغذ دیواری برای ساختمان‌های نوساز، بررسی نبود رطوبت در لایه‌های داخلی و نزدیک به قسمت زیرساز کاغذ دیواری است. خوشبختانه مراحلی مانند گچ کاری، سفیدکاری، نصب کاغذ دیواری و موارد مشابه در مورد ساختمان‌های نوساز اجرا می‌شود. بنابراین پیش از زیرسازی می‌توان به‌راحتی از سلامت دیوارها مطمئن شد.

زیرسازی کاغذ دیواری دیوار با پوشش رنگ‌روغنی

اگر دیوار ساختمان شما با رنگ‌روغنی پوشیده شده است و قصد نونوار کردن آن را با دیوارپوش کاغذی دارید لازم است نکات زیر را در زمان زیرسازی اجرا کنید:

  • جداسازی آیتم‌های چسبیده به دیوار مانند قاب‌ها، کلید و پریزها
  • ترمیم دیوار ( رفع ترک‌خوردگی، سوراخ‌های ناشی از جای میخ) با بتونه
  • سنباده کشی لبه‌های بتونه و مسطح کردن آن با رنگ دیوار

◄ مهم: اگر نوع رنگ‌روغنی استفاده‌شده، درخشنده و لغزنده باشد لازم است با کاغذ سنباده تمام سطح دیوار را سنباده کشی کنید تا به دلیل وجود خش‌های بیشتر، دیوار پذیرای چسب باشد.

زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری با رنگ‌های پلاستیکی

با توجه به محبوبیت رنگ پلاستیک در گذشته، بسیاری از ساختمان‌های قدیمی با رنگ پلاستیک پوشیده می‌شدند. به خاطر بسپارید که رنگ پلاستیک سطح مناسبی برای نصب کاغذ دیواری نیست. این ماده ضدآب نیست. بنابراین زیرسازی دیوار رنگ پلاستیک سختی‌های خاص خود را دارد. یکی از سختی‌ها، انتقال چسب کاغذ دیواری به گچ دیوار است. به‌مرورزمان، بعضی از قسمت‌های آغشته به چسب می‌شود و درنهایت همراه با گچ دیوار کنده خواهد شد.

بهترین راهکار برای زیرسازی روی رنگ پلاستیک

رقیق کردن پرایمر با حلال تینر که قوی‌تر از حلال آب است؛ محلول آماده‌شده را با غلتک روی رنگ پلاستیک بکشید تا جلوی جذب آب چسب کاغذ دیواری متوقف شود. درنتیجه عمر مفید کاغذ دیواری روی دیوار بیشتر می‌شود.

زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری

زیرسازی روی دیوار گچی سختی و پیچیدگی خاصی ندارد. البته که به اجرای آن با حضور یک کارشناس زبده نیاز دارید تا دچار اشتباه نشوید. تنها نکته مهم قبل از نصب، رفع هرگونه ناهمواری ازجمله ترک‌خوردگی و گچ‌های کنده‌شده است. پس از ترمیم دیوار آسیب‌دیده می‌توانید برای نصب، اقدام کنید.

دیوار برجسته

بعضی مواقع شما روی دیوار گچی به زیرسازی تخصصی نیاز دارید. چه مواقعی؟ اگر سطح دیوار با غبار زیادی پوشانده شده یا جنس گچ، زبر و ناصاف باشد. ناگفته نماند که در چنین مواقعی با کمک پوشش رزین یا پرایمرها در لایه‌های زیرین و روی گچ می‌توان از استحکام دیوارپوش کاغذی مطمئن شد. در این مورد می‌توانید از روغن زیرکار کاغذ دیواری که به روغن الیف معروف است استفاده کنید.

نصب کاغذ دیواری برای سطوح قدیم

اگر قصد نصب دیوارپوش کاغذی را برای سطوح قدیمی دارید باید بدانید که زیرسازی آن بیشتر از مورد قبلی طول می‌کشد. چون در قدم اول، نصاب باید عیوب و خرابی‌های احتمالی دیوار را شناسایی و برطرف کند که ازجمله مراحل سخت زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری است.

در نظر گرفتن ترک‌های ساختمانی، جای سوراخ میخ، جای برداشتن پریز برق و موارد مشابه و همچنین اطمینان از نبود رطوبت و کپک احتمالی در لایه‌های دیوار از سختی‌های زیرسازی برای دیوارهای قدیمی است.

زیرسازی روی دیوار سیمانی

به‌طورکلی دیوار سیمانی سطح مناسبی برای نصب کاغذ دیواری نیست. بنابراین اگر قصد زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری را دارید لازم است ابتدا سطح را با گچ بپوشانید. توجه داشته باشید که سیمان پذیرای چسب نیست و سطح آن باعث سوراخ شدن کاغذ می‌شود. در پایان، شما برای نصب کاغذ روی این سطح باید متحمل هزینه‌های زیادی شوید!

زیرسازی روی سرامیک

زیرسازی دیوار قبل ازچسباندن کاغذ روی سرامیک کار سختی نیست ودیوار پوش کاغذی به‌راحتی روی سطح آن می‌چسبد. توجه داشته باشید که پوشاندن تمامی درزها، شکستگی‌ها و ترک‌های روی سرامیک با بتونه ماستیک کاغذ دیواری و قبل از نصب آن مهم است.

پوشش قدیمی بلکا

اگرچه دیوارپوش بلکا Belka در گذشته طرفداران زیادی داشت ولی با گذر زمان تبدیل به یکی از اقلام از رده خارج در دکوراسیون داخلی شد. زیرسازی روی بلکا چندان ساده نیست چون دیوارپوش کاغذی مستقیماً روی آن نمی‌چسبد. به همین دلیل ابتدا باید بلکا را با آب به مدت پنج دقیقه خیس کنید و سپس با کاردک، الیاف آن را جدا و از دیوار جدا کنید تا درنهایت به گچ دیوار برسید. در صورت نیاز به سنباده کشی، برای صاف کردن هرچه بیشتر دیوار، حتماً از سنباده کمک بگیرید.

زیرسازی روی چوب و ام دی اف

تزئین چوب و ام دی اف با کاغذ دیواری برای عده‌ای جذاب است. ازنظر طراحان داخلی این ایده شدنی است و فقط باید قبل از نصب از نبود زبری و خوردگی‌های چوب مطمئن شوید. برای شروع، سنباده کاری لازم است تا در صورت وجود هر میزان چربی و جرم، سطح چوب پاک شود. فراموش نکنید که سطوح چوبی خیلی ناهموار مناسب نصب کاغذ دیواری نیستند.

زیرسازی روی کاغذ دیواری

به‌طورکلی این کار ازنظر حرفه‌ای و فنی درست نیست و فقط باعث کنده شدن کاغذ دیواری قدیمی و بدمنظره شدن کاغذ دیواری جدید به دلیل درهم رفتن طرح و نقش هردو دیوارپوش می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای زیرسازی دیوار، دیوارپوش قدیمی را از دیوار جدا کنید تا یک دیوار سالم و صاف داشته باشید.

مراحل زیرسازی دیوار برای کاغذ دیواری

آشنایی با مراحل کلی زیرسازی کاغذ دیواری دید بهتری به شما می‌دهد که بتوانید قدم‌به‌قدم در کنار کارشناس نصب، کاغذ دیواری را نصب کنید. توجه داشته باشید که زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری باید با توجه به نوع و میزان ناهمواری‌های دیوار متفاوت باشد. در ادامه این مراحل را فهرست‌وار توضیح می‌دهیم:

  1. قسمت‌هایی از دیوار که دارای برآمدگی یا تورم بر اثر گچ کاری نامناسب یا نفود بیش‌ازحد رطوبت است، کنده و تراشیده می‌شود.
  2. منبع ایجاد رطوبت در دیوار به‌صورت دقیق و کاملاً حرفه‌ای رفع می‌شود.
  3. ترک‌های ریز یا درشت روی دیوار، سوراخ‌های قابل‌مشاهده و سایر شرایط نامطلوب روی دیوار با بتونه ماستیک کاغذ دیواری، بتونه‌کاری و رفع می‌شود.
  4. از یک روغن یا چسب پرایمر مناسب به‌عنوان روغن زیرکار کاغذ دیواری استفاده می‌شود.
  5. مدت‌زمانی به دیوار استراحت داده می‌شود تا خشک و برای نصب کاغذ دیواری به طور کامل آماده شود.
  6. از یک چسب مخصوص برای نصب کاغذ دیواری به‌صورت کاملاً صاف و یکنواخت استفاده شود.
  7. در مرحله آخر کاغذ دیواری به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و بدون کوچک‌ترین نقصی نصب می‌شود.

مهم: در مراحل زیرسازی برای کاغذ دیواری دقت داشته باشید که چسب پرایمر با چسب موردنیاز برای نصب کاغذ دیواری کاملاً متفاوت است.

هزینه زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری چقدر است؟

برخلاف هزینه نصب کاغذ دیواری که مشخص و ثابت است، قیمت زیرسازی کاغذ دیواری به فاکتورهایی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها زیرسازی بر اساس نوع دیوار و مدت‌زمان زیرسازی است. در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آسام تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار بدهند.

نکات تکمیلی در مورد زیرسازی برای کاغذ دیواری

در پایان بهتر دانستیم به نکات تکمیلی که در بهبود روند زیرسازی مؤثر هستند فهرست‌وار اشاره کنیم:

  • استفاده از پرایمر در زمان زیرسازی، به چسبیدن بهتر کاغذ دیواری روی دیوار کمک می‌کند.
  • در عوض زیرسازی کاغذ دیواری با چسب چوب، بهترین گزینه استفاده از پرایمر روی سطح دیوار و خشک‌کردن آن است. چسب چوب را زمانی استفاده کنید که قصد نصب دیوارپوش کاغذی را داشته باشید.
  • برای استفاده از ضمانت پس از نصب کاغذ دیواری، حتماً تمامی مراحل زیرسازی و نصب کاغذ دیواری را نصاب حرفه‌ای انجام دهد.
  • برای دیوارهایی از گچ خام که تابه‌حال نقاشی نشده‌اند حتماً از روغن زیرکار کاغذ دیواری معروف به روغن الیف استفاده کنید تا جلوی نفوذ چسب به داخل گچ گرفته شود.

با رعایت نکات نوشته‌شده در این مقاله مطمئن خواهید شد که زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری موفقیت‌آمیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات