کاربردی‌ترین راهنمای نحوه کندن کاغذ دیواری

نحوه کندن کاغذ دیواری

فهرست مطالب

نوسازی و تغییر، بخشی از چالش زیباسازی فضایی است که قصد دارید مثل سابق نباشد. علاقه‌مندان به کاغذ دیواری همواره با این چالش روبه‌رو هستند که بعد از نصب دیوار پوش، نحوه کندن کاغذ دیواری هم یک عملیات مهم به شمار می‌رود. چرا؟ چون هرچه مهارت و تجربه فرد در جداسازی کاغذ دیواری بیشتر باشد، هیچ نشانه‌ای از دیوار پوش قبلی روی دیوار باقی نمی‌ماند و از طرفی، دیوار برای نصب محصول جدید کاملاً آماده و تمیز است. در مقاله امروز آسام قصد داریم روش جدا کردن کاغذ دیواری و نکات مراقبتی بعد از جداسازی دیوار پوش را به‌طور مفصل توضیح بدهیم. برای خواندن این مقاله به پنج دقیقه وقت نیاز دارید!

۸ روش جدا کردن کاغذ دیواری

درصورتی‌که قصد دارید شخصاً برای کندن کاغذ دیواری اقدام کنید، در ادامه، نحوه جداسازی کاغذ دیواری را به چند روش ساده توضیح خواهیم داد:

  • کندن کاغذ دیواری از روی دیوار بدون هیچ‌گونه موادی
  • کندن کاغذ دیواری با آب
  • کندن کاغذ دیواری با مواد شیمیایی
  • کندن کاغذ دیواری با بخارشو
  • کندن کاغذ دیواری از روی کاشی
  • کندن کاغذ دیواری از دیوار گچی
  • کندن کاغذ دیواری ضدآب
  • کندن کاغذ دیواری با سرکه

 کندن کاغذ دیواری از روی دیوار بدون هیچ‌گونه موادی

با توجه به تنوع بافت دیوار پوش‌های امروزی، شما می‌توانید بدون هیچ ماده اضافه و به روش خشک، آن را از دیوار جدا کنید. برای شروع، کاردک را از گوشه دیوار خیلی آرام و با زاویه ۴۵ درجه حرکت بدهید. کل دیوار شما با همین روش تمیز می‌شود.

کندن کاغذ دیواری با آب

پاشیدن آب روی دیوار پوش ساده‌ترین نحوه کندن کاغذ دیواری است. آب با نفوذ به داخل بافت کاغذ دیواری به سمت چسب پشت آن هدایت می‌شود و درنتیجه شما به‌راحتی می‌توانید دیوار پوش را از دیوار جدا کنید. خبر خوب اینکه بسیاری از انواع کاغذ دیواری مدرن این ویژگی را دارند.

کندن کاغذ دیواری با مواد شیمیایی

حلال‌های شیمیایی ازجمله بهترین روش‌ها هستند که باعث حل شدن کاغذ دیواری در محلول می‌شوند. محلول الکل صنعتی و سرکه یا محلول پودر لباسشویی و آب گرم را پیشنهاد می‌دهیم که پراستفاده‌ترین‌ها هستند. پس از اسپری محلول روی سطح دیوار پوش کاغذی، چند دقیقه صبر و سپس با کاردک جداسازی کنید.

کندن کاغذ دیواری با بخارآب

بخارآب کاری می‌کند تا چسب پشت کاغذ دیواری بهتر کنده شود. درنتیجه شما به تلاش بیشتری برای جداسازی آن نیاز ندارید. پس از پایان کار صبر کنید تا دیوار خشک شود و سپس، دیوار را با محلول آب و TSP ( تری سدیم فسفات) شست‌وشو دهید. با این کار به بهتر کنده شدن چسب‌های باقی‌مانده و صاف شدن دیوار کمک می‌کنید.

 کندن کاغذ دیواری از روی کاشی

نحوه کندن کاغذ دیواری از روی کاشی کمی متفاوت است؛ شما نباید از کاردک استفاده کنید. البته که به‌اندازه کندن کاغذ دیواری از دیوار گچی سخت نیست و به‌راحتی از دیوار کاشی‌کاری شده جدا می‌شود.

کندن کاغذ دیواری از روی دیوار گچی

هنگام جداسازی کاغذ دیواری از دیوار گچی باید طبق آموزش کندن کاغذ دیواری از دیوار رنگ‌شده عمل کنید. بنابراین تفاوت خاصی ندارد و فقط باید مراقب باشید که کاردک، گچ دیوار را خراب نکند.

کندن کاغذ دیواری ضدآب

با توجه به اینکه انواع کاغذ دیواری‌های مدرن، خاصیت ضد آب دارند شما عملاً با اسپری کردن آب روی دیوار پوش کاغذی به نتیجه نمی‌رسید. بنابراین بهترین کار استفاده از محلول‌های شیمیایی یا نرم‌کننده‌هاست.

 کندن کاغذ دیواری با سرکه

اگر با بوی سرکه مشکلی ندارید، این محلول بهترین حلال و روشی مؤثر برای کندن کاغذ دیواری است. برای شروع مانند روش دوم عمل کنید ولی به جای آب، محلول آب و سرکه را روی دیوار اسپری کنید. پانزده دقیقه منتظر بمانید و سپس بدون هیچ مشکلی، دیوار پوش کاغذی از دیوار جدا می‌شود.

برای کندن چسب کاغذ دیواری هم سه روش استفاده از آب گرم و اسفنج، محلول سرکه و آب و همچنین محلول جوش‌شیرین، مایع ظرف‌شویی و آب گرم به‌خوبی جواب می‌دهد.

آنچه پیش از جداسازی دیوار پوش کاغذی باید رعایت کنید

نحوه کندن کاغذ دیواری یک عمل ظریف و زمان‌بر است. با رعایت ۶ نکته زیر قبل از شروع جداسازی دیوار پوش، دیوار تمیز و بدون چسبی خواهید داشت:

محافظت از کف‌پوش‌ها و قرنیزها

پیش از شروع کار، برای جلوگیری از هرگونه آسیب یا باقی ماندن لکه چسب، کف زمین و روی قرنیزها را با نوارچسب نقاشی بپوشانید. با این کار ریزش تکه‌های کاغذ دیواری دردسرساز نمی‌شوند.

سنجش میزان چسبندگی کاغذ دیواری

برای سنجش میزان چسبندگی کاغذ دیواری، کمی آب داغ را روی کاغذ دیواری اسپری و ده دقیقه صبر کنید. سپس دیوار پوش کاغذی را جدا کنید. مواقعی که شانس با فرد یار باشد، کاغذ دیوار به‌راحتی جدا می‌شود و باقی عملیات به‌سادگی انجام خواهد شد.

برش زدن کاغذ دیواری با کاردک

این کار به نفوذ هرچه بهتر آب به بافت و چسب کاغذ دیواری و بهتر جدا شدن آن کمک می‌کند. تا می‌توانید شکاف‌های بیشتری روی کاغذ دیوار ایجاد کنید.

اسپری کردن آب برای خیس شدن کاغذ دیواری

با اسپری آب داغ روی کاغذ دیواری برش خورده به مدت پانزده دقیقه به بافت آن فرصت می‌دهید تا کاملاً خیس شود. در این مرحله بخشی از کاغذ را با دست جدا کنید. اگر به‌راحتی جدا شد باقی را با کاردک می‌توانید جدا کنید. درغیراینصورت باید همچنان روی دیوار پوش کاغذی آب داغ اسپری کنید. برای اینکه تأثیر این کار بیشتر باشد، پیشنهاد می‌دهیم از محلول‌های شیمیایی، در هر ۴ لیتر آب، یک‌چهارم لیوان نرم‌کننده، استفاده کنید.

کندن کاغذ دیواری‌ها از بالا

اکنون می‌توانید کندن کاغذ دیواری را شروع کنید. با توجه به اینکه کاغذ دیواری از بالا راحت کنده می‌شود، با کمک نردبان، کمی احتیاط و حوصله زیاد کار را پیش ببرید.

جدا کردن چسب کاغذ دیواری از دیوار و خشک‌کردن دیوار

با کمک اسفنج و آب به سراغ چسب‌های باقی‌مانده روی دیوار بروید. البته فراموش نکنید برای جلوگیری از خشک شدن چسب، باید فوراً پس از کندن کاغذ دیواری، این کار را انجام دهید.

بهترین  روش جداسازی کاغذ دیواری کدام است؟

عموماً سه روش اصلی و ساده به‌عنوان بهترین روش جداسازی کاغذ دیواری شناخته می‌شود:

  • بستگی به جنس دیوار پوش کاغذی دارد.
  • استفاده از مواد شیمیایی
  • استفاده از بخارآب

کندن کاغذ دیواری با توجه به نوع دیوار پوش کاغذی

اگر کاغذ دیواری اتاق از جنس STRIPABLE ( جداشدنی) باشد، بدون نیاز به محلول شیمیایی یا بخارآب می‌توانید آن را از سطح دیوار جدا کنید. این نوع محصول که کاغذ دیواری چسب پشت‌دار است، به‌راحتی از دیوار جدا می‌شود. برای شروع، گوشه‌ای از لبه کاغذ دیواری را بلند کنید و آرام به بیرون بکشید.

کندن کاغذدیواری با محلول شیمیایی

دیوار پوش‌های غیرقابل جدا شدن را می‌توانید با کمک محلول شیمیایی از دیوار جدا کنید. نحوه کندن کاغذ دیواری با محلول شیمیایی به این صورت است که ابتدا به کمک اسفنج آغشته به محلول آب و مایع ظرف‌شویی، سطح دیوار را خیس کنید. پس از چند دقیقه که محلول به بافت و چسب کاغذ دیواری نفوذ کرد، می‌توانید به‌آرامی آن را از دیوار جدا کنید.

کندن کاغذ دیواری با بخارآب

بخارآب یک روش مؤثر است. با نزدیک کردن دستگاه بخار به سطح کاغذ دیواری، می‌توانید مطمئن شوید که کاغذ دیواری پس از چند دقیقه به‌سادگی کنده می‌شود.

آیا جداسازی انواع کاغذ دیواری متفاوت است؟

بله. برای نتیجه‌بخش بودن جداسازی دیوار پوش کاغذی لازم است با نوع کاغذ دیواری مصرفی خود آشنا باشید:

  • Peel and Stick (پشت چسب‌دار) – ورقه‌های آن به‌راحتی به‌طور کامل از دیوار جدا می‌شوند.
  • Strippable (پشت چسب‌دار) – ورقه‌های آن به‌راحتی به‌طور کامل از دیوار جدا می‌شوند.
  • Traditional wallpaper (سنتی) – کمی جدا کردن آن سخت‌تر از دو نوع اول است.
  • Wallpaper with a removable top layer- ورقه‌های آن به‌راحتی به‌طور کامل از دیوار جدا می‌شوند اما معمولاً رد خود را بر روی دیوار باقی می‌گذارند.

بایدها پس از کندن کاغذ دیواری

همه‌چیز در آشنایی با نحوه کندن کاغذ دیواری خلاصه نمی‌شود بلکه شما باید با مراقبت‌های پس از جداسازی هم آشنا باشید که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • پاک کردن چسب با محلول ( این کار را بلافاصله پس از جداسازی کاغذ دیواری باید انجام بدهید؛ زمانی که هنوز چسب خیس است و به‌راحتی جدا می‌شود.
  • بخار دادن باقی‌مانده‌های چسب از روی دیوار
  • سنباده زدن (سنباده زمانی به کمک شما می‌آید که امکان اسپری آب روی بعضی نقاط را نداشته باشید؛ مانند اطراف پریز برق)

نکته پایانی

جداسازی کاغذ دیواری ممکن است برای همه یک کار ساده و شدنی نباشد. بنابراین اگر قصد دارید شخصا برای کندن دیوارپوش اقدام کنید لازم است به نکاتی که درمورد نحوه کندن کاغذ دیواری در این مقاله پرداخته ایم، توجه داشته باشید. بارعایت نکات نوشته شده، هم روند جداسازی کاغذ دیواری کوتاه تر می شود و هم آسیبی به دیوار وارد نخواهد شد.

اگر قصدتان از جداسازی کاغذ دیواری، تعویض و یا جایگزین کردن آن با پارچه دیواری است؛ پیشنهاد می‌کنیم از محصولات با کیفیت و متنوع ما دیدن کنید و از خدمات متنوع آسام بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات