۱۵ اصل دکوراسیون داخلی کلاسیک که باید بدانید!

دکوراسیون داخلی کلاسیک

فهرست مطالب

دکوراسیون داخلی کلاسیک تداعی‌گر شکوه و زیبایی معماری یونان و رم است. اگر ازجمله افرادی باشید که در دکوراسیون داخلی صاحب‌ذوق هستند، حتماً از غلبه اصل تقارن و چیدمان بی‌نقص که از اصول بسیار مهم در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک هستند، آگاهی دارید. درواقع چیدمان سنتی به سبک کلاسیک به دلیل بی‌عیب و نقص بودن عناصر در هر نقطه از فضا، به یک سبک اصیل در دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. آسام آرت در مقاله امروز خود به جزئیات جذابی در مورد دکوراسیون کلاسیک، مخصوصاً دکوراسیون کلاسیک ایرانی، می‌پردازد. خواندن این راهنما به آن دسته از افرادی توصیه می‌شود که روحیه کلاسیک پسند ویکتوریایی دارند و از تمام‌عیار بودن یک چیدمان اصیل و سنتی بینهایت لذت می‌برند.

اصول دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

اصول دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

برای جلوه تمام‌عیار یک چیدمان کلاسیک درباری توصیه می‌کنیم ۱۵ اصل زیر را رعایت کنید:

حضور مواد و مصالح مرغوب و لوکس

متریال بی‌کیفیت در کاهش جلوه این نوع دکوراسیون بسیار اثر دارد. می‌توانید از متریال سنگی (مرمر)، چوبی (گردو، راش یا بلوط) و پارچه‌ای (ابریشم) کمک بگیرید.

گچ‌بری‌های هنرمندانه و خیره‌کننده

سادگی در این سبک دکوراسیون معنایی ندارد. پس باید از جادوی نقش و نگار گچ‌بری برای سقف و سرستون‌ها بهره برد. این اصل درواقع یادگاری از معماری باستانی یونان و رم است.

مبلمان استیل و درباری

یک انتخاب عتیقه لوکس برای مبلمان واقعاً اهمیت دارد. درواقع دکوراسیون داخلی کلاسیک فقط با این سبک مبلمان شناخته می‌شود. برجسته‌کاری و طراحی چشم‌نواز و حیرت‌انگیز این سبک مبلمان دقیقاً همان چیزی است که دکوراسیون کلاسیک نیاز دارد.

البته ناگفته نماند که همه‌چیز در سبک مبلمان خلاصه نمی‌شود. بلکه انتخاب و خرید پارچه مبلی متناسب با مبلمان و چیدمان کلی فضا هم از حسن سلیقه اجراکننده خبر می‌دهد.

تقارن و تناسب

تناسب و تقارن دقیقاً موضوع مهمی در سبک کلاسیک است. با انتخاب یک نقطه کانونی خاص (یک تابلو روی دیوار، تلویزیون یا شومینه) برای حفظ تقارن در چیدمان، قدرت و تأثیر این سبک به زیبایی را به رخ می‌کشد.

غلبه رنگ‌های خنثی، پاستلی و گرم

طراحی داخلی کلاسیک میانه خوبی با رنگ‌های تند و زنده ندارد. درواقع تابلوی این جلوه شکوهمند، با پالت رنگ‌های پاستلی و گرم (کرم و شیری، بژ، زیتونی، عاجی، سبز کله غازی و طلایی) تکمیل می‌شود.

رعایت تعادل

برخلاف طراحی داخلی کلاسیک مدرن، که ممکن است با درهم‌ریختگی هنرمندانه‌ای همراه باشد، سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک فقط با لوازم و آیتم‌های عتیقه مانند مجسمه‌های لوکس از انسان، گلدان، تابلو فرش، لوسترهای بزرگ و شمعدان با شمع‌های بلند تعریف می‌شود.

پرده‌های اشرافی و پرنقش‌ونگار

پرده‌های اشرافی در سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک

انتخاب و خرید پارچه پرده‌ای مرغوب از یک برند معتبر بسیار مهم است؛ زیرا کیفیت در نوع پرده‌ها در این سبک دکوراسیون حرف اول را می‌زند. در قدم بعدی جنس پرده‌ها اهمیت بالایی دارد؛ پارچه پرده ای مخمل، کتان یا ابریشم.

پارچه پرده‌ ای کلاسیک چندلایه است و با آسترهای ابریشمی و حریر، رویه کتان، مخمل یا ترمه خودنمایی می‌کنند. همچنین، اجرای این پرده‌ها در ابعاد بلند است و اصلاً چیزی به‌عنوان پرده‌های کوتاه وجود ندارد. کافی است به یک سالن با دکوراسیون کلاسیک وارد شوید و ابتدا به پرده‌ها نگاه کنید، متوجه عظمت داستان خواهید شد!

کف‌پوش چوبی و باکیفیت

چوب یکی از اصلی‌ترین متریال مصرفی برای دکوراسیون داخلی کلاسیک است. این متریال، جایگزین فرش و کف‌پوش‌های پارچه‌ای می‌شود. البته ناگفته نماند در سبک دکوراسیون کلاسیک ایرانی، به دلیل محبوبیت فرش و تولید محصولات باکیفیت، این آیتم هم در کنار کف‌پوش، طرفدار دارد.

حضور پررنگ تزئینات لوکس

با توجه به چارچوب مجلل و شاهانه این سبک دکوراسیون، طبیعی‌ست که حتی برای انتخاب تزئینات هم، اصل لوکس بودن رعایت شود. چیدمان مجسمه‌های قدیمی، انواع تابلوی نقاشی و تابلو فرش، گلدان و وسایل ویترینی  بر جلوه این سبک طراحی می‌افزاید.

نورپردازی هوشمندانه

سبک کلاسیک میانه‌ای با نورپردازی مستقیم و زیاد ندارد. روش اصلی، اجرای یک نورپردازی غیرمستقیم اندک است. شما می‌توانید با راهنمایی یک طراح داخلی، از لوسترهای شاهانه بزرگ در نقطه تقارن سقف استفاده کنید. همچنین چراغ‌های کوچک‌تر با نور محدود و غیرمستقیم که غیر رنگی و ساده هستند، به کمک شما می‌آیند.

درب ورودی و پنجره‌ها

فضای کلی دکوراسیون داخلی کلاسیک را می‌توانید به لطف یک درب سلطنتی خیره‌کننده، به‌خوبی حدس بزنید. این درب‌ها، قوسی شکل و شیاردار و ظریف هستند. پنجره‌ها نیز با ابعاد بزرگ انتخاب می‌شوند تا نورپردازی فضا بهتر اجرا شود و درک درستی از زیبایی دوران ویکتوریایی داشته باشید.

کاغذ دیواری منحصربه‌فرد

کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی کلاسیک

انتخاب نوع و جنس برای خرید کاغذ دیواری لازم است با نهایت ظرافت و هنر انجام شود. اجرای دیوارپوش کاغذی متناسب با یک فضای لوکس سلطنتی باید به نحوی صورت بگیرد که تکمیل‌کننده شکوه و جلوه چیدمان باشد. بنابراین طرح‌های کاغذ دیواری کلاسیک منحصربه‌فردی مانند طرح داماسک، گل‌دار یا خطی متناسب با متراژ فضا بسیار مناسب هستند.

انتخاب قاب مناسب برای تابلوها

تمرکز روی جزئیاتی مانند قاب‌بندی تابلوها در این سبک چیدمان بسیار جالب است. این ظرافت از اهمیت عناصر جزئی در جلوه کلی دکوراسیون خبر می‌دهد. قاب‌های چوبی، برنزی یا برنجی با طراحی پیچیده، حقیقتاً چشم‌نواز هستند و روی زیبایی دکوراسیون داخلی کلاسیک تأثیر دوچندان می‌گذارند.

نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی کلاسیک

انتخاب نقطه کانونی مناسب به حفظ تقارن و تناسب در دکوراسیون کلاسیک کمک می‌کند. یک مجسمه بزرگ، شومینه یا تابلوی روی دیوار می‌تواند نقطه کانونی مناسبی باشند.

جسارت بدون پنهان‌کاری

همه عناصر و آیتم‌ها در چیدمان سنتی در برابر چشم هستند و چیزی به اسم ویترین یا کمد دیواری احتمالا در چنین سبکی ارزش نداشته باشد. جسارت چیدمان با نمایش هرچه بهتر و بیشتر شکوه آن، خود را نشان می‌دهد.

دکوراسیون داخلی کلاسیک برای چه سلیقه‌ای مناسب است؟

با توضیحات روشن در مورد اصول چیدمان کلاسیک باید تأکید کنیم که این نوع چیدمان و تزئین مشخصاً برای سلایقی مناسب است که به شکوه و اشرافی‌گری، عظمت، تقارن، تناسب و نظم کاملاً دقیق در چیدمان، حتی کوچک‌ترین تزئینات، اهمیت می‌دهند.

آیا رنگ‌بندی در دکوراسیون کلاسیک تأثیر دارد؟

رنگ‌بندی در دکوراسیون کلاسیک

کمی بالاتر به اهمیت نقش رنگ در سبک کلاسیک اشاره کردیم. در ادامه باید اضافه کنیم که پالت رنگی کلاسیک با الهام از رنگ‌های طبیعی چیده می‌شود. برای مثال، رنگ زرد از مکمل‌های اصلی رنگی‌ست. همچنین رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، آبی تیره و کرم و طلایی به بهترین حالت در این سبک چیدمان خود را نشان می‌دهند.

استفاده از رنگ‌های خنثی مخصوصاً سیاه‌وسفید در دکوراسیون کلاسیک مناسب نیست. ولی می‌توان در حد تعادل از رنگ‌های خالص و تند استفاده کرد. این در حالی است که جایی برای رنگ‌های سرد در پالت رنگی کلاسیک وجود ندارد و باعث کلافگی و ریزش شکوه فضا می‌شود.

بررسی مزایا و معایب دکوراسیون داخلی کلاسیک

مزایا و معایب دکوراسیون داخلی کلاسیک

آشنایی با مزایا و معایب اجرای چنین دکوراسیونی باعث انتخاب درست متناسب با سلیقه، فضا و بودجه‌بندی می‌شود:

مزایای دکوراسیون کلاسیک

  • طراحی کلاسیک هرگز از مد نمی‌افتد و می‌تواند برای همیشه جذاب و زیبا بماند.
  • سبک کلاسیک بیانگر سلیقه غنی و اشرافی فرد است.
  • مبلمان در این سبک، از چوب خالص طراحی شده‌اند و بادوام و مستحکم هستند.
  • به دلیل وجود ویژگی‌ها و رنگ‌های ظریف که موجب آرامش فضا می‌شوند، نیازی به تغییر مداوم دکوراسیون و طراحی داخلی در آن وجود ندارد.

معایب دکوراسیون کلاسیک

  • طراحی خانه به سبک کلاسیک ممکن است گران‌تر و پرهزینه‌تر از طراحی با دیگر سبک‌های موجود باشد.
  • برای افرادی که تمایل دارند تا فضای داخلی خانه برای تغییر انعطاف‌پذیر باشد، طراحی کلاسیک انتخاب مناسبی نیست، زیرا این سبک، ویژگی‌ها و عناصر ثابتی دارد.
  • امکان استفاده از رنگ‌های متنوع و بازی با رنگ‌ها در این سبک وجود ندارد. زیرا طراحی کلاسیک مستلزم استفاده از رنگ‌های خالص، گرم با سایه‌های ظریف است.
  • المان‌ها در این سبک طراحی، نیاز به نگهداری بسیاری دارند که می‌تواند وقت‌گیر و پرهزینه باشد.

نکات تکمیلی در مورد دکوراسیون کلاسیک

پیشنهاد ما برای هرچه خوش جلوه‌تر شدن دکوراسیون داخلی کلاسیک، در نظر گرفتن نکات تکمیلی زیر است:

  • به سراغ پرده‌های ساده نروید؛ در این سبک، پرده‌های والان دار، بهترین هستند.
  • برای کف‌پوش از فرش‌های طرح‌دار، ترجیحاً دست‌باف و قیمتی کمک بگیرید.
  • برای نمای دوچندان مبلمان، میز جلومبلی ساده انتخاب کنید. این مورد را برای میز تلویزیون هم در نظر بگیرید.
  • رعایت حد تعادل در استفاده از کوسن برای مبلمان مهم است.
  • برای تماشایی‌تر شدن چیدمان سنتی، حتماً نظم و ترتیب فضا را کنترل کنید.
  • در انتخاب و خرید پارچه دیواری، از انواع طرح‌دار با رنگ‌های گرم کمک بگیرید.
  • انتخاب سازها، مخصوصاً پیانو یا چنگ، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزئین فضای کلاسیک هستند.
  • نورپردازی خیلی مهم است؛ نه خیلی پرنور و نه خیلی ضعیف و بی‌تأثیر.
  • در دکوراسیون کلاسیک منزل کوچک مراقب باشید که شلوغی و استفاده بیش‌ازحد از آیتم‌ها، روی تأثیر دکوراسیون و نمای واقعی آن بر خانه‌های کوچک، تأثیر منفی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

خرید محصولات