آموزش مرحله‌به‌مرحله نحوه نصب کاغذ دیواری (برای همه افراد)

آموزش مرحله‌به‌مرحله نحوه نصب کاغذ دیواری (برای همه افراد)

فهرست مطالب

در صورتی که می‌خواهید پس از نصب کاغذ دیواری از انتخاب و خرید خود راضی باشید، بهتر است درباره ابعاد و اندازه‌های فضای موردنظر اطلاعات کافی داشته باشید و به‌منظور اندازه‌گیری و نصب دقیق آن از یک نصاب کاغذ دیواری حرفه‌ای کمک بگیرید. پیشنهاد دیگر تیم آسام برای کسب نتیجه دلخواه، استفاده از محصولی باکیفیت و معتبر مانند کاغذ دیواری‌های اروپایی و ترک است؛ اقلام تزئینی مرغوب دو خواسته مهم مصرف‌کننده یعنی نصب آسان و ماندگاری طولانی را برآورده می‌کنند.

مقاله امروز مجموعه آسام را به آموزش نصب کاغذ دیواری اختصاص داده‌ایم تا درصورتی‌که تمایل دارید شخصاً کار نصب و اجرای کاغذ دیواری را انجام بدهید، با اصول اولیه اجرای کاغذ دیواری آشنا باشید.

آشنایی با ابزار موردنیاز برای نصب کاغذ دیواری

ابزار موردنیاز برای نصب کاغذ دیواری

برای اینکه عملیات نصب و اجرای دیوارپوش کاغذی به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن انجام شود، لازم است ابزارهای زیر را پیش از شروع کار کنار دستتان داشته باشید:

  • میز کار- برای چیدن منظم ابزار نصب حتماً به یک میز صاف و بزرگ نیاز خواهید داشت.
  • قلم‌موی بزرگ رنگ‌کاری سقف- زمانی که می‌خواهید چسب کاغذ دیواری را روی دیوار بمالید، این قلم‌مو به کمک شما می‌آید.
  • خط کش- بهترین وسیله برای اندازه‌گیری و برش زدن رول‌های کاغذ دیواری، خط کش است.
  • کاردک پلاستیکی- پس از چسباندن کاغذ دیواری به دیوار، نوبت به کشیدن کاردک روی سطح کاغذ دیواری برای خروج هوای جمع شده زیر آن می‌رسد. برای جلوگیری از آسیب دیدن سطح کاغذ دیواری، حتماً از کاردک پلاستیکی استفاده کنید.
  • تیغ موکت- پس از هواگیری و نصب کامل کاغذ دیواری، از تیغ موکت بری برای برش قسمت‌های اضافی(اطراف پریز، قاب پنجره و چارچوب در) کمک بگیرید.

نکات مهم قبل از نصب و اجرای کاغذ دیواری

توجه داشته باشید که پیش از نصب کاغذ دیواری لازم است یک سری نکات مهم را رعایت کنید. این نکات تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت نصب و ماندگاری کاغذ دیواری روی دیوار می‌گذارد.

زیرسازی را فراموش نکنید

زیرسازی دیوار برای کاغذ دیواری حقیقتاً اهمیت دارد. اگر سطح دیوار یکی از شرایط زیر را دارد، زیرسازی دیوار ضروری است:

  • آماده‌سازی دیوارهای رنگ‌آمیزی شده: بسیاری از دیوارهای گچی آستر رنگ هم دارند. ابتدا با کاردک، رنگ را بتراشید، سمباده کشی کنید و پس از اطمینان از هموار شدن سطح دیوار، کار نصب را شروع کنید.
  • آماده‌سازی دیوارهای تازه گچ شده: دیوارهای گچ کاری شده به ۲-۳ ماه زمان نیاز دارند تا کاملاً خشک شوند. نادیده گرفتن این اصل مهم باعث نچسبیدن درست چسب و کاغذ دیواری می‌شود.
  • آماده‌سازی دیوار از قبل کاغذ شده: درصورتی‌که قبلاً دیوارها را کاغذ دیواری کرده باشید، لازم است با کمک نصاب کاغذ دیواری باتجربه، یا مطابق با روش‌های آموزش داده شده در مقاله نحوه کندن کاغذ دیواری، به‌آرامی این کاغذها را از دیوار جدا کنید. پس از اطمینان از صاف بودن کل دیوار، کار نصب را شروع کنید.
  • آماده‌سازی دیواری که لکه و کپک دارد: برای لکه‌گیری می‌توانید از مواد شوینده معمولی (محلول آب و صابون) کمک بگیرید. ولی کپک‌ها را باید با محلول آب و سفیدکننده از بین ببرید. سپس از دستمال خشک یا اسفنج برای خشک‌کردن این قسمت‌ها کمک بگیرید.
  • آماده‌سازی دیوارهای بتنی، سیمانی: به‌طورکلی هرگونه سطح ناهموار از فوم بتنی، سیمانی و گچ‌های بافتی را باید با سمباده، کاملاً صاف و یکدست کنید. در صورت وجود برجستگی‌های خفیف و اندک، از ترکیبات مومی یا بتونه سطح کمک بگیرید و سپس از سمباده و رنگ آستر استفاده کنید. توجه داشته باشید که ناهمواری‌های زیاد و برجسته فقط با گچ کاری برطرف می‌شوند و باید برای خشک شدن دیوار، در این مرحله، صبر کنید.

در نظر گرفتن پریزها و کلیدها

توجه به پریزها و کلیدها هنگام نصب کاغذ دیواری

این بخش‌ها روی هر دیواری وجود دارند. به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از خرابی، بروز اتصالات برق و چسبناک شدن آن‌ها، حتماً به‌خوبی آن‌ها را بپوشانید و سپس کار نصب و اجرای کاغذ دیواری را شروع کنید.

مهم: حتماً پیش از شروع کار نصب، برق ساختمان را قطع کنید.

جوش دادن کاغذ دیواری

منظور از جوش دادن، اتصال درست قواره‌های کاغذ دیواری به منظور رسیدن به یکدستی درست و منطقی در سطح دیوارپوش پس از اجرا است. دقت کنید که کارگران حتماً به‌درستی کار جوش دادن را انجام داده باشند و اختلاف رنگ و طرح بین قواره‌ها دیده نشود.

استفاده از چسب مناسب

شما به‌راحتی می‌توانید چسب مناسب کاغذ دیواری را از فروشگاه‌های ابزار/رنگ تهیه کنید. این محصول قابلیت مقاومت در برابر رطوبت را دارد.

توجه کافی به کاشی یا سرامیک

ممکن است مایل باشید به جای کاشی یا سرامیک قدیمی دیوارهای ساختمان از کاغذ دیواری برای نوسازی و پوشاندن دیوارها استفاده کنید. طبعاً فرایند کندن کاشی از دیوار هم زمان‌بر است و هم بسیار پرهزینه، بنابراین می‌توانید با کمک نصاب کاغذ دیواری، روی همین دیوارپوش‌ها، کار نصب را به پایان برسانید.

آموزش مرحله‌به‌مرحله نصب کاغذ دیواری

حالا نوبت به بخش مهم کار می‌رسد! با رعایت مراحل زیر می‌توانید یک تجربه خوب از اجرای کاغذ دیواری دلخواهتان داشته باشید:

مرحله اول- آماده‌سازی اولیه

اولین نکته‌ای که باید برای نصب کاغذ دیواری در نظر بگیرید، آماده‌سازی سطح موردنظر برای نصب است. پیش از اقدام برای چسباندن کاغذ دیواری، باید سطح دیوار را برای از بین بردن آلودگی‌ها و گردوغبار تمیز کنید. در صورت نیاز می‌توانید از سمباده نیز برای صاف کردن ناهمواری‌های احتمالی کمک بگیرید و درنهایت پس از خشک شدن سطح موردنظر، آن را با چسب زیرسازی کنید.

نکته: برای نصب انواع کاغذ دیواری بر روی دیواری که تازه رنگ یا گچ کاری شده است، دستکم به مدت یک هفته صبر کنید. در صورت وجود رنگ‌روغنی یا رنگ نیمه براق بر روی دیوار، لازم است در ابتدا سطح رنگ را با استفاده از یک سمباده زبر کنید تا حالت صاف و براق آن از بین برود.

مرحله دوم- نحوه برش کاغذ قبل از نصب دیوارپوش کاغذی

یکی از نکات مهم در اجرا و نصب کاغذ دیواری، روش بریدن آن است. برای این کار باید طول کاغذ دیواری را مطابق با طول دیوار برش دهید. برای برش به‌صورت دقیق از یک سطح صاف استفاده و حتماً علامت‌گذاری کنید. دقت بیشتر در انجام این کار از بروز اشتباه در اندازه‌گیری و هدر رفتن کاغذها جلوگیری می‌کند.

نکته: توجه داشته باشید که اندازه‌گیری متراژ کاغذ دیواری، پیش‌زمینه‌ای برای برش و همچنین نصب تمیز کاغذ دیواری است.

مرحله سوم- چسب زدن هنگام نصب کاغذ دیواری

مرحله سوم نصب کاغذ دیواری: چسب زدن هنگام نصب کاغذ دیواری

چسب زدن درست کاغذ دیواری اهمیت زیادی دارد که یکی از روش‌های صحیح آن، چسب زدن پشت کاغذ دیواری برش داده‌شده با قلم‌موی سقفی مناسب رنگ‌آمیزی است:

  1. چسب زدن را از وسط سطحی که برش داده‌اید، شروع و در جهت کناره‌ها حرکت کنید اما کناره‌ها را به‌صورت کامل به چسب آغشته نکنید تا چسب اضافی از درزها خارج نشود.
  2. کاغذها را بلند و از قسمت بالا شروع به چسبیدن کنید.
  3. برای جلوگیری از چروک شدن برش‌ها در زمان چسباندن، از یک غلتک کوچک استفاده کنید و آن را محکم روی لبه کاغذ دیواری بکشید.
  4. در صورت ایجاد حباب، می‌توانید با کمک یک کاتر بر روی حباب یک برش ضربدری بزنید و سپس قسمت برش زده را به‌آرامی برگردانید. سپس با یک قلم‌موی ظریف سطح زیر آن را به مقدار بسیار کمی چسب آغشته کرده و کاغذ را به آرامی در سر جای خود بچسبانید.

مرحله چهارم- پریزها و برآمدگی‌ها

برای پوشاندن بخش‌های برآمده دیوار، مانند ستون‌ها و قفسه‌ها، باید طول کاغذ دیواری را یک یا چند سانتی‌متر بیشتر با کاتر موکت برش بزنید. برای بخش‌هایی مانند جای پریز و کلید نیز پس از پوشاندن کل سطح با کاغذ دیواری، فضای موردنظر را برش بزنید تا به‌صورت کامل از زیر کاغذ دیواری خارج شود. برای نصب کاغذ دیواری در کنار لوله‌های گاز و آب نیز باید ابتدا کاغذ دیواری را به‌صورت کامل بچسبانید و سپس اطراف آن را برش بزنید.

مرحله پنجم- هواگیری زیر کاغذ دیواری

حالا نوبت می‌رسد به کار با غلتک! در مرحله آخر نحوه نصب کاغذ دیواری، پس از چسباندن آن به دیوار، هوای انباشته‌شده زیر کاغذ دیواری را به کمک یک غلطک و به آرامی خارج کنید. همچنین برای هواگیری درزها، از رولر درز کمک بگیرید.

نکات تکمیلی برای اجرای درست کاغذ دیواری

با رعایت نکات تکمیلی زیر مطمئن ‌شوید که نصب و اجرای کاغذ دیواری بدون ایراد انجام شده و شما فضایی دلخواه و مناسب خواهید داشت.

  • تکرار می‌کنیم! حتما بازه زمانی یک هفته انتظار برای دیوارهای تازه رنگ یا گچ‌کاری شده را رعایت کنید.
  • میز صاف، تمام ماجراست! برای برش درست و دقیق کاغذ دیواری حتماً به چنین میزی نیاز پیدا می‌کنید. به هیچ عنوان این کار را روی فرش انجام ندهید.
  • چسب‌کاری کاغذ دیواری باید از قسمت مرکزی شروع شود و به سمت کناره‌ها ادامه پیدا کند. از چسب زدن بیش‌ازاندازه کناره‌ها خودداری کنید.
  • دقت کنید که فاصله چسب‌کاری تا چسباندن کاغذ دیواری روی دیوار کمتر از پانزده دقیقه طول بکشد. درغیراینصورت باید یک قواره دیگر آماده کنید.
  • حتماً قبل از شروع به نصب کردن دیوارپوش‌ها، برق محل را قطع کنید.

آیا نصب کاغذ دیواری یک کار تخصصی است؟

نصب تخصصی کاغذ دیواری توسط نصاب حرفه ای

برای عده‌ای جای سؤال است که ساده‌ترین روش نصب کاغذ دیواری کدام است؟ قطعاً حضور نصاب کاغذ دیواری نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. اگر این کار اولین تجربه شماست و از طرفی فرد کم‌حوصله‌ای برای انجام کارهای ظریف و پردقت هستید، قطعاً به حضور یک نصاب حرفه‌ای برای اجرای هرچه بهتر نصب کاغذ دیواری نیاز خواهید داشت.

شرکت هنر و تجارت آسام با افتخار، همکاران خود را در تیم نصابان حرفه‌ای گروه راش ایران معرفی می‌کند. تیم راش به پشتوانه تجربه و مهارت بالا، کار نصب و اجرای کاغذ دیواری را به بهترین شکل ممکن برای مشتریان سخت سلیقه انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات