راهنمای ساده و کم‌هزینه شستشوی پرده در منزل

راهنماس شست و شوی پرده در خانه

فهرست مطالب

شست‌وشوی پرده همیشه یکی از قسمت‌های سخت مراقبت از انواع پرده به شمار می‌رود. این موضوع زمانی به یک چالش تبدیل می‌شود که قصد شستشوی پرده در منزل را داشته باشید یا جنس خاصی از پرده را استفاده کنید. در چنین وضعیتی، شما به دقت و حساسیت بیشتری نیاز دارید تا یکی از مهم‌ترین عناصر زیبایی دکوراسیون داخلی را از آلودگی و کثیفی در امان نگه دارید. در مقاله امروز آسام آرت قصد داریم در مورد طریقه شستشوی انواع پرده بیشتر بنویسیم و با ارائه راهکارهای خانگی ساده، سریع و کم‌هزینه، خیال شما را بابت رسیدگی به پرده‌های خانه آسوده کنیم.

طریقه شستشوی انواع پرده در ۵ مرحله

در ادامه قصد داریم با توضیح پنج مرحله زیر، کار شما را برای شستن پرده با دست یا ماشین لباسشویی در خانه، راحت کنیم!

مرحله اول- پرده را از میله جدا کنید

مرحله اول شستشوی پرده: جدا کردن پرده از میله

بااحتیاط پرده را از میله جدا کنید و پایین بیاورید. مراقب باشید که پرده‌های لطیف در این مرحله آسیب نبینند و اصطلاحاً نخ کش نشوند. فراموش نکنید که جدا کردن همه گیره‌ها و قلاب‌ها پیش از شستشوی پرده ضروری است. درغیراینصورت باید منتظر یک پرده‌ای آسیب‌دیده و بی‌مصرف باشید!

مرحله دوم- پرده را در آب سرد یا ولرم قرار دهید

پیش از آنکه مرحله اصلی شست‌وشو را شروع کنید لازم است با کمک جاروبرقی، گردوغبار نشسته روی پرده را بگیرید. رعایت این نکته مهم باعث می‌شود تا فرایند شست‌وشو بهتر انجام شود و یک پرده تمیز و درخشان تحویل بگیرید. پس از گردگیری، پرده را به‌آرامی در تشت آب قرار بدهید و اجازه دهید چند دقیقه داخل آب استراحت کند.

برای لکه‌گیری و شستن پرده چرک مرده می‌توانید از محلول اکسیژنه استفاده کنید که بدون هیچ‌گونه آسیب به بافت پرده، آن را لکه‌زدایی می‌کند.

اگر قصد شستن پرده با دست را دارید حتماً این کار را خیلی آرام و بدون چنگ زدن و شتاب‌زدگی انجام بدهید. توجه داشته باشید که بافت پرده در مقایسه با انواع دیگر منسوجات بسیار لطیف و آسیب‌پذیر است.

مرحله سوم- پرده‌ها را با آب سرد و دور آرام بشویید

برای شستشوی پرده در لباسشویی، دمای آب را روی سرد را تنظیم کنید. البته اگر در دستور چاپ‌شده روی برچسب پرده خلاف این نکته آمده باشد، قطعاً باید همان را رعایت کنید. در این مرحله، باید مقدار مشخصی از پودر لباسشویی را داخل محفظه بریزید و اجازه بدهید ماشین با دور آرام شروع به کار کند.

◄◄ مهم: از پر کردن لگن ماشین لباسشویی خودداری کنید و اجازه بدهید نیمی از فضای آن برای شست‌وشوی بهتر پرده، خالی بماند.

مرحله چهارم- پرده‌ها را خشک‌کنید

توجه داشته باشید که مرحله خشک‌کردن را حتماً باید با دقت انجام بدهید. چون به افزایش ماندگاری و جلوگیری از پوسیدگی زودهنگام پرده کمک می‌کند. پس از پایان دور شستشوی پرده در ماشین، دور خشک‌کن را تنظیم کنید و اجازه بدهید با دور ملایم، خشک کند. ریتم کند ماشین به گرفتن آب اضافی پرده کمک می‌کند. در پایان، پرده را از ماشین بیرون بیاورید، آن را تکان بدهید و در فضای کافی آویزان کنید.

◄◄ مهم: شستن پرده‌های توری در لباسشویی آداب خاصی دارد. کافی است پس از پایان شست‌وشو و آبکشی در ماشین، پرده را داخل لگن حاوی محلول آب و نمک فرنگی بخوابانید. توجه داشته باشید که بعد از چند ساعت استراحت باید فوراً آن را آویزان کنید و هرگز پرده را با آب نشویید.

مرحله پنجم- از اتو کردن پرده‌ها غافل نشوید

اتو کردن پرده بعد از شستشو

برای اتو کردن پرده حتماً باید جنس آن را در نظر بگیرید. مثلاً بعضی پرده‌ها نیاز به اتوکشی ندارند و شما می‌توانید بلافاصله پس از شستشوی پرده در منزل، آن را آویزان کنید. درحالی‌که جنس دیگر به اتوکشی نیاز دارد و باید با حرارت متوسط، ظاهر مرتب و صاف آن را برگردانید. دقت کنید که حتماً پیش از شروع هر مرحله، حتماً برچسب دستور شست‌وشوی پرده را مطالعه کنید.

آیا طریقه شستشوی انواع پرده متفاوت است؟

بله دقیقاً! این موضوع بسیار تعیین‌کننده است و کیفیت و بافت پارچه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بدین صورت که حتی روش‌های شست‌و‌شوی پارچه پرده آشپزخانه نیز متفاوت است. اجازه بدهید با توضیح ۶ دستور شستشوی انواع پرده، دید بهتری در این مورد به شما بدهیم.

شستشوی پرده مخمل

از رنگ ندادن پارچه پرده ای مخمل مطمئن شوید و بعد، شست‌وشو را شروع کنید. اما چطور؟ با کمک یک دستمال نمدار سفید، روی پرده بکشید. اگر رنگ پرده به دستمال منتقل شد، از شستشوی پرده در منزل خودداری و حتماً  از خدمات خشک‌شویی استفاده کنید. اما اگر رنگ دهی نداشت، می‌توانید با خیساندن آن در لگن آب سرد و مایع شوینده، کار شستن پرده با دست را انجام بدهید.

◄◄ مهم: فرایند خشک‌کردن پرده مخمل روی بند یا آویز انجام نمی‌شود. بلکه باید پرده را روی پارچه کتان پهن کنید.

شست‌وشوی پرده تور نخی

شست‌وشوی پرده تور نخی

فراموش نکنید که پرده‌های توری بعد از چند مرتبه شست‌وشو، آهار خود را از دست می‌دهند و بی‌حالت می‌شوند. برای آهاردهی دوباره توصیه می‌کنیم یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل و محلول را گرم کنید. پس از لعاب دادن، محلول را داخل لگن آب سرد بریزید و تور از قبل شسته شده را به مدت سی دقیقه در لگن استراحت بدهید. در پایان شستن پرده‌های توری در لباسشویی، می‌توانید آن را آویزان کنید.

شست‌وشوی پرده ساتن

پرده ساتن اگرچه ظاهر دل‌فریبی دارد ولی شست‌وشوی آن چندان ساده نیست. به دلیل اینکه گردوغبار را به‌سادگی جذب می‌کند، توصیه می‌کنیم حتماً در فواصل کوتاه با جاروبرقی، گردگیری کنید. با رعایت این نکته مهم می‌توانید مطمئن باشید که شستشوی پرده به‌خوبی انجام خواهد شد.

برای شست‌وشوی پرده ساتن، اجازه بدهید پارچه داخل لگن محلول آب ولرم و مقداری شوینده ملایم استراحت کند. برای حفظ رنگ پرده هم از مقداری سرکه سفید استفاده کنید. البته که می‌توانید پرده‌های ساتن را در ماشین لباسشویی هم بشویید؛ به‌شرط اینکه حتماً آن را روی درجه آب سرد با درجه کم یا حالت Gentle تنظیم کرده باشید!

شستن پرده حریر

پارچه پرده ای حریر ازجمله آسیب‌پذیرترین انواع پرده‌ها هستند. در قدم اول، برای شست‌وشوی آن در خانه باید ماشین لباس‌شویی با ظرفیت بالا داشته باشید تا نیمی از ظرفیت آن با قرار گرفتن پرده، خالی بماند. دقت کنید که دستکم پنج دقیقه پیش از شروع شست‌وشو اجازه بدهید تا پرده داخل محلول آب سرد و یک شوینده ملایم استراحت کند. شما مجاز به شستن پرده با صابون هستید ولی احتیاط کنید که هرگز با شدت و چنگ زدن کار شستن را انجام ندهید. برای مرحله ماشین لباسشویی هم، به مدت ۲-۳ دقیقه ماشین را در حالت شست‌وشوی ملایم تنظیم کنید.

شستن پرده چوبی

ممکن است شستشوی پرده چوبی کمی غیرعادی و سخت باشد. تنها نکته مهم، احتیاط زیاد است. پرده چوبی با آب دشمنی دیرینه دارد. بنابراین با برس نرم و مقدار ناچیزی آب، به شستن پرده با دست مشغول شوید. در مرحله پایانی، پرده را زیر نور آفتاب قرار بدهید. مراقب باشید که مرحله شست‌وشو چندان طولانی نشود. چون در غیراینصورت با پرده‌ای مات و خسته روبه‌رو خواهید شد!

شستشوی پرده زبرا

پرده زبرا قلق خاصی برای شستن دارد و شست‌وشوی آن به‌سادگی انواع دیگر پرده‌ها نیست. ابتدا پرده را از کرکره جدا کنید و روی یک سطح صاف قرار بدهید. با کمک فرچه نه‌چندان زبر یا اسفنج، روی سطح آن بکشید و سپس آبکشی کنید. در مرحله پایانی، پرده را در هوای آزاد قرار بدهید.

◄◄ مهم: قصد ندارید پرده را از کرکره جدا کنید؟ ایرادی ندارد. ابتدا با جاروبرقی گردگیری کنید. سپس با کمک دستمال مرطوب روی سطح پرده را تمیز کنید. می‌توانید مقدار کمی هم از مواد شوینده استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای شستشوی پرده در منزل

نکات تکمیلی برای شستشوی پرده در منزل

در پایان بهتر دانستیم هر آنچه را در مورد مراقبت از انواع پرده و تمیزکاری آن‌ها از قلم انداختیم، اضافه کنیم. این نکات قطعاً در بهبود فرایند شست‌وشوی پرده منزل شما تأثیرگذار هستند:

  • برچسب روی پرده را حتماً بخوانید- برچسب پرده شامل توضیحات بسیار مهمی ازجمله روش شست‌وشو و حفظ ماندگاری آن می‌شود.
  • اتوکشی مهم است- اتوکشی بهترین روش خشک‌کردن پرده است. با حرارت متوسط اتو، کار کنید تا چین و چروکی ایجاد نشود. دقت داشته باشید که وقتی پرده کمی نمدار است، کار اتوکشی را انجام بدهید تا اتوکشی راحت‌تر انجام شود. همچنین از پشت پرده به‌موازات الیاف طولی اتو بکشید.
  • درجه حرارت مناسب- مناسب‌ترین درجه حرارت برای شستشوی پرده در منزل، آب سرد یا ولرم است. در کنار آن حتماً از شوینده‌های ملایم کمک بگیرید تا بافت پارچه آسیب کمتری ببینید. به‌هیچ‌عنوان برای شستن پرده با دست، چنگ نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات