گرماژ کاغذ دیواری چیست؟ چه تأثیری بر کیفیت کاغذ دیواری دارد؟

گرماژ کاغذ دیواری چیست؟

فهرست مطالب

برای خرید یا تعویض کاغذ دیواری برنامه‌هایی دارید؟ پس طبیعی است که کمی چاشنی دانسته‌های فنی را در مورد محصولی که می‌خواهید سفارش بدهید به خریدتان اضافه کنید. گرماژ کاغذ دیواری یکی از همین اصطلاحات فنی کمتر شنیده‌شده است که به حجم و ضخامت دیوارپوش کاغذی اشاره دارد. در مقاله امروز آسام قصد داریم به بررسی این اصطلاح فنی در صنعت دکوراسیون داخلی و مشخصاً کاغذ دیواری بپردازیم و دانسته‌های شما را در مورد آنچه می‌خواهید برای زیباسازی دیوار ساختمان به کار ببرید، افزایش بدهیم.

گرماژ کاغذ دیواری چیست؟

گرماژ grammage کاغذ دیواری به وزن کاغذ دیواری در هر مترمربع مربوط می‌شود. توجه داشته باشید که گرماژ دیوارپوش کاغذی مستقیماً روی قیمت و دوام آن تأثیر می‌گذارد. چطور؟ هرچقدر گرماژ بالاتر باشد، قیمت و مقاومت آن بیشتر می‌شود.

گرماژ کاغذ دیواری (یا وزن پایه) به مقدار وزن کاغذ دیواری در هر مترمربع از آن گفته می‌شود. درواقع، گرماژ کمیتی است برای سنجش ضخامت و کیفیت کالاهایی که پایه‌ی کاغذی دارند. باید اضافه کنیم که هرچه گرماژ یک کاغذ دیواری بالاتر باشد، آن محصول ضخیم‌تر و کلفت‌تر خواهد بود. به‌طورمعمول کیفیت، دوام و مقاومت کاغذ دیواری در برابر آسیب‌های مختلف با گرماژ آن رابطه‌ی مستقیم دارد. طبیعتاً بالا رفتن این کمیت به افزایش قیمت کاغذ دیواری نیز منجر می‌شود.

اگر کاغذ دیواری با گرماژ بالا انتخاب کرده‌اید لازم است به دلیل سنگین بودن وزن و ضخامت آن حتماً با یک نصاب حرفه‌ای تماس بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که میزان دستمزد برای اجرای این نوع کاغذ دیواری در مقایسه با کاغذ دیواری با گرماژ پایین، بیشتر است. کارشناسان ما در مجموعه آسام در این زمینه مشاوره لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

چطور گرماژ دیوار پوش کاغذی را تشخیص بدهم؟

شاید در نگاه اول این کار برای شما بی‌معنی باشد چون میدانید که درهرصورت شما به یک نصاب حرفه‌ای برای اجرای هرچه بهتر کار نیاز دارید. اما فراموش نکنید که در زمان خرید، هرچه اطلاعات بیشتری در مورد محصول موردنظر داشته باشید، اطمینان بیشتری خواهید داشت و درنتیجه رضایت از خرید افزایش پیدا می‌کند.

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، گرماژ کاغذ به وزن و ضخامت آن مربوط می‌شود. برای شروع، وقتی وارد فروشگاه می‌شوید و آلبوم کاغذ دیواری پیش رویتان باز می‌شود، با انگشت چند نمونه را لمس کنید. به‌راحتی می‌توانید متوجه ضخامت یا نازکی محصول شوید. دقت کنید که هرچه ضخامت کاغذ دیواری بیشتر باشد، وزن آن هم طبعاً افزایش پیدا می‌کند. با این آزمایش شما به‌راحتی می‌توانید هم گرماژ کاغذ دیواری را بسنجید و هم در ادامه خرید، از فروشنده در مورد گرماژ مناسب کاغذ دیواری برای ساختمان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

با دقت به اطلاعات موجود در آلبوم انواع کاغذ دیواری با برندهای متفاوت، متوجه ثبت گرماژ هر محصول کنار آن می‌شوید. حتی در صورت نبود چنین مشخصه‌ای، می‌توانید به‌راحتی با لمس دیوارپوش کاغذی این مورد را متوجه شوید. ناگفته نماند که کاغذدیواری‌های موجود در بازار ایران، بیشتر گرماژهای ۱۲۰- ۱۸۰-۲۲۰-۲۷۰-۳۲۰-۴۵۰ را دارند.

مزایا و معایب گرماژ پایین کاغذ دیواری

اجازه بدهید کمی تخصصی‌تر به موضوع گرماژ برای کاغذ دیواری بپردازیم. در ادامه از مزایا و معایب گرماژ پایین و بالای کاغذ دیواری بیشتر برایتان می‌نویسیم:

مزایا و معایب گرماژ پایین کاغذ دیواری

کاغذ دیواری با گرماژ پایین به دلیل سبک‌وزنی، اجرا و نصب سریع‌تری دارد. همچنین هزینه نصب آن کمتر است. البته توجه داشته باشید نازک بودن این نوع دیوارپوش کاغذی باعث می‌شود هر فردی نتواند آن را به‌سادگی نصب کند. به همین دلیل شما به یک کارشناس نصب باتجربه نیاز خواهید داشت تا آسیبی به محصول وارد نشود.

درصورتی‌که اجاره‌نشین هستید و دوست دارید تنوع موقتی و کوتاه‌مدت در فضای داخلی خانه ایجاد کنید، گرماژ پایین کاغذ دیواری، با توجه به مزایا و معایب اشاره‌شده، برای شما مناسب است.

مزایا و معایب گرماژ بالای کاغذ دیواری

اگر جزو آن دسته از مشتری‌های سخت سلیقه هستید که نوع و کیفیت کاغذ دیواری برایتان اهمیت دارد، بالا بودن گرماژ کاغذ دیواری برای شما مناسب است. ویژگی‌ها یا مزایای زیر باعث می‌شود از خرید خود رضایت کافی داشته باشید:

قابلیت شستشو

با توجه به بالا بودن تعداد لایه‌های ساختار این نوع کاغذ دیواری، شما به‌راحتی می‌توانید برای شست و شوی آن برنامه داشته باشید. البته توصیه می‌کنیم به جای آب از دستمال نمدار کمک بگیرید.

مقاومت در برابر خراش

ازآنجایی‌که گرماژ بالا یعنی ضخامت بیشتر کاغذ دیواری، بنابراین نگرانی بابت آسیب‌دیدگی ناشی از برخورد با میز، صندلی یا هرگونه جسم تیز نخواهید داشت. همچنین فراموش نکنید که در کنار تعدد لایه‌های کاغذ دیواری، اسپری یا لایه‌ای از وینیل روی این نوع کاغذ دیواری کشیده شده است که مقاومت آن را دوچندان می‌کند.

ماندگاری و دوام

ازجمله دغدغه‌های بزرگ مصرف‌کنندگان کاغذ دیواری، دوام محصول است. گرماژ بالای کاغذ دیواری ماندگاری بیشتری برای این محصول به دنبال دارد. این نوع کاغذ دیواری به دلیل رعایت استانداردهای M1B1، در برابر آتش‌سوزی مقاوم است. عمر مفید این نوع دیوارپوش، ۵-۱۰ سال است.

کاغذ دیواری با چه گرماژی بخریم؟

با توجه به توضیحات نوشته‌شده، انتخاب با خود شماست که گرماژ کاغذ دیواری چقدر برایتان اهمیت داشته باشد. اما ما با تفکیک کاربردی بودن گرماژ بالا یا پایین، ذهنیت بهتری برای خرید کاغذ دیواری با گرماژ مناسب به شما می‌دهیم:

  • اگر قصد دارید برای محیط پر رفت‌وآمد یا فضاهایی که کاربری‌های متنوعی دارند، کاغذ دیواری انتخاب کنید، بدون تردید کاغذ دیواری با گرماژ بالا را توصیه می‌کنیم. این انتخاب از محصول شما در برابر آسیب‌دیدگی‌های احتمالی ناشی از بازیگوشی کودکان، حیوانات خانگی، برخورد وسایل و موارد مشابه محافظت می‌کند. همچنین ناگفته نماند که کاغذ دیواری مناسب دیوار کنار پنجره، درب، پشت اجاق‌گاز، کف پله‌ها و ارتفاعات بالاتر دیوار باید گرماژ بیشتری داشته باشد.
  • درصورتی‌که برای فضاهای کم رفت‌وآمد یا کوچک‌تر می‌خواهید کاغذ دیواری انتخاب کنید، پایین بودن گرماژ کاغذ دیواری خطری برای سلامت محصول شما نخواهد داشت. همچنین افرادی که اجاره‌نشین هستند و به تنوع بخشیدن به دکوراسیون داخلی خانه خود، به‌طور موقت، فکر می‌کنند می‌توانند پس از مشورت با فروشندگان ما در مجموعه آسام، بهترین کاغذ دیواری با گرماژ پایین را خریداری کنند.

دلایل اهمیت گرماژ کاغذ دیواری کدام‌اند؟

همه‌چیز در جلوه ظاهری کاغذ دیواری خلاصه نمی‌شود. آگاهی و هوشیاری یک مصرف‌کننده حتی در زمان ارزیابی گرماژ دیوارپوش کاغذی هم خود را به رخ می‌کشد. در نظر داشته باشید که در کنار فاکتور زیبایی شما یک محصول باکیفیت و ماندگار می‌خواهید. پس توجه به گرماژ اهمیت به سزایی دارد.

هرچه گرماژ کاغذ دیواری بالاتر باشد، خطر آسیب‌دیدگی آن کمتر و درنتیجه ماندگاری آن بالاتر است. درحالی‌که گرماژ پایین کاغذ دیواری با خطر آسیب‌دیدگی سریع و زیاد و هدر رفتن هزینه همراه است.

شرکت هنر و تجارت آسام توصیه می‌کند حد وسط را برای خرید بهترین کاغذ دیواری در نظر بگیرید و گرماژی را انتخاب کنید که نه خیلی پایین و نه خیلی بالا باشد. با رعایت این نکته هم اصول گرماژ کاغذ دیواری را رعایت کرده‌اید و هم هزینه منطقی و مناسبی برای محصول موردنظر خود پرداخته‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات