ویژگی های سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی

ویژگی های سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

دکوراسیون مینیمال یکی از سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود که در قرن ۲۰ و ۲۱ ظهور کرد. در این سبک، از آیتم‌های تزئینی کمتری نسبت به سبک‌های دیگر استفاده می‌شود و در کل سبک بسیار ساده‌ای است؛ اما طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر شما نیز تمایل دارید سبک مینیمال را در منزل و یا محل کار خود پیاده‌سازی کنید، خواندن ادامه مطلب زیر از آسام آرت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در مقاله امروز آسام به جزئیات خواندنی و البته کاربردی جذابی می‌پردازیم که دید شما را برای انتخاب درست دکوراسیون مینیمال ایرانی باز خواهد کرد.

سبک مینیمال چیست؟

سبک مینیمال چیست؟

هرگاه اسم سبک مینیمال Minimal Decoration Style در معماری به میان می‌آید افراد فضایی با طراحی درهم‌ریخته و رنگ‌های ساده و تیره را تصور می‌کنند. این سبک از طراحی داخلی دارای پیچیدگی زیادی نیست. اما طراحی و سبک تزئینات در طرح مینیمال، استفاده از رنگ‌های خنثی و خطوط صاف است. در یک جمله، دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال، تزئینات کمتر و مواد طبیعی‌ بیشتری دارد.

خوب است بدانید که ژاپنی‌ها و اسکاندیناویایی‌ها مبدعان سبک مینیمال در معماری هستند. اما امروزه این سبک از طراحی در فرهنگ‌های مختلف رواج پیدا کرده است. در رابطه با ویژگی سبک مینیمال، ژاپنی‌ها اعتقاد دارند که باید اجسام و مواد در حالت طبیعی خود باشند و کمتر در آن‌ها دست‌کاری شود. در این سبک آرامش، هماهنگی و تعادل از طریق همین زیبایی‌شناسی ساده به دست می‌آید.

بررسی ویژگی سبک مینیمال در معماری

ویژگی های سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی

برای اینکه بتوانید سبک دکوراسیون مینیمال را در فضای مدنظر خود پیاده‌سازی کنید، در قدم اول باید عناصر این سبک را بشناسید.

استفاده از وسایل با طرح ساده

در طراحی دکوراسیون، تنها از عناصر اصلی استفاده می‌کنند. بنابراین تمام اجزای دکوراسیون طرح ساده‌ای دارند و حس آرامش را به مخاطب منتقل می‌کنند. از جزئیات کمی استفاده می‌شود و همین جزئیات کم با محیط سازگار هستند. منظور از جزئیات می‌تواند وجود یک گلدان روی میز ناهارخوری باشد.

خطوط صاف

در خانه مینیمال مدرن، مبلمان دارای خطوط صاف هستند و به‌هیچ‌عنوان طرح‌های گوناگونی در آن‌ها پیدا نمی‌کنید. تمامی تمرکز روی سادگی شکل و فرم وسایل است.

استفاده از رنگ‌های ساده

رنگ‌های سفید، بژ و خاکستری نمونه‌ای از رنگ‌های مورداستفاده در این طراحی دکوراسیون هستند. بنابراین، شما آشپزخانه مینیمال مدرن را با ترکیب دل‌نشینی از این رنگ‌ها می‌توانید داشته باشید.

داشتن بافت ساده

شما می‌توانید از پارچه خال‌خالی و بالشت راه‌راه برای دکوراسیون اتاق ‌خواب مینیمال استفاده کنید که در عین سادگی جلوه‌ای زیبا به فضا می‌بخشد. استفاده از پارچه‌های خز به زیبایی فضا می‌افزاید. این مورد برای دکوراسیون مینیمال ایرانی هم قابل‌اجرا است.

کاغذ دیواری ساده

منظور از تکسچر کاغذ دیواری، مجموعه‌ای از تصاویر هستند که برای ساختن بافت‌های مختلف به‌کار می‌روند. بنابراین پیام و احساسات متنوعی را بازتاب می‌کنند. طراحی تکسچرهای کاغذ دیواری بر اساس سبک مینیمال در خانه، باید به ساده‌ترین شکل ممکن باشد. چراکه این سبک درنهایت باید احساس آرامش و راحتی را به مخاطب القا کند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنید طرح‌های کاغذ دیواری ساده را برای دکوراسیون داخلی این سبک مشاهده کنید.

اکسسوری (لوازم جانبی)

دکوراسیون مینیمال اکسسوری‌های خاص خود را دارد. برای شروع، اکسسوری‌ها را جابه‌جا کنید و طرح‌های مختلفی به خانه بدهید. یکی از این اکسسوری‌ها استفاده از گلدان‌های بزرگ و سبزرنگ است. حالا شما یک خانه مینیمال مدرن دارید که یکی از برجسته‌ترین ویژگی سبک مینیمال را در خود نهفته است!

پرتکرارترین عناصر سبک دکوراسیون مینیمال کدام‌اند؟

پرتکرارترین عناصر سبک دکوراسیون مینیمال کدام‌اند؟

احتمالاً این سؤال برایتان پیش می‌آید که چرا دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال تا این اندازه محبوبیت پیدا کرده است. در ادامه به پنج عنصر تکرارشونده و برجسته که باعث جذابیت این سبک دکوراسیون می‌شود می‌پردازیم:

  • سادگی جذابی دارد.
  • رنگ در آن حرف اصلی را می‌زند.
  • نور، معجزه می‌کند.
  • جزئیات کوچک، واقعاً مهم هستند.
  • مبلمان را نباید نادیده گرفت.

سادگی جذابی دارد

سادگی در این سبک با کارایی همراه است و دقیقاً به همین دلیل بیشتر به چشم می‌آید. اینکه طراحان داخلی طرفدار این سبک اصرار دارند از تمام فضای موجود استفاده کنند نشان‌دهنده کاربردی بودن سبک مینیمال در معماری است. درواقع یک طراح خانه مینیمال مدرن پشت هر طراحی خود یک دلیل درست پنهان کرده است. بنابراین، شما به هر عنصری که نگاه کنید در عین سادگی از هوشمندانه بودن چیدمان لذت خواهید برد.

رنگ حرف اصلی را میزند

رنگ‌های ساده و روشن کاملاً در این سبک معماری به چشم می‌آیند. مهم‌ترین رنگ، سفید است که به گسترش فضایی بهتر و القای حس پاکیزگی کمک می‌کند. طراح داخلی تلاش می‌کند تا از سایر رنگ‌ها کمترین استفاده را ببرد و در عوض به عنصر نور و رنگ سفید بیشتر توجه می‌کند.

نور، معجزه می‌کند

سومین عنصر تأثیرگذار در سبک دکوراسیون مینیمال ایرانی یا خارجی کاربرد شگفت‌انگیز نور است. نور طبیعی خورشید کاملاً کاربرد دارد و شما می‌توانید با استفاده از پنجره‌های بزرگ یا پنل‌های خورشیدی از لذت نور طبیعی در خانه مدرن خود بهره‌مند شوید. با این اوصاف ویژگی سبک مینیمال، محافظت از محیط‌زیست است.

جزئیات کوچک، واقعاً مهم هستند

در این سبک معماری حتی فرش مناسب سبک مینیمال هم هدفمند انتخاب می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید لوازم تزئینی استفاده کنید بهتر است بدانید که این قلم جایگاه چندانی در سبک دکوراسیون مینیمال ندارد. چون سادگی شعار آن است! بهترین کار این است که مثلاً فرش مناسب سبک مینیمال پیدا و در بدنه چیدمان خود از آن استفاده کنید.

آرامش، خلوت بودن و القای حس رهایی اصل مهم اجرای سبک دکوراسیون مینیمال است.

خوب است بدانید که مینیمالیسم با در نظر گرفتن این نکته کمک بزرگی به مدیریت هرچه بهتر هزینه‌ها کرده است. بنابراین شما بدون دغدغه خرید تزئینات گران‌قیمت می‌توانید برای بخش‌های مهم‌تری از دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال برنامه‌ریزی کنید.

 مبلمان را نباید نادیده گرفت

سبک دکوراسیون مینیمال به لطف مبلمان سرزندگی خاصی به فضای خانه می‌بخشد. البته توجه داشته باشید که مبلمان باید حالت کاربردی داشته باشد و ازآنجایی‌که عنصر تزئینی در این سبک جای چندانی ندارد، چیدمان مبلمان دکوراتیو خیلی حرفی برای گفتن در سبک مینیمال ندارد.

بهترین کار این است که حتماً از یک طراح داخلی باتجربه راهنمایی بخواهید تا نقش درست مبلمان را برای فضای شما تعریف کند. طراح با در نظر گرفتن دو عنصر بسیار مهم رنگ و نور، برای مبلمان خانه تصمیم می‌گیرد و یک پذیرایی مینیمال جذاب را تحویل شما می‌دهد.

در پایان باید تأکید کنیم که مبل‌های مکعبی و گوشه‌دار، ازجمله پرکاربردترین مبل‌ها برای دکوراسیون مینیمالیستی ایرانی یا خارجی هستند. انتخاب مبل‌هایی که بسیار راحت، ساده و زیبا طراحی می‌شوند، فضای کمتری را اشغال می‌کنند. درنتیجه شما فضای آرامش‌بخش‌تری خواهید داشت.

اجرای دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال در خانه

در این قسمت تصمیم داریم به تفکیک هر بخش منزل برای اجرای هرچه دیدنی‌تر سبک دکوراسیون مینیمال بپردازیم. با مطالعه این بخش می‌توانید به‌راحتی از زیبایی‌های این سبک معماری برای داشتن خانه مینیمال مدرن لذت ببرید.

آشپزخانه

اجرای دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال در آشپزخانه

مهم‌ترین فضای هر خانه‌ قطعاً آشپزخانه است. باوجود آشپزخانه‌های مدرن که در معرض دید همه قرار دارد، اجرای دکوراسیون مینیمال و کاغذ دیواری‌های آشپزخانه تأثیرگذارتر خواهد بود.

برای شروع بهتر است به سراغ کابینت‌های ساده با سطح درخشان یا مات بروید و کمترین جزئیات تزئینی را روی سطح آن پیاده کنید. رنگ‌های ساده سفید یا مشکی برای کابینت‌های آشپزخانه مینیمال بسیار عالی هستند.

سالن پذیرایی

اجرای دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال در سالن پذیرایی

پذیرایی مینیمال شما باید کمترین تزئینات و چیدمان را داشته باشد. از عناصر غالب در سبک دکوراسیون مینیمال استفاده کنید و حتماً عنصر رنگ (مخصوصاً رنگ سفید) را در نظر داشته باشید. شیک بودن مبلمان و هماهنگی آن با دکوراسیون و کاغذ دیواری پذیرایی در عین کاربردی بودن خیلی مهم است.

توصیه ما این است که حتماً امضای شخصی خودتان را برای یک پذیرایی مینیمال دوست‌داشتنی به‌جا بگذارید. در این بخش خانه با پیاده کردن سلیقه شخصی برای چیدمان وسایل، روح منحصربه‌فردی به فضا می‌بخشید. از تأثیر خطوط افقی و موازی برای پذیرایی خود غافل نمانید!

اتاق خواب مینیمال

اتاق خواب مینیمال

فضای محدود اتاق خواب ممکن است دست شما را برای مانور دادن ببندد. چون مجبور هستید در انتخاب بافت و اشکال هندسی دقت بیشتری به خرج بدهید. یک اصل را به خاطر بسپارید و آن، حفظ اصل تقارن در اتاق خواب مینیمال است. در کنار یک سرویس خواب جذاب با رنگ‌های مینیمال، به‌سادگی اشکال هندسی حتماً توجه داشته باشید.

نکته: فراموش نکنید که خطوط موازی تأثیر چشمگیری بر بزرگ‌تر نشان دادن اتاق خواب شما دارد که می‌توانید در طرح‌های کاغذ دیواری اتاق خواب این مورد را مشاهده کنید.

آیا سبک دکوراسیون مینیمال برای شما مناسب است؟

به کمک این طراحی می‌توان با کمترین وسیله، سبک دلخواه و جذابی را پیاده‌سازی کرد. قبل از دکور کردن فضا بهتر است به چند سؤال زیر پاسخ دهید تا بتوانید تشخیص دهید چه نوع سبکی را می‌پسندید:

  • به چند عدد مبل نیاز دارید؟
  • آیا به آویزان کردن تابلو به دیوار نیازی هست؟
  • روی تمام دیوارها تابلو نصب می‌کنید؟
  • به چند عدد قفسه نیاز دارید؟
  • به چه طرح‌هایی علاقه دارید؟ ساده یا شلوغ؟
  • به تزئینات پیچیده یا کم علاقه دارید؟

با طرح این سؤالات مهم پیش از اجرای سبک دکوراسیون مینیمال ایرانی یا خارجی متوجه می‌شوید آیا واقعاً به سبک دکوراسیون مینی مال علاقه دارید یا خیر.

و نکته پایانی

برای طراحی دکوراسیون مینیمال از رنگ‌ها و شکل‌های متنوع استفاده کنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. در این نوشته ویژگی‌های سبک دکوراسیون مینیمال برای طراحی دکوراسیون داخلی را شرح دادیم. به کمک این مطالب می‌توانید سبک دکوراسیون موردنظر را اجرا کرده و از زیبایی منحصربه‌فرد این سبک دکوراسیون بینهایت لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات