به‌روزترین ایده‌های چیدمان مبلمان در خانه برای سال نو

به‌روزترین ایده‌های چیدمان مبلمان در خانه برای سال نو

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین عناصر در چیدمان خانه، مبلمان است. برای این که بهترین بهره را از ابعاد نشیمن و مبلمان خود ببرید، باید طرح‌های مختلفی را با در نظر گرفتن انواع پارچه مبلی در نظر بگیرید. همچنین نباید از قلم بیندازید که اندازه نشیمن و نوع مبلمان، در انتخاب نوع چیدمان مبل در خانه تأثیر چشمگیری دارد. در مقاله امروز از آسام آرت قصد داریم به فاکتورهای تأثیرگذار در چیدمان مبل و تلویزیون و همچنین تأثیر سبک مبلمان بر فضاسازی درست بیشتر برایتان بنویسیم.

۵ اصل مهم برای چیدمان مبل در منزل را بشناسید

اصول چیدمان مبل در منزل

برای این که بهترین چیدمان مبلمان را داشته باشید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

تناسب فضا را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن تناسب و ابعاد فضا بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال:

  • برای فضای کوچک نشیمن نباید به سراغ مبلمان فول ست بروید.
  • برای فضای مستطیلی شکل، انتخاب مبلمانی که متناسب با شکل باشد مناسب است.
  • همچنین توجه داشته باشید که چیدمان مبل در منزل در مسیر رفت‌وآمد یا ورودی اتاق‌ها قرار نگیرد.

سبک دکوراسیون و طراحی داخلی

انتخاب نوع و سبک مبلمان متناسب با سبک غالب دکوراسیون داخلی واقعاً مهم است. برای مثال:

  • اگر چیدمان و طراحی داخلی مدرن انتخاب کرده‌اید، انتخاب مبلمان استیل یا پارچه مبلی چرم با رنگ‌های روشن بسیار مناسب است.
  • در نقطه مقابل اگر سبک دکوراسیون کلاسیک را در نظر دارید، مبلمان چوبی با طراحی شلوغ و سنگین بهترین گزینه است.

مبلمان را بیش‌ازحد به دیوار نچسبانید

مبلمان را بیش‌ازحد به دیوار نچسبانید

اندازه و ابعاد اتاق نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توانید مبلمان را از دیوار فاصله بدهید. بااین‌حال بهتر است برای چیدمان مبل راحتی در فضای کوچک، بین مبلمان و دیوار فاصله بیندازید. البته منظور از فاصله در حد چند سانتی‌متر است. برخلاف باور عموم، ایجاد این فاصله بین مبل و دیوار، فضای نشیمن را بزرگ‌تر هم نشان می‌دهد. اگر فضای بیشتری دارید، قطعاً می‌توانید فاصله بیشتری هم بین دیوار و مبل ایجاد کنید.

محل قرارگیری تلویزیون را تعیین کنید

تلویزیون یکی از عناصر مهم در چیدمان است که بسیاری آن را نادیده می‌گیرند. بعد از خرید مبل و دانستن حدود قیمت پارچه مبلی مناسب و درنهایت چیدمان آن، باید تلویزیون را هم در جای مناسب قرار دهید. در چیدمان مبل و تلویزیون، تلویزیون باید در نقطه‌ای از نشیمن قرار بگیرد که نقطه کانونی باشد و همه به آن اشراف داشته باشند. همچنین نباید تلویزیون را در معرض نور خورشید قرار دهید. به‌طورکلی تلویزیون باید روبروی مبلمان قرار بگیرد.

محل گفتگوی مناسبی ایجاد کنید

چیدمان مبل باید به‌گونه‌ای باشد که میهمانان برای گفتگو، نیازی به بلند کردن صدا یا گردن خود نداشته باشند. به همین دلیل، فاصله مبل‌ها از یکدیگر را در نظر داشته باشید. به صورتی‌که نه آن‌قدر بین مبل‌ها فاصله بیندازید و نه آن‌قدر آن‌ها را به یکدیگر بچسبانید. اگر فضای بیشتری در اختیار دارید، بهتر است چندین منطقه گفتگو یا گپ ایجاد کنید.

شاید برایتان جالب باشد که حتی انتخاب و خرید پارچه مبلی متناسب با سبک مبلمان و دکوراسیون داخلی می‌تواند هارمونی و ارتباط بیشتری را با تمامی اجزای چیدمان ایجاد کنید. آسام با در اختیار داشتن گنجینه‌ای از برندهای ترک و اروپایی در این زمینه همراهی‌تان می‌کند.

معرفی انواع مبلمان در منزل

حال نوبت آن است که با تعدادی از پرطرفدارترین انواع مبلمان بیشتر آشنا شوید. این آشنایی کمک می‌کند با دید بهتر و سلیقه جامعی برای چیدمان مبل در منزل اقدام کنید.

مبل چسترفیلد (Chesterfield)- لمسه‌دوزی‌های فراوان در قسمت تکیه‌گاه، نشیمن و همچنین دسته‌های گرد و پیچ‌خورده وجه تمایز این مبل با انواع دیگر است.
مبل قطعه‌ای (Sectional)- مبلمان چندتکه با قطعه‌بندی ۳ و ۵ تکه رایج است. هرچه قطعات مبل بیشتر باشد، دست شما برای تنوع بخشیدن به چیدمان مبل بازتر خواهد بود. شما به‌راحتی می‌توانید برای چیدمان مبل در خانه کوچک مستطیل شکل، قطعه بزرگ‌تری از این مبلمان را انتخاب کنید. دو نوع رایج این نوع مبل، شکل L و U هستند.
مدل چِیس (Chaise)- این نوع مبلمان، نشیمن کشیده صاف یا منحنی دارد و با قوس‌های اندک هماهنگ با قوس کمر خود را تکمیل کرده است. این نوع مبل را می‌توانید عموماً در فضاهایی مانند استخرها ببینید.
مبل کبریل (Cabriole)- اگر طرفدار مبلمان مدرن معروف به سبک ملکه هستید، این مبل با ظاهر مجلل و پایه‌های خمیده‌ای که دارد یادآور شکوه قرن ۱۸ میلادی است. شما می‌توانید بخشی از چیدمان مبل در پذیرایی ۳۰ متری (بزرگ و تجملاتی) را به این مبل زیبا اختصاص بدهید.
مبل تکیه‌گاه شتری (CamelBack)- مبل تکیه‌گاه شتری ابتدا در خانه‌های شیوخ و ثروتمندان عرب دیده شد. تکیه‌گاه خمیده و کوهان مانندی که دارد تداعی‌گر اندام شتر است. برای افزایش شکوه دکوراسیون داخلی می‌توانید روی این مبل فاخر حساب ویژه‌ای باز کنید.
مبل تختی (Day bed)- اگر خانه‌ای پررفت‌وآمد با فضای محدود برای خوابیدن دارید، مبل تختی به‌خوبی برای چیدمان مبل در منزل شما جوابگو خواهد بود.
مبل لاوسون (Lawson)- مبل لاوسون به دلیل راحتی زیادی که دارد، در چیدمان مبل و تلویزیون برای فضاهای نشیمن کوچک مناسب است. همه اجزای این مبل بسیار نرم و دوست‌داشتنی است.
مبل تاکسیدو (Tuxedo)- مبل تاکسیدو، یادآور لباس رسمی مردانه است و ساختاری شبیه به مبل چسترفیلد دارد. با این تفاوت که انحنا و پیچیدگی ندارد و خطوط صاف و هندسی در آن غالب است. این مبل از نوع مبلمان راحتی است.
مبل میان سده (Mid Centry)- مبل میان سده از میانه قرن بیستم رایج شد و یک مبل راحت است اما در دسته مبلمان راحتی قرار نمی‌گیرد. ساختار مبل، مستطیلی شکل با خطوط صاف، تشکچه‌ها و پشتی‌های کوک زده است.

انواع چیدمان برای مبلمان خانه کدام‌اند؟

با شناخت انواع مبل، وقت آن رسیده است که از تنوع طرح‌های چیدمان بیشتر بدانید تا بتوانید فضای دلخواه خود را طراحی کنید. برای چیدن مبل در خانه، طرح‌های بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه برخی از طرح‌های اصلی چیدمان مبل در خانه را بررسی می‌کنیم:

چیدمان انعطاف‌پذیر مبلمان پذیرایی

بهتر است نحوه چیدمان مبل در پذیرایی یا نشیمن را مورد بررسی قرار دهیم. نحوه چیدمان مبل در نشیمن به شکل خانه و سایر وسیله‌ها بستگی دارد. به‌هرحال چیدمان مبل باید به‌گونه‌ای باشد که با دکوراسیون کل نشیمن هماهنگ شود. هنگام چیدمان مبل در نشیمن، باید فضای کافی بین مبل‌ها برای عبور و مرور قرار دهید. به‌این‌ترتیب چیدمان انعطاف‌پذیر در نشیمن ایجاد کرده‌اید.

چیدمان مبلمان در نقطه کانونی

چیدمان مبلمان در نقطه کانونی

قطعاً بدیهی‌ترین کار در مورد چیدمان مبل، این است که مبلمان را در مقابل نقطه دید کانونی قرار دهید. چیدمان مبل در مرکز کانونی، باعث می‌شود که همه به تلویزیون دید داشته باشند. همچنین فضای گفتگو و دورهمی مناسبی را ایجاد ‌کنند.

چیدمان مبلمان نشیمن کوچک

در این نوع چیدمان توجه به فضا اهمیت زیادی دارد. چراکه با توجه به کوچک بودن نشیمن، فضای زیادی در اختیار ندارید. نکته قابل‌توجه در چیدمان مبلمان فضای کوچک، مسدود کردن گوشه‌های نشیمن است. این کار باعث افزایش فضای مفید نشیمن می‌شود. به‌عنوان‌مثال، شما برای چیدمان مبل هفت‌نفره در فضای کوچک به خلاقیت بیشتری نیاز دارید. برای شروع باید به سراغ پارچه رومبلی بروید که به کوچک‌تر شدن فضای شما دامن نزند. بنابراین طرح‌ها و رنگ‌های ساده و تک‌رنگ را توصیه می‌کنیم.

 چیدمان متقارن

این نوع چیدمان برای هر ابعادی مناسب است. چیدمان متقارن نشیمن، باعث می‌شود دید بصری هم متعادل شود. وقتی دو مبل روبروی هم و یک میز در وسط قرار بگیرد، چیدمان متقارن خواهد بود. چیدمان متقارن برای انواع نشیمن‌ها مناسب است.

 چیدمان شناور

چیدمان شناور برای چه فضاهایی مناسب است؟ اگر اتاق نشیمن پنجره‌های زیادی دارد، اما دیوار کافی برای تکیه دادن مبل ندارید، بهتر است چیدمان شناور را انتخاب کنید. مبلمان خود را از دیوار فاصله بدهید تا تلویزیون هم در جای مناسبی قرار بگیرد.

چیدمان ال (L) شکل

چیدمان مبل ال (L) شکل

از این چیدمان برای فضاهایی استفاده می‌کنند که دیوار کمتری داشته باشد. مبلمان ال شکل برای کنج بسیار مناسب است. این نوع چیدمان در کنج دو دیوار اصلی قرار می‌گیرد. در این نوع دکور، محل قرارگیری تلویزیون اهمیت بسیار زیادی دارد. تلویزیون باید مقابل هر دو ضلع مبلمان قرار بگیرد تا همه به آن اشراف داشته باشند.

 چیدمان نامنظم مبلمان

همیشه اتاق‌های نشیمن فضا و ابعاد مناسبی ندارند. گاهی ممکن است طراحی نشیمن به‌گونه‌ای باشد که فضای یکسره و منظمی در اختیار شما قرار ندهد. در این نوع چیدمان الگوی خاصی وجود ندارد و فقط باید بر اساس شرایط موجود، اقدام به چیدن مبلمان کرد.

 چیدمان مستطیلی

 چیدمان مستطیلی مبلمان

اگر اتاق نشیمن شما طول بیشتری داشته باشد، این نوع چیدمان توصیه می‌شود. در این نوع نشیمن‌ها، دو دیوار بلند در کناره‌ها وجود دارد. در نشیمن‌های مستطیلی، معمولاً مبلمان را یک‌طرف دیوار و تلویزیون را در سمت دیگر قرار می‌دهند. برای چیدمان مبل در خانه کوچک مستطیل شکل، این چیدمان جواب می‌دهد.

سخن پایانی

چیدمان مبل در منزل اهمیت زیادی دارد. طرح‌های دلنشینی برای چیدمان مبلمان پیشنهاد می‌شود. برای این که بهترین چیدمان مبل را داشته باشید، بهتر است فضا یا ابعاد نشیمن را هم در نظر بگیرید. همچنین فراموش نکنید که بخشی از چیدمان شما به انتخاب یک پارچه رومبلی جذاب مربوط می‌شود. به همین دلیل، شرکت هنر و تجارت آسام باافتخار آماده ارائه سبد متنوعی از انواع روکش مبل از برندهای معتبر ترک و اروپایی است تا درنهایت آنچه را که در نظر دارید، پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات