آموزش گام‌به‌گام رنگ‌ زدن کاغذ دیواری

رنگ زدن روی کاغذ دیواری

فهرست مطالب

آیا دیوارهای محیط اطراف شما پوشیده از کاغذ دیواری هستند یا ظاهر آن‌ها تکراری و خسته‌کننده شده است و در پی راهی برای رنگ‌ زدن کاغذ دیواری هستید؟ اگر نگرانید با رنگ‌ زدن کاغذ دیواری، دیوارها شکل بدی پیدا کنند، باید مراحل رنگ‌ زدن روی کاغذ دیواری را آموزش ببینید. در مقاله امروز آسام آرت تصمیم داریم به‌طور دقیق از مراحل نقاشی بعد از کاغذ دیواری بیشتر بنویسیم.

دلایل رنگ زدن روی کاغذ دیواری

دلایل رنگ زدن روی کاغذ دیواری

کاغذ دیواری رنگ و جلای خاص خود را دارد؛ اما گاهی برخی از افراد تصمیم به رنگ زدن آن می‌گیرند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • زرد‌شدن کاغذ دیواری کاغذ دیواری‌ها به مرور زمان به دلایل مختلف زرد می‌شوند و جلوه اولیه خود را از دست می‌دهند.
  • خرابی کاغذ دیواری رطوبت، برخورد اجسام مختلف و سایر عوامل سبب تخریب کاغذ دیواری می‌شوند.
  • تغییر دکوراسیون منزل گاهی نیاز افراد به تحول محیط اطراف، انگیزه‌ای برای تغییر کاغذ دیواری می‌شود.
  • هزینه بالای کاغذ دیواری مجدد گاهی افراد به دلیل هزینه بالای نصب و خرید کاغذ دیواری جدید، تصمیم به رنگ زدن آن می‌گیرند.

چه زمانی نباید روی کاغذ دیواری رنگ زد؟

برخی از عوامل که مانع رنگ‌زدن کاغذ دیواری می‌شوند، به‌شرح زیر است:

  • کاغذ دیواری روی دیوار گچی نصب شده است.
  • چندین لایه کاغذ دیواری روی هم قرار دارند.
  • کاغذ دیواری‌ جنس و طرح خاصی دارد.

نکات رنگ زدن کاغذ دیواری با انواع رنگ‌ها

برخی از رنگ‌هایی که می‌توانید از آنها برای رنگ‌ زدن کاغذ دیواری استفاده کنید عبارتند از:

رنگ روغن

رنگ روغن رنگی مناسب برای رنگ‌‌کردن کاغذ دیواری و دیوارها به شمار می‌رود؛ زیرا سطح صاف، هموار و یکدستی روی دیوار ایجاد می‌کند. از طرف دیگر مقاومت بالایی در برابر فرسودگی‌، ترک و  رطوبت دارد.

نکته: دقت داشته باشید که رنگ روغن کمی دیر خشک می‌شود و بوی زیادی دارد.

رنگ پلاستیک

سقف‌ها معمولا با رنگ پلاستیک رنگ‌ می‌شوند. از این رنگ نمی‌توانید برای آسترکشی استفاده کنید؛ اما می‌توانید آن را برای رنگ‌آمیزی آخر نیز در نظر بگیرید.

نکته: پیشنهاد می‌شود که اگر قصد استفاده از این نوع رنگ پس از آسترکشی را دارید، آن را دو مرتبه اعمال کنید.

رنگ روغنی آکریلیک

اگر در پی رنگی برای آسترکشی کاغذ دیواری هستید، رنگ آکریلیک گزینه مناسبی خواهد بود؛ این رنگ بر پایه آب است. همچنین خاصیت ارتجاعی زیاد، کیفیت خوب، مقاومت (در برابر ترک‌های سطحی) و دوام بالایی دارد. از طرف دیگر، سریع‌تر از رنگ روغن خشک می‌شود و در بافت کاغذ دیواری فرو نمی‌روند؛ در نتیجه رنگ‌آمیزی به‌آسانی انجام خواهد شد.

اسپری رنگ

برخی از افراد دوست دارند که سریع و آسان ظاهر دیوارهای اطراف خود را تغییر دهند. اسپری رنگ، مناسب‌ترین گزینه برای چنین افرادی است.

اقدامات لازم قبل از رنگ‌ زدن روی کاغذ دیواری

اقدامات لازم قبل از رنگ‌ زدن روی کاغذ دیواری

برای رنگ‌ زدن کاغذ دیواری نیاز است که دیوار را آماده کنید. برای زیرسازی دیوار برای کاغذ دیواری اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. گوشه‌ها و لبه‌های شل در کنار کاغذ دیواری را ترمیم کنید: گوشه‌ها و لبه‌های کاغذ دیواری‌ها به مرور زمان از دیوار جدا می‌شوند که باید آن‌ها را قبل از رنگ‌ زدن کاغذ دیواری ترمیم کنید. برای اینکار از چسبی، قوی استفاده کنید و اجازه دهید، به‌خوبی خشک شود.
  2. دیوارها را تمیز کنید: برای رنگ‌زدن روی کاغذ دیواری لازم است آن را نظافت کنید. با جاروبرقی ابتدا گردوخاک سطح آن را پاک کنید. اگر به خمیر کاغذ دیواری دسترسی دارید لکه‌ها و کاغذ دیواری‌های بدون روکش را پوشش دهید. در آخر این‌که با اسفنج نم‌دار سطح کاغذ، ضد‌آب را بشویید.

نحوه رنگ زدن روی کاغذ دیواری

در آموزش رنگ‌ کردن کاغذ دیواری به شما توصیه می‌شود تا مراحل را یک‌به‌یک و به‌درستی انجام دهید تا نتیجه مطلوبی به دست آورید. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

۱. آسترکشی

ابتدا روی کاغذ دیواری لایه‌ای آستر یا پرایمر بزنید. پرایمر به کیفیت رنگ و چسبندگی آن کمک می‌کند. البته بهتر است که از پرایمر روغنی استفاده کنید؛ زیرا برای کاغذ دیواری مناسب‌تر است.

۲. سمباده‌کشی

پس از لایه‌سازی بر کاغذ دیواری، باید روی سطح دیوار را به‌آرامی و به‌صورت عمودی سمباده بکشید تا سطح آن یکنواخت شود.

۳. آسترکشی مجدد

بعد از سمباده‌کشی به شما توصیه می‌کنیم مجدد پرایمر بزنید تا سطح دیوار کاملا آماده رنگ‌ زدن شود و رنگ به‌خوبی بر دیوار بنشیند.

۴. رنگ‌‌ زدن کاغذ دیواری

بعد از آسترکشی نوبت به رنگ‌ زدن کاغذ دیواری می‌رسد؛ باید رنگ نهایی را انتخاب کنید و با قلم‌مو، اسپری یا غلطک دیوارها را رنگ کنید. اولین لایه رنگ را خیلی کم بزنید. سپس چند ساعت صبر کنید تا لایه اول خشک شود. در آخر لایه دوم را بزنید.

آیا رنگ زدن روی کاغذ دیواری کار درستی است؟

رنگ‌‌ زدن روی کاغذ دیواری در نگاه اول راهی سریع، راحت و به‌صرف است؛ اما معایبی نیز دارد. این معایب عبارتند از:

  • محدودیت در انتخاب رنگ و طرح
  • زمان‌بربودن
  • آسیب‌پذیری در برابر رطوبت
  • پوسیدگی (به مرور زمان)

علاوه بر موارد گفته‌شده، رنگ، جذابیت و کیفیت کاغذ دیواری را ندارد. شما حتی با آموزش رنگ‌ کردن کاغذ دیواری باز هم نمی‌توانید مانع آسیب‌های بعد از آن شوید.

در نهایت، گاهی رنگ‌ کردن کاغذ دیواری در نگاه اول به‌صرفه به نظر می‌رسد؛ اما با نگاه دقیق‌تر متوجه خواهید شد که در طی زمان کوتاهی تخریب می‌شود و جلوه آن‌چنانی نخواهد داشت. پس به‌راحتی می‌توانید با رول‌های کاغذ دیواری که از قبل ذخیره کرده‌اید آن را ترمیم کنید.

اما اگر به هر دلیلی نتوانستید برای ترمیم کاغذ دیواری منزل یا محل کارتان کنید، می‌توانید طرح های متنوع کاغذ دیواری را مشاهده و  تا فضای خانه متفاوت و جذاب‌تر از قبل شود.

سخن پایانی

اغلب افراد تنوع تغییر و تحول را دوست دارند. در همین راستا دست به‌ کار می‌شوند تا رنگ‌و‌آب دیوارهای اطراف خود را تغییر دهند. رنگ‌ زدن روی کاغذ دیواری از نمونه تغییراتی است که جلوه خانه و محیط اطراف را به‌کلی عوض می‌کند.

اگر دیوارهای شما پوشیده از کاغذ دیواری است، می‌توانید به غیر از روش رنگ‌ زدن کاغذ دیواری از کاغذ جدید و جذاب دیگری استفاده کنید. ما در شرکت هنر و تجارت آسام انواع‌واقسامی از مرغوب‌ترین، شیک‌ترین و باکیفیت‌ترین کاغذدیواری‌های برندهای اروپایی و ترک را در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای خرید کاغذ دیواری، مدل‌ها را بررسی کنید و اگر سوالی داشتید، می‌توانید با مشاوران ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات