رنگ کردن پارچه مبل در خانه؛ در ۲۱ مرحله با کمترین هزینه

رنگ کردن پارچه مبل در خانه

فهرست مطالب

با انتخاب پارچه مبلی برای مبلمان، ممکن است داستان زیباسازی مبلمان شما پایان جذابی داشته باشد یا اینکه مایل باشید آستین ذوقتان را بالاتر بزنید و برنامه‌هایی هم برای رنگ کردن پارچه مبل در خانه داشته باشید! اگر انتخاب شما، مورد دوم باشد، مسیر پیچیده و پرچالشی را انتخاب کرده‌اید که در قدم اول باید برای خرید رنگ مخصوص پارچه مبل دست‌به‌کار شوید. اما بهتر است هیچ نگرانی ویژه‌ای به دلتان راه ندهید. چون در راهنمای امروز آسام آرت به جزئیات خواندنی و مفیدی در مورد اینکه چطور پارچه مبل را رنگ کنیم، می‌پردازیم. اگر اهل مطالعه و به‌روزرسانی اطلاعات خود هستید، با صرف پنج دقیقه، به نکات جالبی پی خواهید برد!

آیا رنگ کردن پارچه مبل در خانه ممکن است؟

بله، البته! اگرچه اولین و دم‌دستی‌ترین راه‌حل افراد با وجود نگهداری از پارچه مبلی، در زمان از رنگ و روی افتادن پارچه مبلی، تعویض آن است. بنابراین، اگر متوجه تغییر ظاهری و کهنه شدن رنگ پارچه رومبلی‌تان شده‌اید، این اطمینان را به شما می‌دهیم که با رعایت چند نکته، می‌توانید برای رنگ کردن آن در خانه دست‌به‌کار شوید.

اما چرا رنگ کردن پارچه مبل را بهتر از تعویض می‌دانیم؟ این روش در مقایسه با تعویض پارچه، هزینه به‌مراتب کمتری دارد و همچنین با صرف کمی وقت، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، شاهد نتیجه کارتان باشید. درحالی‌که برای تعویض پارچه، لزوماً باید کل یا تعداد مشخصی از مبلمان را به تعمیرگاه روکش مبل منتقل کرده و برای خرید پارچه مبلی جدید زمان زیادی صرف کنید.

بهترین زمان رنگ کردن پارچه مبل در خانه

اگر قصد دارید برای رنگ کردن پارچه مبلی‌ اقدام کنید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید و آن اینکه، کیفیت رنگ و ظاهر پارچه مبلی باید به سطحی رسیده باشد که شما، حتی اگر مصرف‌کننده مداوم مبلمان نیستید، متوجه تغییر جلوه ظاهری آن شده باشید. در این مرحله، با خواندن دستورالعمل امروز آسام می‌توانید گام‌به‌گام برای رنگ کردن پارچه مبلی‌تان دست‌به‌کار شوید.

تعویض یا رنگ کردن پارچه مبل؟ (توصیه اهالی فن)

پس از مشاوره با کارشناسان و توضیح وضعیت مبلمان دو راه پیش روی شما قرار می‌گیرد؛

  • اگر ظاهر مبلمان فقط شامل رنگ و رو رفتگی پارچه و کهنه شدن ظاهر آن، به‌شرط حفظ کیفیت پارچه، باشد، رنگ کردن پارچه مبل در خانه گزینه مقرون‌به‌صرفه و البته منطقی‌تری است.
  • اگر کیفیت پارچه به‌کلی از بین رفته و پارچه مبلی علاوه بر تغییر ظاهر و رنگ، بافت آسیب‌دیده‌ای پیدا کرده باشد، قطعاً رنگ کردن جواب نمی‌دهد و باید برای تعویض پارچه اقدام کرد.

 

رنگ مخصوص پارچه مبل چیست؟

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید رنگ کردن پارچه مبلی را در خانه تجربه کنید باید به خاطر بسپارید که رنگ‌های پلاستیک و آکریلیک به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای رنگ کردن پارچه مبلی نیستند. برای این منظور، باید از رنگ گچ یا اسپری رنگ پارچه مبل کمک بگیرید. تأکید می‌کنیم که رنگ گچ بهترین گزینه برای تغییر رنگ پارچه مبلی خانه شما خواهد بود.

۲۱ مرحله رنگ پارچه مبل؛ آموزش ساده در خانه

چطور پارچه مبل را رنگ کنیم؟

پیش از شروع رنگ‌کاری پارچه مبلی لازم است ابزار زیر را تهیه کنید و در دسترس خود قرار بدهید:

  • سنباده نرم، برس یا اسفنج
  • چسب نواری پهن
  • نایلون یا برزنت پهن برای زیر مبلمان
  •  شامپو فرش
  •  قوطی رنگ+ قلم‌مو/ غلتک رنگ/ اسفنج رنگ
  •  پارچه مرطوب یا تینر
  • سشوار
  • موم یا واکس
  • پرایمر سیلر (در صورت رنگ‌کاری با رنگ لاتکس)

در ادامه با توضیح ۲۱ مرحله زیر، می‌توانید روش رنگ کردن پارچه مبل در خانه را بیاموزید:

۱-    سنباده کاری نرم مبلمان برای از بین بردن لکه‌ها ۱۲- سنباده کاری پس از هر لایه رنگ کردن پارچه مبل در خانه
۲-    گردگیری مبلمان با جاروبرقی برای افزایش جذب رنگ در پارچه ۱۳- فرصت ۴۸ ساعته برای خشک شدن هر لایه رنگ
۳-    شست‌و‌شوی پارچه مبلی با شامپو فرش برای چربی زدایی ۱۴- خشک‌کردن رنگ با کمک سشوار یا پنکه
۴-    پوشاندن بخش‌هایی از مبلمان که نباید در معرض رنگ قرار بگیرند (پایه‌ها و سطح چوبی) ۱۵- شروع رنگ‌کاری لایه دوم
۵-    قرار دادن مبلمان روی پوشش نایلونی یا برزنت برای جلوگیری از رنگ‌پاشی در زمان رنگ کردن پارچه مبل در خانه و محافظت از سایر لوازم دکوراسیون داخلی ۱۶-  قسمت‌های مقاومی که رنگ را جذب نمی‌کنند به فشار انگشتان نیاز دارند
۶-    پس از تکان دادن قوطی رنگ به‌اندازه کافی، حتماً قسمت کوچکی از پارچه یا بخش زیرین آن را برای تست، رنگ کنید. ۱۷- شروع رنگ‌کاری لایه سوم پس از خشک شدن لایه دوم
۷-    شروع رنگ‌کاری با کمک غلتک رنگ، قلم‌مو یا اسفنج رنگ ۱۸- تعیین تعداد لایه‌ها بر اساس کیفیت رنگ‌کاری و مشاهده شما
۸-    استفاده از پارچه مرطوب یا تینر به‌عنوان دستیار برای پاک کردن بخش‌هایی که ناگهان رنگ می‌شوند. ۱۹- نرم کردم روکش مبل پس از خشک شدن لایه نهایی با برس، سنباده یا اسفنج
۹-    رنگ‌آمیزی از پشت مبل به سمت جلو ۲۰- پوشاندن پارچه مبل با یک لایه موم یا واکس
۱۰-‌ فشار دادن رنگ با ضربات قلم‌مو به داخل پارچه برای رنگ گرفتن یکپارچه آن ۲۱- پوشاندن پرایمر سیلر در صورت رنگ کردن با رنگ لاتکس
۱۱-‌ حرکت عقب و جلوی قلم‌مو روی سطح پارچه و همچنین حرکات دایره‌ای روی نقاط خط‌دار با حرکت‌به‌عقب

آموزش رنگ کردن چوب مبل در خانه

Painting sofa wood at home

پس از آشنایی با رنگ کردن پارچه مبل در خانه، ممکن است مایل باشید دستی هم به سروگوش چوب مبلمان بکشید! در دو مرحله می‌توانید رنگ مبلمان را هم در خانه تغییر بدهید.
ابتدا اجازه بدهید ابزار موردنیاز را معرفی کنیم:

  • بتونه
  • سنباده
  • کاردک
  • پرایمر
  • رنگ اصلی
  • جلا دهنده

مرحله اول- بتونه‌کاری مبل

طبیعی است که بخش‌هایی از مبلمان دچار شکستگی، زدگی و یا تورفتگی شده باشد. برای شروع ابتدا با مقداری بتونه، این بخش‌ها را ترمیم کنید. البته ابتدا لازم است که با سنباده این قسمت‌ها را نرم و صاف کنید تا بتونه به‌خوبی داخل آن جابگیرد. در این مرحله با کمک کاردک، بتونه را صاف کنید تا با سایر بخش‌های مبل، هم‌سطح شود.
دقت کنید که اگر حجم بتونه مصرفی شما زیاد باشد، به مدت‌زمان بیشتری برای خشک شدن آن نیاز دارید. پس از خشک شدن بتونه، دوباره از سنباده کمک بگیرید و مبلمان را برای پوشش دهی آماده کنید.

مرحله دوم- پوشش دهی

توصیه می‌کنیم کل عملیات رنگ کردن پارچه مبل در خانه و همچنین چوب مبل را در فضای باز انجام بدهید. رعایت این مورد شما را از شر بوی تند رنگ در امان نگه می‌دارد.
ابتدا بین یک تا سه مرحله از پرایمر استفاده کنید. این ماده مشابه رنگ کمک می‌کند تا رنگ اصلی شما به‌خوبی روی سطح چوب بنشیند. دقت کنید که پرایمر کاملاً تمام سطح چوب را بپوشاند و هیچ نقطه‌ای خالی نماند.

◄ مهم: از خشک شدن هر لایه پرایمر قبل از لایه بعدی مطمئن شوید.

اکنون می‌توانید به سراغ رنگ اصلی بروید و در صورت نیاز، کار رنگ کردن را یک بار دیگر هم تکرار کنید. برای پایان کار هم یک لایه روغن جلا بزنید تا جلوه درخشانی به مبلمان ببخشید.

تأثیر اسپری رنگ پارچه مبل روی کیفیت پارچه و چوب مبل

اگر قصد دارید از اسپری برای رنگ کردن پارچه مبل در خانه استفاده کنید لازم است یک نکته را در نظر داشته باشید و آن اینکه برای انتخاب اسپری باید نوع و جنس پارچه و میزان رنگ‌پذیری آن را مشخص کنید. برای انجام عملیات رنگ‌کاری هم مراحل رنگ کردن را که بالاتر توضیح دادیم باید رعایت کنید.

◄ نکته: میزان رنگ‌پذیری پارچه تأثیر اسپری را روی پارچه مبل نشان می‌دهد. برای تشخیص میزان رنگ‌پذیری، یک قطره آب روی پارچه بچکانید؛ اگر جذب پارچه شد، رنگ‌پذیری خوبی دارد و درغیراینصورت انتخاب اسپری برای رنگ کردن پارچه مبل در خانه، گزینه مناسبی نیست.

پایان‌بخش

رسیدگی به مبلمان ممکن است برای بعضی، یک کار سرگرم‌کننده جذاب باشد. اگر شما هم جزو این دسته هستید و می‌خواهید برای اولین بار هنر رنگ کردن پارچه مبل در خانه را امتحان کنید، در مقاله امروز آسام به ابزار موردنیاز برای رنگ کردن پارچه مبلی و همچنین مراحل ۲۱ گانه آن پرداختیم. با رعایت این مراحل می‌توانید یک مبلمان نونوار درخشان از خودتان تحویل بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

خرید محصولات