آشنایی با عناصر دکوراسیون داخلی پست‌ مدرن

آشنایی با عناصر دکوراسیون داخلی پست‌ مدرن

فهرست مطالب

پست‌مدرنیسم در عدم‌پذیرش مرزها و قوانین سخت‌گیرانه ریشه دارد. این سبک خواهان ترکیب شاد و سرزنده عناصر طراحی مختلف است و زیبایی گلچین‌شده و منحصربه‌فردی را خلق می‌کند. ما، در این مقاله، عناصر اصلی تشکیل‌دهنده دکوراسیون داخلی پست‌ مدرن را بررسی، تعاملات موجود در آن را کشف و درباره اهمیت در نظر گرفتن تأثیر آن بر فضای زندگی افراد صحبت می‌کنیم. در این مقاله از آسام آرت به شما دید بسیار گسترده و جزئی در مورد مفهوم موردنظر می‌بخشد و دست شما را برای انتخاب یکی دیگر از سبک‌های دکوراسیون داخلی باز می‌گذارد.

دکوراسیون پست مدرن چیست؟

دکوراسیون پست مدرن چیست؟

دکوراسیون پست مدرن یکی از سبک‌های طراحی داخلی است که با ترکیب منحصربه‌فردی از بافت‌های مخملی، چرمی همراه با خطوط ناموازی و رنگ‌های متفاوت خود را به رخ می‌کشد. عناصر تاریخی، برخلاف سبک دکوراسیون داخلی مدرن، در این سبک طراحی غلبه دارد و درهم‌آمیختگی جذابی از نوآوری‌های چشمگیر اصیل به چشم می‌خورد.

اگر به پیشینه این سبک دکوراسیون نگاهی داشته باشیم، به اواخر قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. یعنی دوره غلبه ایده‌های نوین بر فرم‌های سنتی. سبک پست مدرن در معماری تمایلی به پذیرش اشکال سبک کلاسیک ندارد و از ترکیب سبک مدرن و انتزاعی به وجود می‌آید.

دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن واکنشی به مدرنیسم در دهه ۵۰ میلادی بود که از ترکیب طرح‌ها به وجود می‌آمد. ویژگی سبک پست مدرن ترکیب جذابی از عنصر شیشه، فلز، چوب و پارچه است و فرم‌های سنتی را پشت سر می‌گذارد. ظهور رنگ‌های روشن، الگوهای هندسی و اشکال غیرعادی در کنار وسایل تزئینی و دست‌ساز، بارزترین ویژگی سبک پست مدرن در معماری است.

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن چیست؟

در ادامه بررسی خواهیم کرد که سبک دکوراسیون پست مدرن به دربرداشتن ویژگی‌های بارزی موفق شده است به پرچم‌دار طراحی متمایز در معماری به شمار برود:

استقبال از ترکیب عناصر منحصربه‌فرد

انتخاب عناصر خاص در قلب دکوراسیون داخلی پست‌ مدرن جا دارد. این سبک طرفدار ترکیب و ست کردن عناصر مختلف طراحی، و پاک کردن مرزهای بین سبک‌ها و دوره‌های متفاوت است. فضای داخلی پست‌مدرن ممکن است شامل ترکیبی از مبلمان معاصر با ریزه‌کاری‌های وینتج (vintage–لباس‌ها و زیورآلات خاصی که در دوره‌ای خاص، ترند بودند)، رنگ‌های زنده در کنار رنگ مایه‌های ملایم و مات، و ترکیبی از بافت‌ها و طرح‌ها باشد. نتیجه فضایی خوشایند ازنظر بصری است و مفاهیم سنتی، تناسب در طراحی را به چالش می‌کشد.

استفاده جسورانه از رنگ

رنگ برای سبک پست مدرن در معماری، جایگاه ویژه‌ای دارد. در این سبک، اغلب از طیف‌های رنگی زنده، ترکیب‌های غیرمنتظره، و تضاد جسورانه برای خلق فضایی پویا و سرزنده استفاده می‌شود. بااین‌حال، گاهی دستیابی به تعادل مناسب چالش‌برانگیز است. استفاده بیش‌ازحد از رنگ ممکن است باعث آشفتگی بصری و در مقابل، عدم تناسب ممکن است منجر به بی‌نظمی محیط شود. به همین دلیل، پالت رنگی کلی باید پس از بررسی دقیق طراح داخلی انتخاب شود، تا این اطمینان حاصل آید که تکمیل‌کننده فضا خواهد بود و حال‌وهوای موردنظر را برمی‌انگیزد.

ترکیب متریال و بافت‌ها

پست‌مدرنیسم برای هم‌نشینی متریال و بافت‌های مختلف ارزش قائل است. می‌توان سطوح صاف را با پرداخت‌های خشن، ریزه‌کاری‌های درخشان متالیک با بافت مات و عناصر طبیعی با اجزای صنعتی جور کرد.

این تعامل متقابل جذابیت بصری ایجاد می‌کند و به طراحی عمق می‌بخشد. بااین‌حال، رسیدن به تعادل مناسب برای پرهیز از تحت‌الشعاع قرار دادن بیش‌ازحد فضا ضروری است. تناسب را می‌توان از طریق تکرار بافت‌های خاص یا انتخاب دقیق مصالحی که ویژگی‌های مشترک دارند، به دست آورد.

طراحی نوآورانه مبلمان

دکوراسیون داخلی پست‌ مدرن اغلب دارای تعدادی مبلمان است که هنجارهای سنتی را به چالش می‌کشند. خطوط منحنی، اشکال نامتقارن و زوایای غیرمنتظره، ویژگی‌های معمول مبلمان پست‌مدرن است.

علاوه بر این، مبلمان سالن پذیرایی پست مدرن ممکن است کارکردهای متعددی داشته یا مرز بین هنر و کاربردی بودن در آن‌ها غیرقابل تشخیص باشد. اگرچه این طرح‌های منحصر‌به‌فرد ممکن است ازنظر بصری جذاب باشند، اما حتماً باید به عملی بودن اجرای طرح و راحتی مبلمان توجه کرد. پیدا کردن تعادل بین زیبایی‌شناسی و کاربردی بودن، کلید ایجاد فضایی درخور زندگی است.

ارجاعات فرهنگی و کنایه

پست‌مدرنیسم کنایه و ارجاعات فرهنگی را به کار می‌گیرد. اشاره‌ به دوره‌های تاریخی، نمادهای فرهنگ‌عامه، یا جنبش‌های هنری را می‌توان در دکوراسیون داخلی پست مدرن گنجاند. بااین‌حال، رسیدن به تعادل بین کنایه و حفظ ارزش چیزی که به آن ارجاع داده می‌شود و اطمینان از اینکه ارجاعات بدون غلبه بر طراحی باعث بهبود شوند، بسیار مهم است. ادغام و چینش فکرشده این اجزا می‌تواند فضایی ایجاد کند که هم برای نگاه و هم برای ذهن جالب باشد.

تفاوت معماری مدرن و پست مدرن چیست؟

تفاوت معماری مدرن و پست مدرن چیست؟

شما می‌توانید تفاوت دکوراسیون داخلی مدرن و پست مدرن را در تصویر بالا مشاهده کنید تصویر سمت راست نشان‌دهنده دکوراسیون داخلی مدرن و تصویر سمت پش سبک مدرن را نشان می‌دهد. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تفاوت معماری مدرن و پست مدرن در لیست زیر گنجانده خواهد شد:

  • جهانی‌سازی در مقابل سنت‌گرایی
  • رد نمود انسان و طبیعت در مقابل الهام از طبیعت
  • خط صاف در مقابل خط منحنی
  • تخریب محله‌های قدیمی در مقابل حفظ مناطق قدیمی
  • اولویت کاربرد در مقابل اولویت تزئینات
  • تفکر ریاضی در مقابل تفکر ادبیات و شعر
  • استبداد در مقابل دموکراسی
  • فرم‌های مجرد در برابر فرم‌های متنوع
  • عملکردگرایی در برابر احساس
  • صنعت‌گرایی در مقابل انسان‌گرایی

متریال پرمصرف در سبک دکوراسیون داخلی پست مدرن چیست؟

تنوع متریال در دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن چشمگیر است.

  • از شیشه و چوب گرفته تا فلز و پارچه. شیشه و فلز برای ساخت اشکال جذاب استفاده می‌شوند و چوب به کمک طراح داخلی می‌آید تا مبلمان پذیرایی پست مدرن و قطعات تزئینی آن را تکمیل کند.
  • پارچه‌ها برای افزودن رنگ و بافت به پرده‌ها نقش دارند یا اینکه برای اسباب و لوازم داخلی و همچنین دیوارپوش‌ها در نظر گرفته می‌شوند.
  • سبک دکوراسیون داخلی پست مدرن نزدیکی قابل‌توجهی با طراحی داخلی بومی ایران دارد؛ همان‌طور که بومیان ایران علاقه خاصی به مواد و مصالح دارند و وسایل دست‌ساز زیادی تولید می‌کنند، این مورد به‌عنوان بارزترین ویژگی سبک پست مدرن شناخته می‌شود.

ویژگی‌های بخش‌های مختلف منزل بر اساس سبک پست مدرن در معماری

جالب است بدانید که این سبک معماری جسور و جاه‌طلب برای هر بخش از منزل شما می‌تواند ایده منحصربه‌فردی داشته باشد. در ادامه بیشتر می‌خوانید:

اتاق‌خواب پست مدرن

اتاق‌خواب پست مدرن

توصیه ما برای هرچه زیباتر کردن اتاق‌خواب استفاده از چراغ‌خواب چوبی یا حصیری است. همچنین می‌توانید چراغ‌های رنگی شیشه‌ای را در نظر بگیرید. استفاده از بافت چوب طبیعی جلوه ظریف و دلخواهی به اتاق‌خواب سبک پست مدرن می‌بخشد.

از طراحی فضای اتاق پست مدرن به شکلی که سرشار از آرامش باشد لذت ببرید. نمایش خطوط قوس‌دار و خمیده فوق‌العاده می‌شود. ازآنجایی‌که اتاق‌خواب فقط برای استراحت و خوابیدن است، اجازه بدهید هنر نهفته در ذهن و روحتان حرف خود را به کرسی بنشاند!

سالن پذیرایی پست مدرن

سالن پذیرایی پست مدرن

برای سالن پذیرایی خود به سراغ رنگ‌های متضاد، الگوهای هندسی و اشکال غیرمنتظره بروید. ترکیب هنر سنتی و مدرن فوق‌العاده می‌شود. فراموش نکنید که برخلاف سبک دکوراسیون مینیمال، پست مدرن میانه‌ای با تناسب و هارمونی ندارد. حتی می‌توانید طرح مبلمان را متفاوت انتخاب کنید.

برای سالن پذیرایی پست مدرن حتماً آثار هنری و المان‌های هندسی تماشایی انتخاب کنید تا بدین ترتیب هیجان فضا چندبرابر شود. شاید برای شروع انتخاب مبلمان کلاسیک بزرگ و پف‌دار بدنباشد!

آشپزخانه پست مدرن

آشپزخانه پست مدرن

قفسه‌های باز یا آویزان یکی از بخش‌های جذاب آشپزخانه سبک دکوراسیون داخلی پست مدرن است. از تنوع رنگ و مدل برای کابینت هم که دیگر نگوییم! در انتخاب لوسترهایی با طرح و رنگ شاد خساست به خرج ندهید و فضایی جذاب و دیدنی خلق کنید.

برویم به سراغ کانتر آشپزخانه مدرن! سنگ کواتر یا کورین یا سنگ طبیعی بهترین انتخاب است. دقت کنید که در سبک دکوراسیون داخلی پست مدرن، خبری از غلبه شاخصه‌های مدرن نیست و بیشتر سبک کلاسیک است که خودنمایی می‌کند. در دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن تا می‌توانید برای استفاده از اشکال عجیب‌وغریب دست و دل‌بازی کنید تا فضایی دوست‌داشتنی و تماشایی داشته باشید.

سرویس بهداشتی پست مدرن

سرویس بهداشتی پست مدرن

رنگ‌های جسورانه! بله بدون تعارف این رنگ‌ها را در کنار عناصری مانند سنگ، شیشه، چوب طبیعی، میزهای آهنی و مواد تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت ترکیب کنید. شاید تجربه داشتن یک روشویی بتنی بد نباشد!

این فضای کاملاً خصوصی می‌تواند دستمایه تجربه‌های جنون‌آمیزی از جاه‌طلبی روح شما برای آفرینش حد نهایی و غیرقابل‌تصور زیبایی باشد. پس خودسانسوری نکنید!

سخن پایانی

دکوراسیون داخلی پست مدرن ماهیت پیچیدگی درخشان و مینیمالیسم کاربردی را در برمی‌گیرد. با خطوط تمیز، فضاهای باز و تمرکز بر سادگی مشخص می‌شود، فضایی از ظرافت بدون درهم‌ریختگی را پرورش می‌دهد. پالت‌های رنگی خنثی اغلب پس‌زمینه را تشکیل می‌دهند و به قطعات مبلمان، هنر انتزاعی و عناصر طراحی نوآورانه اجازه می‌دهند در مرکز قرار گیرند. مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و فلز اغلب با هم ادغام می‌شوند و ترکیبی یکپارچه را بین فضای داخلی و خارجی ایجاد می‌کنند.

دکوراسیون داخلی پست‌ مدرن سرپیچی دلپذیری از سبک‌های سنتی طراحی داخلی عرضه می‌کند که آزادی خلاقانه و بیان فردی را در نظر می‌گیرد. با استفاده از ترکیب عناصر گلچین‌شده، استفاده جسورانه از رنگ، ترکیب مواد و بافت‌ها، طراحی نوآورانه مبلمان، و ارجاعات فرهنگی، می‌توان فضای زندگی منحصربه‌فرد و گیرایی ایجاد کرد.

 اگرچه، در دکوراسیون داخلی پست مدرن، برای جلوگیری از اینکه محیط بیش‌ازحد تحت‌الشعاع قرار بگیرد، باید حتماً تعادل ایجاد کرد و تأثیر این انتخاب‌ها در طراحی را در نظر گرفت. با سنجش دقیق تعاملات موجود و پرداختن به چالش‌های مرتبط با رویکردهای مختلف، می‌توان به دکوراسیون داخلی پست‌مدرنی دست یافت که موزون و متناسب، و ازنظر بصری چشمگیر باشد.

در پایان، برای دریافت هرگونه مشاوره و خرید انواع محصولات دکوراسیون داخلی پست مدرن با کارشناسان ما در آسام در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات