۲۰ ایده به‌روز برای دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک

طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک

فهرست مطالب

طراحی فضاهای داخلی مخصوصاً زمانی که نوبت به چیدمان پذیرایی کوچک می‌رسد، فرآیندی خلاقانه و پیچیده است که شامل ترکیب ذوق زیبایی‌شناسی، عملکرد و کاربردی بودن در یک کل هماهنگ می‌شود. هنر دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک یا هر فضای مشابه دیگری که متراژ پایینی دارد، طیف وسیعی از تصمیمات را شامل می‌شود؛ از انتخاب رنگ، مواد و مبلمان گرفته تا در نظر گرفتن چیدمان فضایی و هارمونی نور.

وجود فضای کوچک به این معنی نیست که شما باید طراحی‌ فضای بزرگ را فراموش کنید. در اصل به این معنی است که باید با یک استراتژی مناسب به پذیرایی خود فضا دهید. با داشتن پذیرایی کوچک، یکی از گزینه‌های فریب‌دادن چشم و بزرگ‌تر نشان دادن آن انتخاب‌های استراتژیک است. آسام در مقاله امروز خود قصد دارد دقیقاً به بررسی انتخاب‌های استراتژیک بپردازد و علاوه بر افزایش آگاهی در مورد تنوع دکوراسیون و چیدمان خانه کوچک، ایده‌های به‌روزی را معرفی کند که متناسب با چیدمان پذیرایی کوچک ایرانی باشد. شایان‌ذکر است که ایده‌های موجود در این مقاله از آسام، به نحوی اولویت‌بندی شده‌اند که به‌تناسب نیاز و بودجه‌بندی خانواده‌ها باشند و اکثریت بتوانند این ایده‌ها را پیاده‌سازی کنند.

چرا رعایت دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک اهمیت دارد؟

سالن یا اتاق پذیرایی درواقع نقطه عطف و مرکز حضور همه اعضای خانواده به شمار می‌رود. بنابراین طبیعی است که بسیاری از اتفاقات مهم در این فضا مدیریت می‌شوند و با وجود یک دکوراسیون جذاب و هنرمندانه، چنین فضایی دل‌چسب‌تر می‌شود.

زمانی که سالن پذیرایی متراژ پایینی داشته باشد، قدرت مانور کمتری برای چیدمان به شما می‌دهد و اینجاست که هنر شما یا یک طراح داخلی ورزیده و باتجربه خود را به رخ می‌کشد. درواقع هرچه مهارت و سلیقه بیشتری در اجرای چیدمان برای چنین فضایی خرج کنید، تأثیر آن در بزرگ‌نمایی یک فضای کوچک با قدرت اجرایی محدود، دوچندان خواهد شد. با این اوصاف شما می‌توانید تنها با تعداد محدودی آیتم، آن فضای کوچک را نداشته باشید.

مهم‌ترین اصول چیدمان پذیرایی کوچک کدام است؟

مهم‌ترین اصول چیدمان پذیرایی کوچک

وقتی پای صحبت‌ها و ایده پردازی‌های یک طراح داخلی زبده بنشینید، متوجه می‌شوید که نگاه او در مورد نحوه دکوراسیون پذیرایی کوچک زیبا و شیک، تفاوت‌های چشمگیری دارد. اصل اول و مهم‌ترین اصل، کاربرد اتاق یا سالن پذیرایی است؛ طراح داخلی از شما می‌خواهد توضیح بدهید که این فضا را برای تماشای فیلم و وقت‌گذرانی با تلویزیون می‌خواهید یا یک فضای مطلوب برای دورهمی‌های خانوادگی. درنهایت، او بر اساس پاسخ شما، کار خود را شروع خواهد کرد.

راهنمای اجرای ۲۰ ایده چیدمان پذیرایی کوچک

در این بخش مقاله تصمیم داریم با اولویت‌بندی، به معرفی و بررسی ایده‌هایی بپردازیم که به شما در اجرای دکوراسیون پذیرایی کوچک ساده کمک خواهند کرد.

دکوراسیون مینیمالیستی را رعایت کنید

فراموش نکنید که در اتاق پذیرایی، کمتر یعنی بیشتر. پس به‌جای توجه نشان دادن به تزئینات شلوغ و درهم و اضافی، از سبک مینیمالیستی و استفاده از چند قطعه ساده برای چیدمان پذیرایی کوچک خود کمک بگیرید.

چیدمان و نوع مبل مهم است

چیدمان و نوع مبل در چیدمان پذیرایی کوچک

بعدازاینکه کاربری اتاق پذیرایی را مشخص کردید باید به سراغ بزرگ‌ترین آیتم پرمصرف در این فضا، مبلمان، بروید. کارشناسان و اهالی فن توصیه می‌کنند که برای چیدمان پذیرایی کوچک از مبلمان پایه کوتاه استفاده کنید تا فضای بیشتری در کف اتاق داشته باشید. همچنین انتخاب مبلمانی که کاربرد چندگانه داشته باشد هوشمندانه است؛ هم مبل هم تختخواب! بنابراین، نحوه چیدمان مبل در خانه‌های کوچک و انتخاب سبک مبلمان اهمیت زیادی دارد.

از تأثیر خطوط و الگوهای هندسی غافل نشوید!

از سرراست و دقیق بودن خطوط و الگوهای هندسی برای پذیرایی کوچکتان مطمئن شوید؛ زیرا تأثیر بسیار چشمگیری بر القای حس نظم و سازمان‌دهی محیط دارد و مانع بروز آشفتگی و ایجاد حس شلختگی می‌شود.

از زوایای نامتقارن استفاده کنید

در دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک روی چیدمان دقیق در زوایا حساس نباشید. با روحیه نترس و ماجراجوی خود وارد میدان شوید و برای ایجاد یک تنوع بصری جذاب، زوایای نامتقارن را، مخصوصاً برای چیدمان پذیرایی کوچک با مبلمان، در نظر بگیرید. نتیجه واقعاً دیدنی می‌شود!

فرش بزرگ‌تر، وارد می‌شود!

فرش بزرگ برای دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک

اگر طرفدار استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی فضای کوچک هستید، دست و دل‌بازی کنید و به سراغ فرش‌های بزرگ بروید! هرچه فرش بزرگ‌تری داشته باشید که کل کف سالن را بپوشاند، فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. اما برعکس، فرش کوچک کاری می‌کند تا دچار حس شناور بودن بیهوده‌ای شوید که در القای حس آشفتگی، تنگی و درنهایت خفگی بی‌تأثیر نیست.

از رنگ‌های پاستلی روشن استفاده کنید

برای دیوارها، مبلمان و تزئینات، به سراغ رنگ‌های روشن بروید. دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک با یک پالت رنگی روشن کمک می‌کند تا ازنظر بصری، فضای گسترده‌تری به افراد حاضر القا شود.

 آینه‌ها را جدی بگیرید!

آینه‌ها، مخصوصاً آینه‌های بزرگ قدی ازنظر طراحان داخلی نقش معجزه گران ابدی را دارند! این آیتم به‌اندازه‌ای تأثیر دارد که از آن به‌عنوان ترفند طراحان داخلی برای بزرگ‌تر نشان دادن پذیرایی کوچک یاد می‌کنند.

با گیاهان طبیعی، معجزه کنید

استفاده از گیاهان طبیعی در دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک

در نظر داشته باشید که یکی از اصول چیدمان پذیرایی کوچک، استفاده از گیاهان طبیعی است. این آیتم، رنگ و بافت سرزنده ویژه‌ای به اتاق شما می‌بخشد. توجه داشته باشید که حتما گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر نورِ کم مقاوم هستند.

فضا را پر کنید

حواستان باشد که این دستورالعمل شما را فریب ندهد! منظور ما از پر کردن فضا استفاده به‌جا از اقلامی مانند چهارپایه، میزهای تودرتو و همچنین کوسن‌های ریزودرشتی است که در عین زیبایی به‌جا، باعث شلختگی فضای کوچک شما نمی‌شوند.

تزئینات کوچک و ظریف استفاده کنید

البته که پر کردن فضا منظور ما نیست! بلکه با اکسسوری‌های کوچک جذاب، یک ترکیب تماشایی حاصل از روحیه زیباشناسی و مدیریت فضا ایجاد کنید.

نوبت کاغذ دیواری است!

شاید به این آیتم تزئینی و کاربردی در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک توجه چندانی نشده باشد. ولی کارشناسان ما در مجموعه آسام به‌حکم تجربه تأیید می‌کنند که انتخاب کاغذ دیواری برای خانه کوچک هم آداب خاصی دارد.

  • در نظر داشته باشید، طرح و الگوهای کاغذ دیواری برای چنین فضایی باید روشن‌تر، ساده‌تر و با پیچیدگی کمتری باشد.
  • هرچه به سراغ طرح‌هایی بروید که از شلوغی و کوچک‌تر شدن پذیرایی جلوگیری کنند، نتیجه بهتری می‌گیرید.
  • خرید کاغذ دیواری با طرح‌های درشت (الگوهای طبیعت؛ گل‌دار و درختان) تأثیر منفی بر فضای کوچک می‌گذارد.

نورپردازی معجزه می‌کند

در کنار آیتم‌های بصری، نباید از تأثیر نورپردازی مناسب در چیدمان پذیرایی کوچک غافل ماند. به سراغ چراغ‌های روشنایی کوچک و مدرن بروید و بخش‌های متنوعی از سالن را با ترکیب چشم‌نوازی از نور طبیعی و چراغ و نورپردازی‌های غیرمستقیم، زیباتر کنید.

اگر روحیه رمانتیک و هنردوستی دارید، شمع‌های معطر و نورهای تزئینی عالی هستند و در دل‌فریب شدن فضای کوچک شما بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

آویختن پرده‌های مناسب

ترفند آویختن پرده‌های بلند و عریض را اجرا کنید! این روش به بلندتر کردن دیوارها و افزایش متراژ اتاق کمک می‌کند. همچنین پرده‌های شفاف را انتخاب کنید که کمترین مانع در برابر ورود نور طبیعی باشند. نور طبیعی حقیقتاً حس مطبوعی در چیدمان پذیرایی کوچک شما ایجاد می‌کند.

از هارمونی نور با لوسترها لذت ببرید

مینی لوسترها در اولویت هستند. این سبک را با طرح‌های ساده و ظاهر ظریفی که دارند، به‌عنوان بخش جذابی از دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک پیاده کنید.

با تکرار خداحافظی کنید

مراقب باشید که شما با اجرای سبک مینیمالیسیتی، قرار است از فضای کوچک خود به شکل بهینه‌ای استفاده کنید. بنابراین، تکرار در چنین سبکی بیهوده است. از ترکیب بافت‌ها، الگوها و اقلام استفاده کنید تا یکنواختی در چیدمان شما اتفاق نیفتد.

جلوه بصری با تابلوهای هنری

آثار هنری برای دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک

هرچه تابلوهای متنوع و بیشتری انتخاب کنید، شادی و سرزندگی بیشتری به پذیرایی کوچک خود خواهید داد. البته لازم است در زمان انتخاب تابلوها به نکات زیر دقت کنید:

  • اندازه مناسب (تابلوهای بزرگ‌تر، تأثیر بیشتری دارند)
  • رنگ و تم هماهنگ
  • موضوع و سبک
  • تراز و تعادل
  • مناسبت با مبلمان
  • عمق و ابعاد
  • نوع قاب
  • محل قرارگیری

فضای ذخیره‌سازی را مدیریت کنید

در دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک، اهمیت ذخیره‌سازی و مدیریت فضا دوچندان می‌شود. پس بهترین کار، انتخاب قفسه‌های دیواری، کشوهای انباری زیر مبلی و کابینت‌های توکار است. با این ترفند، مانع دیده شدن وسایل اضافی در فضای کوچک خواهید شد.

دیوار کتاب را وارد لیست ایده‌ها کنید

اجرای دیوار کتاب به‌عنوان یکی از عناصر ذخیره‌سازی فکر خوبی است. نصب سرتاسری کف تا سقف باعث ایجاد خطوط عمودی و هدایت چشم‌ها به بالا می‌شود. حالا تصور کنید که چه اتفاقی برای چیدمان پذیرایی کوچک شما می‌افتد!

فاصله‌گذاری از دیوار، تأثیر دارد

وقتی مبلمان را از دیوارها کمی دور کنید، حس عمقی دل‌نشینی شکل می‌گیرد که به پویاتر شدن چیدمان پذیرایی کوچک شما کمک می‌کند.

سادگی؛ پایان یک دکوراسیون اصولی‌ست

گرچه رعایت سادگی به‌عنوان آخرین اصل آمده است، ولی هرگز از اهمیت آن نمی‌توان غافل بود. در ایجاد فضایی بدون شلوغی و شلختگی تمرکز کافی داشته باشید. این یعنی خلق یک زیبایی تأثیرگذار برای یک پذیرایی کوچک.

ایده‌های به‌روز متناسب با شکل سالن پذیرایی

نوبتی هم که باشد، باید برای دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک بر اساس شکل آن دست‌به‌کار شوید. در ادامه به سه شکل متداول سالن‌های پذیرایی و اجرای چیدمان پذیرایی کوچک ایرانی می‌پردازیم:

  • سالن پذیرایی مربعی شکل
  • سالن پذیرایی مستطیل شکل
  • سالن پذیرایی L شکل

دکوراسیون پذیرایی مربعی

دکوراسیون پذیرایی مربعی کوچک

  1. در چیدمان پذیرایی کوچک مربع لازم است تا یک نقطه را به‌عنوان نقطه کانونی در نظر بگیریم؛ مثل شومینه یا تلویزیون.
  2. با در نظر گرفتن این نقطه کانونی، مبلمان روبه‌روی آن قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که مبلمان در چیدمان پذیرایی کوچک حرف اول را می‌زند، آن را در راستای یک خط یا به‌صورت زاویه‌دار بچینید. بدین‌صورت می‌توانید از داشتن دکوراسیون مدرن لذت ببرید.
  3. فراموش نکنید که انتخاب رنگ‌های هماهنگ و نورپردازی اصولی، روی دکوراسیون داخلی فضای کوچک مربعی شکل تأثیر چشمگیری می‌گذارد.

چیدمان پذیرایی L کوچک

با توجه به تفکیک‌پذیر بودن این شکل در خانه‌های کوچک، توصیه می‌کنیم ضلع L مانند را برای کاربری ناهارخوری استفاده کنید و سایر آیتم‌های اجرایی برای چیدمان پذیرایی کوچک را برای ضلع بزرگ‌تر در نظر بگیرید.

چیدمان پذیرایی کوچک مستطیل ایرانی

چیدمان پذیرایی کوچک مستطیل ایرانی

  1. برای این شکل به دقت و سلیقه بیشتری نیاز دارید. همچنان مبلمان حرف اول را میزند و اگر اصول چیدمان آن را برای چنین فضایی رعایت نکنید، با مشکلاتی برای مدیریت فضا روبه‌رو خواهید شد. اما با اجرای درست چیدمان مبلمان، از جلوه پذیرایی کوچک، بینهایت لذت خواهید برد.
  2. برای سالن پذیرایی مستطیل شکل باید مبلمان L را انتخاب کنید که مناسب برای چنین فضایی طراحی شده است. همچنین، دقت کنید که وسایل اضافی یا مبلمان بیشتری استفاده نکنید.
  3. با رعایت این ظرایف می‌توانید از بزرگ‌تر دیده شدن پذیرایی خود مطمئن باشید.

سخن پایانی

آنچه در مقاله امروز به آن پرداختیم، معرفی ایده‌های چیدمان پذیرایی کوچک بود که با توجه به افزایش روزافزون خانه‌های با متراژ پایین، به نظر می‌رسد به یکی از نیازهای ضروری علاقه‌مندان به دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک تبدیل شده است. شما می‌توانید با رعایت اصول نوشته‌شده، با کمترین تجهیزات و حتی بدون نیاز به حضور طراح داخلی، فضای بهینه‌ای برای دورهمی‌های خانوادگی جمع‌وجور خود خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

خرید محصولات