نصب کاغذ دیواری جدید روی قدیمی امکان‌پذیر است؟ + نحوه انجام

نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی امکان‌پذیر است؟ نحوه انجام

فهرست مطالب

آیا می‌توان روی کاغذ دیواری قدیمی، کاغذ دیواری جدیدی نصب کرد؟ چه کسی از تغییر دکوراسیون و تنوع دادن به فضای منزل خود بدش می‌آید؟ اما اگر تجربه تغییر دکوراسیون را داشته باشید، می‌دانید که برداشتن کاغذ دیواری قدیمی چقدر وقت‌گیر و خسته‌کننده است. خراشیدن و کندن لایه‌ها از دیوارها می‌تواند به یک فرایند طاقت‌فرسا تبدیل شود، به‌ویژه زمانی که چند لایه کاغذ دیواری روی هم قرار گرفته باشند. برخی از این لایه‌ها حتی ممکن است چندبار رنگ شده باشند. در بیشتر مواقع، نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قبلی امکان‌پذیر است. اما عواملی مثل نوع کاغذ، میزان چسبندگی، بافت و شرایط کاغذ دیواری قدیمی را باید در نظر بگیرید.

امکان نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی وجود دارد؟

نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی ایرادی ندارد؛ اما باید شرایط و نکات خاصی را رعایت کرد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که سطح کاغذ دیواری قدیمی باید در وضعیت مناسبی باشد؛ یعنی نباید ترک‌خورده، ورقه‌ورقه شده یا بخش‌هایی از آن بلند شده باشد. اگر کاغذ دیواری قدیمی در وضعیت خوبی است، نصب کاغذ دیواری جدید روی آن می‌تواند گزینه‌ای سریع و مقرون به‌صرفه باشد. اما قبل از تصمیم‌گیری نهایی، باید مزایا و معایب این کار را در نظر بگیرید.

نکته: توجه داشته باشید که نصب کاغذ دیواری روی دیوار پس از آماده‌سازی‌های لازم و برداشتن کاغذ دیواری قدیمی راه حل مطمئن‌تری است.

مزایای نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی

مزایا و معایب نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی

  • صرفه جویی در زمان و هزینه: یکی از بزرگترین مزایای نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. شما می‌توانید با صرف هزینه و زمان کمتر، دکوراسیون خانه‌تان را تغییر دهید.
  • سادگی کار: به طور کلی، نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی کار ساده‌تری نسبت به کندن کاغذ دیواری قبلی و آماده‌سازی دیوار است.
  • پوشاندن عیوب دیوار: کاغذ دیواری جدید می‌تواند عیوب جزئی دیوار مانند ترک‌های کوچک یا ناهمواری‌ها را بپوشاند.

معایب نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی

  • دوام کمتر: نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی ممکن است باعث کاهش دوام کاغذ دیواری شود. زیرا چسبندگی کاغذ دیواری جدید به دیوار به اندازه کافی قوی نیست.
  • ایجاد برجستگی: اگر کاغذ دیواری قدیمی به خوبی صاف نشده باشد، ممکن است باعث ایجاد برجستگی در کاغذ دیواری جدید شود.
  • مشکل در جدا کردن کاغذ دیواری‌های بعدی: در صورتی که در آینده بخواهید کاغذ دیواری جدید را جدا کنید، احتمال دارد به دلیل وجود چند لایه کاغذ دیواری، این کار با مشکل مواجه شود.

ابزار و وسایل لازم برای چسباندن کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری

برای چسباندن کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قبلی، به ابزار و وسایل زیر نیاز دارید:

  1. چسب کاغذ دیواری: برای اتصال مطمئن کاغذ دیواری جدید. (در صورتی که به چسب مخصوص کاغذ دیواری دسترسی ندارید، از جایگزین‌های چسب کاغذ دیواری استفاده کنید.)
  2. پرایمر: جهت بهبود چسبندگی و جلوگیری از نفوذ رطوبت.
  3. کاتر تیز: برای برش دقیق لبه‌های کاغذ دیواری.
  4. خط‌کش فلزی یا متر: برای اندازه‌گیری و تنظیم دقیق ابعاد.
  5. غلتک یا ابزار صاف‌کننده: برای حذف حباب‌ها و صاف کردن سطح.
  6. قلم‌مو یا غلتک برای اعمال چسب: جهت پخش یکنواخت چسب.
  7. سنباده نرم: برای صاف کردن بافت‌های ناهموار.
  8. پارچه مرطوب: برای تمیز کردن سطح کاغذ دیواری قدیمی.
  9. نردبان: برای دسترسی راحت به نقاط بالای دیوار.

نحوه نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی (مرحله به مرحله)

نحوه نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی (مرحله به مرحله)

نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی، اگر به درستی انجام شود، می‌تواند یک روش سریع برای تغییر فضای اتاق باشد. در ادامه، مراحل نصب کاغذ دیواری جدید روی کاغذ دیواری قدیمی به‌صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است:

۱. وضعیت کاغذ دیواری قدیمی را بررسی کنید

پیش از شروع، مطمئن شوید که کاغذ دیواری قدیمی در وضعیت مناسبی است. برای این کار:

  • کاغذ دیواری باید محکم به دیوار چسبیده باشد: اگر قسمتی از کاغذ دیواری جدا شده یا برآمده است، باید آن را تعمیر کنید. از چسب کاغذ دیواری برای چسباندن مجدد بخش‌های شل شده استفاده کنید.
  • سطح دیوار باید کاملا صاف و تمیز باشد: اگر کاغذ دیواری قدیمی آسیب‌دیده، پاره یا کثیف است، بهتر است قبل از نصب کاغذ دیواری جدید آن را تعمیر یا تمیز کنید. اگر کاغذ دیواری قبلی بافت زیادی داشته باشد، ممکن است لازم باشد با سنباده بافت را صاف کنید.

۲. سطح دیوار را به خوبی تمیز کنید

سطح کاغذ دیواری قدیمی را با یک پارچه مرطوب و کمی مواد شوینده تمیز کنید تا گرد و غبار و چربی‌ها از روی آن پاک شود. کثیفی یا چربی می‌تواند باعث عدم چسبندگی کاغذ دیواری جدید شود. پس از آن اجازه دهید سطح دیوار کاملا خشک شود.

۳. از پرایمر مخصوص کاغذ دیواری استفاده کنید

استفاده از پرایمر مخصوص کاغذ دیواری یکی از مراحل مهم است. پرایمر به بهبود چسبندگی کاغذ دیواری جدید به سطح قدیمی کمک کرده و از نفوذ رطوبت به لایه زیرین جلوگیری می‌کند. پرایمر را به‌صورت یکنواخت روی سطح دیوار بزنید و اجازه دهید کامل خشک شود.

۴. کاغذ دیواری جدید را اندازه گیری کرده و برش دهید

ابتدا ارتفاع دیوار را اندازه‌گیری کرده و سپس کاغذ دیواری جدید را بر اساس این اندازه برش دهید. هنگام برش، مقداری فضای اضافی در بالا و پایین دیوار در نظر بگیرید تا در پایان کار برش‌های دقیق‌تری انجام دهید.

۵. چسب کاغذ دیواری را اعمال کنید

برای نصب کاغذ دیواری، چسب مخصوص را پشت کاغذ بزنید یا مستقیما به دیوار اعمال کنید (بسته به نوع کاغذ دیواری). کاغذ دیواری‌های جدید معمولاً از نوعی هستند که خودشان چسب دارند؛ در این صورت فقط کافیست آن‌ها را مرطوب کرده و نصب کنید. در صورتی که از چسب در مکان نامناسبی استفاده کردید با به هر دلیل دیگری نیاز به پاک کردن و تمیز کردن آن را داشتید، از حلال چسب کاغذ دیواری استفاده کنید.

۶. کاغذ دیواری جدید را نصب کنید

  • کاغذ دیواری جدید را از بالا به پایین روی دیوار قرار دهید و با دقت آن را بچسبانید. حتما از یک ابزار مخصوص صاف کردن استفاده کنید تا حباب‌ها و چین‌ها از بین بروند.
  • با یک تیغه تیز یا کاتر لبه‌های اضافی کاغذ دیواری را در بالا و پایین دیوار برش دهید.

۷. بررسی نهایی و تمیزکاری

بررسی نهایی و تمیزکاری

بعد از نصب هر قطعه، مطمئن شوید که هیچ حباب یا چروکی وجود ندارد. در صورت نیاز، با ابزار مخصوص یا پارچه تمیز روی سطح کاغذ دیواری بکشید تا حباب‌ها خارج شوند. لبه‌های کاغذ دیواری را به دقت چک کنید تا کاملا به دیوار چسبیده باشند. در صورت نیزا به اطلاعات بیتشر درباره علت حباب زیر کاغذ دیواری و نحوه رفع آن، این مقاله را مطالعه کنید.

۸. خشک شدن و تهویه مناسب

بعد از نصب، به دیوار فرصت دهید تا چسب کاملا خشک شود. تهویه مناسب در اتاق باعث تسریع خشک شدن می‌شود و کمک می‌کند که کاغذ دیواری به‌خوبی به سطح دیوار بچسبد.

نصب کاغذ دیواری روی سایر سطوح امکان‌ پذیر است؟

علاوه بر نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی، می‌توانید کاغذ دیواری را روی سطوح دیگری مانند کاشی، سرامیک، شیشه و دیوارهای رنگ روغن نصب کنید. هر کدام از این سطوح نیاز به آماده‌سازی مخصوص خود دارند:

  • کاشی و سرامیک: باید سطح صاف و تمیز باشد و ممکن است به یک لایه زیرساز نیاز داشته باشید.
  • شیشه: سطح شیشه باید تمیز و خشک باشد و بهتر است از چسب‌های قوی‌تری استفاده کنید.
  • رنگ روغن: باید مطمئن شوید که سطح رنگ روغن براق نیست. در صورت براق بودن، ابتدا سطح را با سنباده مات کنید تا چسبندگی بهتری ایجاد شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

خرید محصولات