انواع الگوهای نو در طراحی داخلی به سبک یونانی که شما را به وجد می‌آورد!

انواع الگوهای نو در طراحی داخلی به سبک یونانی که شما را به وجد می‌آورد!

فهرست مطالب

طراحی داخلی به سبک یونانی یکی از انواع دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود که روح و عناصر فرهنگ و معماری این کشور را در خود نهفته دارد. علاقه‌مندان به این سبک معماری داخلی عموماً به حضور و تکرار عناصری شامل ستون، نور و رنگ‌های روشن، انواع مجسمه و تزئینات و موزائیک علاقه دارند. در مقاله امروز از آسام آرت با دقت موشکافانه‌تری به سبک دکوراسیون داخلی یونانی می‌پردازیم. همچنین بخشی را به توضیح ویژگی‌های الگوهای طراحی داخلی به سبک یونانی اختصاص می‌دهیم.

منظور از سبک یونانی در دکوراسیون داخلی چیست؟

منظور از سبک یونانی در دکوراسیون داخلی چیست؟

معماری یونانی به سال‌های ۳۱ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد تعلق دارد و هرچه شیوه زندگی در این تمدن پیشرفت می‌کرد، تزئینات خانگی چشمگیرتر می‌شد. استفاده از وسایل تزئینی، مبلمان نقره‌ای و ستون‌های نمادین از بارزترین ویژگی‌های این سبک معماری در گذشته بود.

دکوراسیون یونانی با الهام از طبیعت شکل گرفته است و فضای داخلی ساختمان را با ترکیبی از رنگ‌ها، اشکال و الگوهای و طرح‌ها به زیبایی خود را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم بر دو ویژگی مهم معماری یونانی اشاره کنید، عمل‌گرایی و سادگی است. درنتیجه در چیدمان خانه با سبک معماری یونانی شما به جای استفاده از وسایل لوکس به‌راحتی می‌توانید از وسایل ساده و کاربردی استفاده کنید.

یونان، سرزمین فلسفه غرب، المپیک و معماری باشکوه، تأثیر شگرفی بر چگونگی تحول جهان داشته است. بنابراین، عجیب نیست که قرن‌ها، طراحی و معماری داخلی یونان بر معماران، طراحان و صاحبان ملک تأثیرگذار بوده است. چه در خلق یک ایده مدرن یا ایجاد یک محیط کلاسیک ، تلفیق طراحی داخلی با سبک یونانی موجب ارتقای اصول زیبایی‌شناسی و درعین‌حال ایجاد احساسی خوشایند و دلپذیر می‌شود.

استفاده از رنگ‌های سرد، متریال‌هایی مانند سرامیک، سنگ مرمر، چوب طبیعی و چرم در سبک معماری یونانی رواج دارد.

ویژگی‌های طراحی داخلی به سبک یونانی کدام‌اند؟

اجازه دهید در ابتدا نگاهی به ویژگی‌های غالب خانه‌های یونانی داشته باشیم:

  • سقف‌های بلند
  • ستون‌های گچ‌بری
  • الگوهای پرپیچ‌وخم
  • نقاشی‌های دیواری
  • طیف رنگی در سایه‌های طبیعی و عدم وجود رنگ‌های روشن
  • گرانیت، کاشی و سرامیک و سنگ مرمر
  • مبلمان ساده
  • گچ بافت روی دیوارها، (کاغذ دیواری در این سبک وجود ندارد)
  • وسایل تزئینی مانند گلدان، آمفورا (خمره سفالی، نقره یا طلا) و مجسمه
  • حداقل استفاده از پرده روی پنجره‌ها

در ادامه بررسی خواهیم کرد که سبک دکوراسیون داخلی یونانی چه ویژگی‌هایی را در خود نهفته دارد:

سقف‌ها و ستون‌های بلند در دکوراسون داخلی یونانی

سقف‌ها و ستون‌های بلند در دکوراسون داخلی یونانی

اگر در حال طراحی یک خانه جدید یا بازسازی ملک هستید، از ادغام سقف‌های بلند در طرح‌هایتان بهره بگیرید:

  • افزودن ارتفاع عمودی بیشتر، حس فضایی بزرگ‌تر به هر اتاق می‌دهد و یادآور سقف‌های بلند دیده شده در سازه‌های یونانی است.
  • ستون‌های داخلی نیز راهی مطمئن برای بهره بردن از طراحی داخلی یونانی هستند و حس بی‌بدیلی از فضای مدیترانه‌ای به محیط می‌بخشند.
  • ساده‌ترین سبک، ستون‌های دوریک (دوریسی)، در قسمت پایه‌ عریض‌تر از قسمت بالا و دارای تزئینات محدودی هستند که می‌توان آن‌ها را به یک مکمل عالی برای فضای داخلی معاصر امروز تبدیل کند.
  • اگر می‌خواهید از دکوراسیون یونان باستان لذت ببرید، ، می‌توانید از ستون‌های یونیک(Ionic)، که در بالای ستون با پیچ‌هایی به هر دو طرف، یا ستون‌های کرینتی(Corinthian)، که پیچ‌ها و برگ‌هایی از گیاه اکانتوس را به‌عنوان تزئینات زیبا دارند، استفاده کنید.

طیف رنگی غنی معماری داخلی یونانی

وقتی به معماری داخلی یونان فکر می‌کنید، احتمالاً سفید خالص و سایه‌های آبی به ذهن شما خطور می‌کند. درحالی‌که این پالت رنگ مطمئناً هنوز رایج است، اما این تنها راه برای استفاده از گرایش‌های الگوهای طراحی داخلی به سبک یونانی در خانه یا محل کار شما نیست!

به عنوان مثال، برای انتخاب طرح‌ کاغذ دیواری یا رنگ مناسب دیوارها و فضا به منظور ایجاد یک طرح ترکیبی و به‌روز، از رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای یا خاکستری برای تضاد سفید و طلایی استفاده کنید. این انتخاب، حسی دراماتیک و هیجان‌انگیز به فضا می‌بخشد و از روشنایی و زوال رنگ‌های طلایی برای جلوه‌ی بیشتر جذابیت فضا، افزایش زیبایی بصری و ارائه‌ی تمایز استفاده می‌کند.

مجسمه‌ها و تزئینات در طراحی داخلی به سبک یونانی

مجسمه‌ها و تزئینات در طراحی داخلی به سبک یونانی

در طراحی داخلی به سبک یونانی، مجسمه‌سازی یونانی تحت تأثیر هنر مصر و خاور نزدیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این مجسمه‌ها در سال‌های ۳۰۰ تا ۸۰۰ قبل از میلاد انقلابی در هنر ایجاد کرد و گونه‌ای از مجسمه‌سازی را به وجود آورد که به‌طور گسترده تا به امروز تقلید می‌شود. درحالی‌که مجسمه‌های اصیل یونان باستان هنوز باقی مانده‌اند، می‌توان تلفیق سبک‌های یونانی را در آثار بسیاری از صنعتگران و هنرمندان مدرن مشاهده کرد.

موزائیک‌ و نقش و نگار‌ها در دکوراسون داخلی یونانی چگونه است؟

موزاییک‌ها اغلب در سبک دکوراسیون داخلی یونانی استفاده می‌شوند و هنوز هم راهی عالی برای ایجاد حس یونانی در فضای داخلی هستند. به‌عنوان‌مثال، کف‌پوش موزاییکی برای آشپزخانه‌های سبک یونانی، حمام، راهرو‌ها و سرسراها ‌ایده‌آل است.

  • در صورت تمایل، موزاییک‌های کاشی را به‌عنوان یک ویژگی دیواری تزئینی یادشده به طراحی هم می‌توانید اضافه کنید و از این طریق جذابیت بصری به فضا افزوده می‌شود.
  • هرچند موزاییک‌های سنتی معمولاً از سنگ، سرامیک و شیشه ساخته می‌شوند، طراحان معاصر از مجموعه گسترده‌ای از مواد استفاده می‌کنند تا به این سبک مشهور یک پیچیدگی معاصر ببخشند.
  • سنگ مرمر، چینی و مواد پلاستیکی بازیافتی همگی می‌توانند برای ایجاد موزاییک‌های سرزنده و جذاب یا آرامش‌بخش استفاده شوند که سبک طراحی داخلی دلخواه شما را کامل می‌کند.

مواد و الگو‌ها

جای تعجب نیست که دمای محلی تأثیر عمده‌ای بر انواع مواد استفاده‌شده در طراحی داخلی یونانی داشته است. مواد طبیعی، مانند پنبه، کتان و بامبو در خنک نگه داشتن فضا مؤثرتر بودند، بنابراین اغلب این مواد را در طراحی‌های داخلی سنتی خواهید دید. درحالی‌که این‌ها مطمئناً یک گزینه عالی در طراحی داخلی به سبک یونانی مدرن هستند، در انتخاب مواد هیچ محدودیتی نیست. الیاف غنی‌تر و گرم‌تر، مانند مخمل، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سبک‌های مدرن الهام‌گرفته از سبک یونانی باشد و تکه‌هایی که دارای این مواد هستند گرما را به هر اتاقی اضافه می‌کنند.

به یاد داشته باشید که در میان سبک‌های طرح‌دار، ساختاری را انتخاب کنید که جهت عمودی دارند. این‌ها در طراحی داخلی یونانی برای انعکاس فضای عمودی، سقف‌های بلند و ستون‌های تزئینی مورداستفاده قرار می‌گرفتند و روشی بسیار مؤثر برای گنجاندن عناصر ظریف طراحی داخلی یونانی در خانه هستند.

نقش دیوارها در معماری داخلی یونانی

نقش دیوارها در معماری داخلی یونانی

با توجه به اینکه سادگی شعار اصلی در سبک معماری یونانی است، شما نمی‌توانید از هر تزئیناتی برای آویختن روی دیوار استفاده کنید. برای شروع بهتر است به سراغ پنل‌های ساخته‌شده از چوب، کاشی سرامیک یا سنگ بروید.

طراحی کف و سقف در معماری یونانی

دست شما برای طراحی کف باز است ولی توصیه می‌کنیم فرش را انتخاب نکنید. کف منزل با سنگ مرمر و کاشی‌های موزاییک شده را امتحان کنید. همچنین می‌توانید ترکیبی از پوشش‌های متنوع را امتحان کنید بی‌آنکه نگران تأثیر این تنوع بر زیبایی و اصالت طراحی داخلی به سبک یونانی باشید.

چرا رنگ‌های خالص در الگوهای طراحی داخلی به سبک یونانی اهمیت دارند؟

ازآنجایی‌که سادگی و طبیعی بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری داخلی یونانی است، هر عنصر دیگری باید به شکلی نمایشگر این عنصر اصلی باشد. بنابراین انتخاب رنگ‌های طبیعی و خالص مانند لیمویی، زیتونی، سفید یا رنگ‌های روشن به زیباتر شدن فضای چیدمان شما کمک دوچندان می‌کنند.

به‌طور سنتی، سبک یونانی در دکوراسیون داخلی همیشه از نور طبیعی بیشترین بهره را می‌برد، بنابراین هدف باید تقلید از سبک پرنور جزیره‌های یونان باشد. رنگ‌های فاخر مانند زیتونی و سفالی واقعاً اصیل هستند، اما حتماً در میان پالت رنگی طرح، طلا و فلزات مختلف را قرار دهید تا بر زیبایی کلی بیفزاید و جذبه‌ای سحرانگیز به طراحی ببخشد.

طراحی نورپردازی در معماری یونانی چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی همواره یک مفهوم کلیدی در طراحی داخلی به سبک یونانی است و بدون شک یک جزء حیاتی در طراحی داخلی با سبک یونانی به شمار می‌رود.

  • نور طبیعی برای بهبود فضا‌ها کاربرد داشته است؛ کرکره‌های پنجره‌ها به شیوه‌ی سنتی باز می‌شدند تا نور خورشید به داخل اتاق نفوذ کند. بدون شک، همیشه نمی‌توانید به درخشش نور دریای مدیترانه اتکا کنید تا این تأثیر را به دست‌آورید، اما می‌توانید از طراحی نوری جذاب برای افزودن حس کمال به طراحی داخلی یونانی استفاده کنید.
  • اگر از فلزاتی مانند طلا یا برنز در پالت رنگ خود استفاده می‌کنید، بهتر است چراغ‌های جذاب و چشم‌گیر را هم در نظر داشته باشید.
  • اگر فضا سقف‌های بلندی دارد تا احساس فضای اضافی ایجاد کند، نورپردازی سقفی می‌تواند حس گرم و محافظت‌کننده‌ای ایجاد کند که جلوی این حس فضای بیش‌ازحد گسترده را بگیرد.

اهمیت مبلمان در سبک یونانی

اهمیت مبلمان در سبک یونانی

همچنان تأکید می‌کنیم که چوب و عناصر طبیعی دیگر مانند سنگ در دکوراسیون به سبک یونانی ثابت هستند. بهترین کار فاصله گرفتن از مبلمان چرم و مخمل و استفاده از مبلمان چوبی است. همچنین می‌توانید میزهای سه یا چهارپایه را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که مبلمان یک فضای مناسب و دنج برای نمایش سادگی و اتمسفر طبیعی برای خانه شما می‌سازد و به‌عنوان نماد آرامش و تجدیدقوا، به‌خوبی در سبک یونانی جای خود را پیدا کرده است.

اهمیت نقش پارچه در طراحی داخلی به سبک یونانی

پارچه‌ها یکی از آیتم‌های خیلی مهم و رایج در معماری یونانی هستند. به دلیل آب‌وهوای گرم و نقش پارچه‌های سبک و خنک، بهتر است همچنان به این عنصر در چیدمان فضای خود وفادار بمانید. برای پوشاندن پنجره‌های بلند یا قدی به سراغ پارچه‌های مخمل قرمز بروید و با این کار، فضا را از حالت یکنواختی دربیاورید. جلوه فضای موردنظرتان هم دو برابر می‌شود.

جایگاه لوازم تزئینی در طراحی داخلی به سبک یونانی

با توجه به گزینه‌های زیادی که برای انتخاب وجود دارد، مجسمه‌های الهام گرفته از سبک یونانی می‌توانند متناسب با هر فضا و دکوراسیونی باشند. درواقع راه‌های بی‌شماری برای ادغام این نوع حماسی سبک یونانی در طراحی داخلی وجود دارد.

  • از مدل‌های واقعی و شبه واقعی فرم انسان گرفته تا قاب‌های برجسته که مجسمه‌سازی را با پس‌زمینه ترکیب می‌کنند.
  • قطعات تزئینی هرگز نباید در مراحل نهایی طراحی داخلی موردتوجه قرار گیرند.
  • مجسمه‌های معماری مانند ظرف آب همیشه یکی از اجزای محبوب در طراحی داخلی به سبک یونانی بوده‌اند و زمانی که آن‌ها را به بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی داخلی خود تبدیل می‌کنید، می‌توانید از آن‌ها در فضا بهره ببرید.

فضای باز در سبک یونانی

فضای باز در سبک یونانی

فصل گرم یونانی با بالکن و پاسیوهای دلپذیرش تعریف می‌شود. از دکوراسیون بینهایت زیبای مدیترانه‌ای الهام بگیرید و با استفاده از گلدان‌های سفالی و لوازم جانبی، فضای دل‌نشین و آرامی بسازید. همچنین می‌توانید بخشی از این فضای باز را با گیاهان ساده مدیترانه‌ای مانند اسطوخودوس، آویشن، رز ماری و شمعدانی اختصاص بدهید.

استقبال از طراحی داخلی یونانی در زندگی مدرن

طراحی داخلی به سبک یونانی همچنان الهام‌بخش طراحان، صنعتگران و مالکان امروزی است، بنابراین شما در هنگام کار روی دکوراسیون محیط، راه‌های بسیاری برای به واقعیت درآوردن این سبک پیدا خواهید کرد. با مجموعه‌ای از عناصر نام‌برده، طراحی داخلی یونانی راهی برای بهره‌گیری حداکثری از هر فضایی پیدا می‌کند و ظهور یک تأثیر گیرا، مجلل و آرام‌بخش که شما را به خود جذب کند، آسان می‌شود. از ماجراجویی تازه خود لذت ببرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات