۱۰ اصل مهم برای نورپردازی سالن پذیرایی کوچک و بزرگ

نورپردازی سالن پذیرایی

فهرست مطالب

نور یک عنصر محوری در طراحی داخلی است که تأثیر چشمگیری بر حال و هوا، عملکرد و زیبایی یک فضا می‌گذارد. نور محیطی با روشن کردن یکنواخت اتاق، حالت کلی فضا را مشخص میکند. درحالی‌که نور کاری بر روی مناطق خاصی مانند گوشه‌ها یا فضاهای کاری، نورپردازی موضعی را به همراه دارد. این موضوع در فضاهایی مانند سالن پذیرایی، جلوه دوچندانی دارد که با دخالت وسایلی مانند لوستر، چراغ‌های آویز، دیوارکوب و لامپ‌های کف، الگوی کلی طراحی را تکمیل می‌کند. در مقاله امروز آسام آرت، قصد داریم مزایای نورپردازی سالن پذیرایی را بررسی کنیم. همچنین، آشنایی با انواع نورپردازی، برای روح بخشیدن به فضا، بیشتر مناسب کسانی است که قصد دارند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

چرا نورپردازی پذیرایی اهمیت دارد؟

چرا نورپردازی پذیرایی اهمیت دارد؟

وقتی صحبت از نورپردازی فضای پذیرایی می‌شود، به دلیل تأثیر زیادی که در حس و حال افراد خانواده دارد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. عنصر نور، پذیرایی را به یک نقطه صمیمی برای کنار هم جمع شدن اعضای خانواده یا هر فعالیت دست جمعی دیگری تبدیل می‌کند.

مزایای اجرای نورپردازی سالن پذیرایی

اجرای نورپردازی در پذیرایی می‌تواند با مزایایی همراه باشد که نظر هر مشتری را برای انتخاب این سبک نورپردازی جلب می‌کند:

  • تغییر حس و حال کلی فضا
  • تأثیر بر دکوراسیون داخلی به‌تناسب انتخاب نوع نورپردازی (داخلی، نورهای رنگی یا LED)
  • چشمگیر شدن چیدمان (مخصوصاً برای پرده‌ها و مبلمان)

انواع نورپردازی را برای سالن پذیرایی بشناسید

در ادامه برای اینکه دید بهتری در زمان انتخاب بهترین نورپردازی برای پذیرایی داشته باشید، انواع نورپردازی سالن پذیرایی منزل را معرفی خواهیم کرد.

نورپردازی با نور مخفی

نور مخفی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای اجرای نورپردازی است که روی دیوارها و سقف اجرا می‌شود. البته این نوع نورپردازی مشخصاً برای سالن پذیرایی تأثیر بیشتری دارد که هم برای سقف کاذب جواب و هم برای سقف کناف جواب می‌دهد. توجه داشته باشید که نور مخفی، فقط کارِ زیباتر کردنِ فضا را انجام می‌دهد و به‌تنهایی نور موردنیاز فضا را تأمین نمی‌کند.

نورپردازی مستقیم

این روش نورپردازی درواقع متداول‌ترین روش روشنایی فضاست و با تابش مستقیم نور از منبع انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع نورپردازی، روشنایی کامل محیط است. شما می‌توانید از انواع لامپ‌های معمولی، لوسترها و چراغ‌های سقفی برای نورپردازی سالن پذیرایی استفاده کنید. در این نوع نورپردازی، چراغ‌ها به‌صورت توکار یا روکار قابل‌اجرا هستند.

 نورپردازی مکمل

نورهای مکمل، قابلیت برجسته‌سازی بخش‌هایی از دکوراسیون داخلی (مثل گلدان‌ها، مبلمان، تابلوها یا مجسمه‌ها) را دارند و از طرفی، به‌اندازه نورهای مستقیم تأثیرگذار نیستند و نور اصلی به شمار نمی‌روند. شما می‌توانید در کنار انواع نورهای مستقیم برای افزایش جلوه ظاهری سالن پذیرایی از این نورپردازی جدید سالن پذیرایی، استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از انواع چراغ‌های دیوارکوب برای فضادهی بیشتر کمک بگیرید.

آیا نورپردازی سقف سالن پذیرایی و انواع آن

وقتی صحبت از نورپردازی برای سقف می‌شود، یعنی نمایش یک زیبایی مدرن در دکوراسیون داخلی که با نور اتفاق می‌افتد. اجازه بدهید با تفکیک انواع نورپردازی برای سقف پذیرایی، دست شما را برای انتخاب بهترین نورپردازی سالن پذیرایی باز بگذاریم.

نورپردازی با لوستر

لوسترها اولین پیشنهاد طراحان داخلی برای نورپردازی سقف هستند. با وجود تنوع چشمگیر این آیتم روشنایی، شما به‌سادگی می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که هماهنگی بیشتری با دکوراسیون داخلی پذیرایی‌تان داشته باشد. این نوع نورپردازی برای سالن‌های پذیرایی ساده مناسب است.

مهم: لوستر فقط یک آیتم روشنایی نیست. بلکه جذابیت تزئینی هم دارد و این مهم است!

پنل‌های سقفی برای نوردهی سقف

پنل‌های سقفی برای نوردهی سقف

اگر طرفدار یک دکوراسیون مدرن خاص برای سالن پذیرایی‌تان هستید، می‌توانید به‌اندازه کافی از مانور پنل‌های سقفی لذت ببرید. این نوع نورپردازی سقفی برای سقف‌های کاذب و کناف مناسب است. لبته که می‌توانید با رعایت بعضی نکات این مانور را برای سقف‌های ساده هم اجرا کنید. چراغ‌های سقفی روکار یکی از پرمصرف‌ترین نورهای پنلی هستند.

اجرای نورپردازی سقف با چراغ دکوراتیو

پیش از انتخاب این نوع نورپردازی در سالن پذیرایی، لازم است هدف خود را برای روشنایی فضا مشخص کنید؛ روشنایی عمومی یا روشنایی تزئینی؟ اگر سقف پذیرایی شما ساده است، نصب انواع لوستر، چراغ سقفی لوکس یا حباب‌دار به کمک شما می‌آید. بنابراین، شما می‌توانید یک منبع نور تزئینی برای فضای خود داشته باشید.

ریسه‌های LED برای نورپردازی

ازآنجایی‌که نورپردازی تزئینی طرفداران روزافزونی پیدا کرده است، می‌توانید از ریسه LED استفاده کنید. سقف‌هایی که دارای گچ‌بری هستند، با ریسه‌های نئون فلکسی، نور خطی مخفی و جذابی ایجاد می‌کنند. این شکل نورپردازی، خیره‌کننده نیست و هاله دل‌فریبی از نور را پدید می‌آورد. شما می‌توانید در فضای بین سقف و دیوار یا فضای بین سقف و ستون از ریسه‌های LED استفاده کنید.

نورپردازی سالن پذیرایی با چراغ‌های خطی

چراغ‌های خطی در سه نوع روکار، توکار و آویزدار ازجمله منحصربه‌فردترین انواع آیتم های نورپردازی‌ها در دکوراسیون مدرن هستند. بنا بر نظر اهالی فن، چراغ‌های خطی توکار جلوه به‌مراتب بیشتری در مقایسه با دو نوع دیگر دارند که باعث خلق خطوط نورانی در سقف می‌شوند. البته توجه داشته باشید که نورپردازی سقف پذیرایی ساده با این چراغ‌ها ممکن نیست و لازم است بخش‌هایی از سقف را بشکافید و قسمت‌هایی از آن را بردارید.

چراغ‌های ریلی روشنایی‌بخش

آخرین نمونه نورپردازی سقف سالن پذیرایی به دلیل ویژگی متحرک بودن، جذابیت دوچندانی دارد. شما می‌توانید با حرکت دادن چراغ، نور را در هر نقطه‌ای از سقف بتابانید و از این نوآوری دلخواه لذت ببرید.

۱۰ اصل مهم در نورپردازی سالن پذیرایی کدام‌اند؟

اصل مهم در نورپردازی سالن پذیرایی

وقتی پای صحبت یک طراح داخلی باتجربه می‌نشینید، اولین و مهم‌ترین تأکید او در بهتر دیده شدن دکوراسیون داخلی، نورپردازی اصولی است. اجازه بدهید به ۱۰ اصل مهمی که کمک می‌کند نورپردازی پذیرایی همانی باشد که طراح داخلی تأکید کرده است و شما هم پسندیده‌اید، بپردازیم:

کاربرد نورپردازی

تصمیم دارید از عنصر نور برای چه هدفی استفاده کنید؟

  • مناسب برای تماشای تلویزیون
  • مناسب برای حضور مهمانان
  • مناسب برای مطالعه

در نظر داشته باشید که اجرای نورپردازی به‌تناسب یکی از اهداف بالا، باید پس از مشورت با یک طراح داخلی باتجربه و خوش‌سلیقه باشد.

شناخت لایه‌های نورپردازی

حال که صحبت از انتخاب کاربری نورپردازی شد، بهتر است برای داشتن یک نورپردازی مناسب، لایه‌ها یا منابع نوری مختلف را بشناسید. شما یا طراح داخلی می‌توانید از انواع لوسترها و نورهای مخفی جاسازی‌شده در سقف و دیوارها کمک بگیرید. همچنین از چراغ‌های هالوژن، لامپ‌های LED و منابع نوری اصلی یا کانونی استفاده کنید.

شناخت وسایل نورپردازی و کاربری فضا

مهارت یک طراح در ترکیب هنرمندانه نورهای پایین، نورهای بالا، چراغ‌های دیواری، چراغ‌های کف، چراغ‌های مخفی، چراغ‌های ویژه، نورپردازی معماری یکپارچه، آویزها و لامپ‌ها برای افزودن جذابیت و عمق زیاد به هر اتاق است. درواقع دانستن اینکه به چه اندازه، چه تعداد از این سبک نورها استفاده کنید، اولین قدم برای تغییر دکوراسیون داخلی با کمک نورپردازی سالن پذیرایی است.

تاثیر کاغذ دیواری در نورپردازی

احتمالاً تاکنون به تأثیر انواع کاغذ دیواری یا دیوارپوش پارچه‌ای در تنظیم نور سالن پذیرایی دقت نکرده باشید. باید عرض کنیم که اگر رنگ این آیتم تزئینی جزو رنگ‌های پاستلی باشد، بهتر است از نورپردازی گسترده استفاده نکنید. درواقع شما با انتخاب و خرید کاغذ دیواری مناسب پذیرایی یا پارچه دیواری مناسب با دکوراسیون داخلی در کیفیت و نوع نورپردازی سالن پذیرایی مستقیماً تأثیر می‌گذارید.

استفاده از آباژور

آباژور بعد از لوستر یکی از محبوب‌ترین وسایل روشنایی در نورپردازی و اجرای ایده برای دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی است. دو نوع آباژور ایستاده و رومیزی، هر یک در موقعیت درست می‌توانند اثری را از ذوق و سلیقه شما به نمایش بگذارند. علاوه بر انعکاس زیبایی، می‌توانید از یک آباژور برای قسمت‌های کنج سالن که نور کمتری دارند استفاده کنید. این کار علاوه بر تأمین نور محیط، نوعی تغییر دکوراسیون داخلی نیز محسوب می‌شود. اگر سبک کلی اتاق پذیرایی شما مدرن است، علاوه بر انتخاب یک کاغذ دیواری مدرن، طرح و رنگ آباژور را نیز متناسب با آن سبک انتخاب کنید.

ترکیب نور طبیعی و نور مصنوعی

نورِ روز یک عامل حیاتی برای همه طراحان در طراحی نورپردازی است. طراحان داخلی در قدم اول نور و نحوه ورود نور به فضا را در نظر می‌گیرند، سپس بر اساس آن وسایل روشنایی را انتخاب می‌کنند. به‌طور مثال، در سالن پذیرایی با پنجره‌های بزرگ که نور زیادی برای محیط تأمین می‌کند، از نور مصنوعی برای ایجاد تعادل و تأمین نور در غروب و شب استفاده می‌کنند. برعکس، اگر سالن پذیرایی نور کمتری داشته باشد، باید با کمک روش‌های نورپردازی و با استفاده از چراغ‌های سقفی، چراغ دکوراتیو، لوستر و سایر وسایل متناسب با اندازه فضا، نور محیط را تأمین و در کنار آن زیبایی فضا را دوچندان کنند.

برجسته کردن قسمت‌های خاص با وسایل روشنایی

اگر بدانید با کمک لامپ‌های تزیینی کوچکی که زیر یک تابلوی نقاشی یا اثر هنری به کار می‌رود چه تغییر اساسی در فضا ایجاد می‌شود، شگفت‌زده می‌شوید. روشن کردن نقاط تیره در قفسه‌بندی، ایجاد درخشش موضعی و کانونی به یک نقطه کاری یا برجسته کردن آثار هنری، از ایده‌های جالب نورپردازی سالن پذیرایی است.

برای این کار، قسمت‌های خاص اتاق را که دارای وسایل عتقیه، تابلوی نقاشی یا اثر هنری است، انتخاب کنید. سپس با قرار دادن لامپ‌هایی با نور ملایم در زیر، بالا یا دو طرف آنها، برجستگی خاصی به آن نقطه از اتاق پذیرایی بدهید.

تلفیق آینه و نور؛ ایده‌ای فوق‌العاده

تلفیق آینه و نور در نورپردازی پذیرایی

در طراحی و ایده پردازی برای دکوراسیون داخلی، با قرار دادن چندین آینه قدی می‌توانید چشم را دچار اشتباه کنید و فضا را بزرگ‌تر نشان دهید. مرحله دوم، قرار دادن منبع نور در بالای قاب آینه‌هاست. لوستر و یا چراغ‌های آویز را در ارتفاعی نصب کنید که تصویر و بازتاب آن در آینه قابل‌مشاهده باشد. با این کار سبک متفاوتی از نورپردازی را اجرا خواهید کرد.

انتخاب وسایل روشنایی با توجه به‌اندازه محیط و رنگ

برای نورپردازی سقف خانه کوچک یا فضای عمومی سالن، اصلاً نیازی به پیاده کردن یک سیستم نورپردازی پیچیده نیست. خوشبختانه فضاهای کوچک حتی نیاز به تعداد زیادی لامپ و وسایل روشنایی ندارند. در فضاهای کوچک و البته تاریک، سعی کنید تنها از لامپ‌های دکوراتیو و لوستر استفاده کنید. لوستر در همه فضاها کاربرد دارد؛ اما در اتاق‌های کوچک به دلیل اینکه فضایی را در محیط اشغال نمی‌کند و در سقف نصب می‌شود، انتخابی هوشمندانه است. همچنین می‌توانید رنگ لامپ‌ها را با دکوراسیون اتاق مثل رنگ دیوارها یا پالت رنگی پارچه مبلی هماهنگ کنید.

تنظیم شدت نور با راه‌اندازی دیمر دیجیتال

با توجه به هجوم انواع جذابی از فناوری‌ها در دکوراسیون مدرن، شما می‌توانید از هنر یک دیمر دیجیتال برای تنظیم روشنایی لامپ‌ها استفاده کنید. کافی است آن را در مدار برق خانه قرار بدهید و بدین ترتیب علاوه بر تنظیم شدت نور سالن پذیرایی، از تعداد صفرهای قبض برق خانه بکاهید!

مهم: لامپ‌های متناسب با دیمر، متفاوت هستند. حتماً در این مورد با طراح داخلی و کارشناس برق مشورت کنید.

نکاتی در مورد نورپردازی سالن پذیرایی کوچک

نورپردازی سالن پذیرایی کوچک

وقتی صحبت از چیدمان پذیرایی کوچک می‌شود، آیتم نورپردازی اولین و مهم‌ترین آیتم تأثیرگذار است که یک طراح داخلی حرفه‌ای به آن توجه دارد. برای فضا دهی بهتر در یک سالن پذیرایی کوچک، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • نوردهی به همه بخش‌های سالن (بخش تاریک باقی نماند)
  • انتخاب لامپ‌ها و لوسترهای تزئینی با کاربرد دوگانه
  • توزیع کلیدها در بخش‌های مختلف سالن برای مدیریت نورپردازی
  • تعادل در نورپردازی (حتی با تغییر چیدمان)
  • نصب لوستر چند طرفه
  • استفاده از لامپ‌های مینیمال برای افزایش نوردهی و تأمین جلوه بصری سالن
  • تعویض تجهیزات نور
  • استفاده از لوازم دکوراسیون داخلی که با نوردهی بیشتر (آینه یا میز شیشه‌ای)

سخن پایانی

امروزه ایده‌های زیادی برای یک تغییر اساسی در دکوراسیون داخلی با کمک نورپردازی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. در مقاله امروز آسام تلاش کردیم به بررسی نکات تأثیرگذار در اجرای نورپردازی سالن پذیرایی بپردازیم. همچنین، اصول یک نورپردازی حرفه‌ای را توضیح دادیم و در پایان برای نورپردازی پذیرایی کوچک، ایده پردازی کردیم. این جزئیات به‌سادگی در ایجاد یک فضای خانوادگی جذاب و شیک متناسب با دکوراسیون داخلی، تأثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

خرید محصولات