دکوراسیون مراکز تجاری

نویسنده: |به‌روز‌رسانی: اسفند ۴ام, ۱۴۰۰|تعداد مشاهده: ۴۵۹|

دکوراسیون مراکز تجاری

مراکز تجاری

مراکز خرید بزرگترین کمک  را به اقتصاد یک کشور میکنند و به مصرف کنندگان این مزیت را می دهند که از بین گزینه های زیاد از کالاهای مختلف، انتخاب بهتری داشته باشند. اما امروزه، مراکز خرید بسیار بیشتر از راه‌هایی برای خرید و انجام امور تجاری هستند. شبیه به نحوه ای که اینترنت مردم را به یکدیگر نزدیک کرده است، فضاهای اجتماعی مانند فروشگاه های بزرگ و مراکز خرید غول پیکر فضاهای فیزیکی هستند که به افراد کمک می کنند دوباره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اینجا مکانی است که مردم عاشق گذراندن وقت خود هستند، عمدتاً به ۳ دلیل – سرگرمی، غذاخوری و اوقات فراغت.

امروزه اکثر مراکز خرید دارای فضاهای سرگرمی مانند اتاق‌های بازی و سالن‌های بازی، سالن‌های سینما، کتاب‌ فروشی غذاخوری‌ها، گوشه‌های فست فود، دسر، کافی‌شاپ، و غیره هستد. از هر کسی بپرسید، به شما می‌گوید که یکی از مکان‌های ایده‌آل برای قرار ملاقات معمولاً مرکز خرید است!

بنابراین توجه به دکوراسیون داخلی مراکز تجاری با توجه به این اهمیتی که دارند بسیار مهم است و برای تأمین هنری این فضاها برنامه ریزی صحیح لازم است.

در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که در دکوراسیون مراکز خرید باید به آن توجه کرد.

۱. شناختن بازار مهم ترین قسمته!

شناخت مراکز تجاری

تجزیه و تحلیل بازار به تعیین اینکه آیا محیط اطراف با مرکز خرید ما همخوانی دارد یا خیر کمک می کند. یادگیری در مورد رقابت در داخل و اطراف محل مهم است. این کار کمک میکند که متوجه شیم که چه نوع فضاهایی باید در یک مرکز خرید ایجاد شود، چه نوع دکوراسیونی باید در نظر گرفته شود برای مغازه ها و بخش های مختلف و چه عناصری باید اضافه شوند تا آن را به یک مکان شاخص تبدیل کنند.
مثلا جایی مثل دبی مال رو در نظر بگیرید. این مرکز خرید که بزرگترین مرکز خرید جهان است، دارای بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه، ۱۲۰ رستوران و غذاخوری های کوچک متعدد است. اما دلیل اصلی شهرت این مرکز خرید که حتی گردشگران بین المللی نیز از آن بازدید می کنند، جاذبه های موجود در مرکز خرید و موقعیت مکانی آن است. این برج که به عنوان دروازه ای به برج خلیفه بزرگ عمل می کند، آکواریوم دبی و باغ وحش زیر آب، کافه جنگل های بارانی، خانه خالی از سکنه هیستریا، پیست اسکیت روی یخ در اندازه المپیک و بسیاری از مناطق تفریحی دیگر را در خود جای داده است.

۲. جای پارک زیادش خوبه!

پارکینگ مراکز تجاری

خیلی پیش آمده که آوازه ی یک مجتمع تجاری جدید را شنیده باشیم ولی وقتی خواستیم آن را از نزدیک ببینیم، در محل آنجا با مشکل جای پارک برخورد کردیم و از تصمیممان برای باردید از آن مجتمع صرف نظر کردیم!
وجود فضای زیاد و کافی برای پارکینگ یه مجتمع از ضروریات است. اما همچنین چیدمان دقیق پارکینگ باید بخش مهمی از روند توسعه طراحی باشد. در صورت ناکافی بودن مساحت سایت، ساخت پارکینگ زیرزمینی همیشه گزینه ی روی میز است!
باید با توجه به جهت گیری سازه های مرکز خرید طوری برنامه ریزی شود که حرکت وسایل نقلیه و عابران پیاده در یک راستا باشد. پس مهم است با انتخاب درست  نور فضا و رنگ برای دیوار و علائم راهنمایی، مشتریان را مشتاق تر کرده و به درستی آن ها را هدایت کنیم

۳. ورودی بزرگ، مثل درواره ورود به بهشت!

ورودی ساختمان  یک مجتمع تجاری یک قسمت خیلی مهم است. درب ورودی اولین تصور را از فضایی که شخص قرار است وارد آن شود ایجاد می کند. از این رو، طراحی آن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، از یک آبنما یا یک نقاشی دیواری با نور خوب که موضوع مرکز خرید را به نمایش می گذارد، می توان برای نمایش شکوه و عظمت مرکز خرید استفاده کرد.
بعنوان مثال مجتمع خلیج فارس در شیراز که ورودی آن به نحوی به ما احساس قدم زدن در تاریخ را میدهد و ما را آماده ی ورود به یک فضای باشکوه میکند.

۴. مرکز خرید باید چیزی بیشتر از یه مرکز خرید باشد

در عصر خرید اینترنتی، نمی توان انتظار داشت که مردم فقط برای خرید کالا به مراکز خرید بیایند. دلیل اصلی بازدید مردم از مراکز خرید این روزها گذراندن اوقات فراغت است. از این رو رستوران ها، مجموعه های چند منظوره، مناطق بازی، میدان های بازی و غیره نیازهای اساسی یک مرکز خرید هستند. جدای از این، بسیاری از مراکز خرید دارای پارک های تفریحی سرپوشیده بزرگ، کتابخانه و غیره هستند که باعث افزایش زمان ماندن مشتریان در این مراکز می شود. و این کشش برای ماندن در فضا زمانی بیشتر میشود که این بخش ها از طراحی و دکوراسیون جذابی برخوردار باشند.
ماننذ مجتمع ایران مال در غرب تهران که با تمرکز بر دکوراسیون و طراحی داخلی مجتمع و ایجاد فضاهای جذاب مثل فضای فود کورتش و یا کتابخانه ی بزرگش که در نگاه اول خیلی ها را به یاد فیلم هری پاتر می اندازد، توانسته است محبوبیت زیادی بین مشتریان پیدا کند. و مین موضوع باعث میشود که تعداد مشتریان بیشتری را جذب مجموعه کند.

۵. طراحی رو نمای ساختمان

مراکز خرید فقط ساختمان نیستند. آنها محل یا اطراف را نشان می دهند. از این رو، امروزه آنها چیزی بیش از یک بلوک شیشه ای هستند. با نوآوری هایی که از دهه گذشته در طراحی های نما ایجاد شده است، پوشش های ساختمان از نظر زیبایی شناختی و پایداری پیشرفته شده اند. توجه به این نکته میتواند به یک مجتمع کمک کند تا در منطقه مانند یک الماس بدرخشد و سایرین را به مکان مجتمع تجاری جذب کند.

نظر بگذارید.

Asamart Instagram