سبک رترو در دکوراسیون داخلی: جزیره ناشناخته و تماشایی طراحی داخلی

سبک رترو در دکوراسیون داخلی: جزیره ناشناخته و تماشایی طراحی داخلی

فهرست مطالب

سبک رترو در دکوراسیون سفری جذاب به گذشته است که فضاهای معاصر را با جذابیت نوستالژیک دوران گذشته القا می‌کند. با الهام از روند طراحی اواسط قرن بیستم، ترکیب قطعات قدیمی و یافته‌های مناسب در کنار عناصر مدرن، ترکیبی هماهنگ از قدیمی و جدید ایجاد می‌کند.

انتخاب سبک رترو (retrospective) در معماری جلوه و زیبایی خانه را دوچندان می‌کند. امروزه با توجه به روحیات مختلف افراد و سلیقه‌های متفاوتی که هر فرد دارد، سبک‌های زیادی از دکوراسیون داخلی به سبک رترو روی کار آمده‌اند. هر سبک ویژگی‌های خاص خود را دارد. یکی از سبک‌هایی که تصویر زیبایی از خاطرات گذشته را تداعی می‌کند سبک رترو در دکوراسیون داخلی است. آیا با مرور خاطرات گذشته روحی تازه به زندگی بخشیده می‌شود؟ چگونه حس نوستالژیک و شیرین خاطرات خود را در طراحی خانه رترو مدرن به کار ببریم؟ در مقاله امروز آسام آرت به بررسی دقیق این سبک معماری جذاب و منحصربه‌فرد می‌پردازیم.

سبک رترو در دکوراسیون داخلی چیست؟

برای بازسازی چیدمان و طراحی‌های قدیمی در دکوراسیون رترو سبکی آزاد و شاد با استفاده از رنگ‌های جذاب به روی کار آمده است. در دکوراسیون رترو افراد با استفاده از متریال قدیمی و طراحی و چیدمان آن‌ها به سبک جدید، نوستالژی دل‌نشین و خاطره‌انگیزی را زنده می‌کنند. سبک معماری رترو با طراحی دهه‌های ۵۰، ۶۰ و۷۰ میلادی همخوانی دارد که ترندهای گوناگونی از آن دوران در معماری این سبک به چشم می‌خورد.

باید اضافه کنیم که سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی عناصر متنوع و گران‌قیمتی دارد و استفاده از وسایل لوکس مستلزم پرداخت هزینه‌های بالایی است. درحالی‌که ویژگی سبک رترو در خانه، استفاده از عناصر مقرون‌به‌صرفه و شیک اما باکیفیت و ماندگار است.

ویژگی‌های سبک رترو در دکوراسیون داخلی کدام‌اند؟

ویژگی‌های سبک رترو در دکوراسیون داخلی

سبک رترو در دکوراسیون داخلی با دربرداشتن ویژگی‌های زیر موفق شده است جایگاه ویژه‌ای در دنیای دکوراسیون خانگی پیدا کند.

رنگ‌ها در سبک رترو

ترکیب رنگ‌های گرم و درخشان، فضایی سرشار از انرژی و قدرت را خلق می‌کند.

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک استفاده از رنگ‌های تند و روشن است که جلوه خیره‌کننده‌ای در فضای دکوراسیون به نمایش می‌گذارد. در دکوراسیون داخلی به سبک رترو، طراحی مبلمان و انتخاب از میان طرح‌های پارچه مبلی نیز با فرمی خاص و متمایز انجام‌ می‌شود.
  • رنگ‌های مختلف در سبک رترو با طراحی فوق‌العاده‌ای در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و جلوه بسیار زیبایی به دکور خانه شما می‌بخشند. در یک خانه با دکوراسیون رترو مدرن، رنگ‌های ملایم در کنار رنگ‌های تند، فضای خیره‌کننده‌ای را ایجاد خواهند کرد. پس چه زیباتر که عناصر خانه را با استفاده از رنگ‌های گوناگون و پرانرژی چندین برابر کنید.
  • رنگ‌های تند و روشن مانند سبز آووکادویی، نارنجی روشن، آبی سیر، خردلی و زرد تند، بنفش و صورتی پررنگ بیشترین کاربرد را در دکوراسیون رترو دارند. معمولاً برای طراحی پس‌زمینه از رنگ‌های نود و خنثی مانند آبی، خاکستری و صورتی کمرنگ استفاده می‌کنند. حس لطافت و شادابی در بین این رنگ‌ها آشکار است.
  • عناصر خانه با رنگ‌های متضاد و خیره‌کننده مانند قرمز و سفید، مشکی و قرمز، سفید و مشکی، زرد و مشکی بیشتر به چشم می‌آیند.

جایگاه ویژه مبلمان در دکوراسیون سبک رترو در خانه

مبلمان در دکوراسیون سبک رترو

نحوه انتخاب رنگ و مدل مبل‌ها در سبک رترو در دکوراسیون، اصلی‌ترین محور و ویژگی سبک رترو محسوب‌ می‌شود.

  • مرکز توجه در طراحی دکوراسیون یک خانه رترو مدرن، مبل‌ها هستند. بنابراین ترکیبی پرقدرت از انواع رنگ‌های روشن و جیغ پیشنهاد مناسبی برای طراحی مبل‌ها به سبک رترو در دکوراسیون داخلی است.
  • همچنین استفاده از رنگی متفاوت برای کوسن‌ها تأثیر شگفتی در زیبایی مبل‌ها دارد.
  • در سبک رترو، مبلمانی با فرم‌های عریض و کشیده استفاده می‌شود. اجزا و عناصر چوبی مبل‌ها جلا داده خواهند شد و نقش‌های هندسی متنوعی را روی آن‌ها حک می‌کنند.

از نورپردازی سبک رترو غافل نشوید

سبک رترو نورپردازی با روش‌های قدیمی را اجرا نمی‌کند.

  • در این سبک برای روشنایی محیط خانه انواع مختلفی از چراغ‌های مدرن رومیزی و لوسترهای سقفی را به‌کار می‌گیرند.
  • آباژورهای سقفی و دیواری نیز انتخاب مناسبی برای نورپردازی به سبک رترو هستند. برای نمونه در پذیرایی رترو با استفاده از لامپ‌های ریسه‌ای، فضایی گرم همراه با جلوه‌های رؤیایی و دراماتیک ایجاد می‌شود.

نقش و نگار دیوارهای سبک رترو را برجسته‌ می‌کند

نقش و نگار دیوارها سبک رترو

دیوارها را با کاغذ دیواری و پوسترهای مناسبی که رنگ‌های گرم و پرانرژی با هماهنگی در آن‌ها به کار رفته ‌است، بپوشانید. در فضای داخلی خانه، مانند اتاق‌خواب رترو، از تابلوهایی مدرن با رنگ‌های درخشان و نقش‌های درهم‌آمیخته استفاده ‌کنید.

رنگ کف‌پوش‌ها سبکی متفاوت را ایجاد می‌کند

بهترین انتخاب استفاده از فرش‌هایی با طرح ساده و رنگ‌هایی متضاد است. فرش‌ مناسب سبک رترو با رنگ قرمز حس نوستالژی را ایجاد می‌کند. خطوط و اشکال هندسی فرش‌های قدیمی، با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. یادآوری شیرین خاطرات با سبک رترو در دکوراسیون داخلی لذت‌بخش خواهد بود. همچنین کف‌پوش‌ها و سرامیک‌هایی با الگوهای مدرن و رنگ‌های روشن انتخاب مناسبی هستند.

وسایل تزئینی به سبک رترو

استفاده از مجسمه‌های چوبی مدرن که دارای بافتی منظم و یکدست هستند به ایجاد سبک رترو در خانه کمک می‌کند.

  • کتابخانه‌ای با سبک چوبی را در قسمتی از خانه رترو مدرن جای دهید و فضای آن را با کتاب‌های قدیمی و نوارهای کاست، خاطره‌انگیز کنید.
  • اسکناس‌های قدیمی و تمبرهای رنگارنگ را در یکی از قفسه‌های کتابخانه نگهداری کنید.
  • همچنین عناصری مانند دستگاه گرامافون و چراغ‌های آویز در خانه، زیبایی محض را پدید می‌آورند.

عناصر پرتکرار سبک رترو در معماری کدام‌اند؟

در کنار عناصر ثابت نور، رنگ و مبلمان در دکوراسیون داخلی به سبک رترو، متریال زیر پای ثابت مواد و مصالح کاربردی و استفاده‌شده در این سبک هستند.

  • شما می‌توانید با انتخاب این سبک معماری، کف‌پوش‌های وینیل و چوبی، سنگ مرمر، گچی، پلی‌استر، پارچه‌های مخملی (فرش مناسب سبک رترو) داشته باشید.
  • همچنین استفاده از کاشی‌های وینیل، طرح‌های کاغذ دیواری روشن و سرامیک، متریال دیگری هستند که جلوه منحصربه‌فردی به خانه رترو مدرن می‌بخشند.
  • باید اضافه کنیم که نقش فرش‌های رنگی در سبک رترو خانه مدرن کاملاً واضح و ثابت است.

بخش‌های مختلف خانه که با سبک رترو تزئین می‌شوند

با انتخاب سبک رترو در دکوراسیون داخلی، شما این فرصت را دارید تا هریک از بخش‌های جداگانه منزل خود را به‌تناسب فضای همان بخش، تزئین و چیدمان کنید.

دکوراسیون داخلی سبک رترو برای سالن پذیرایی

دکوراسیون داخلی سبک رترو برای سالن پذیرایی

سالن پذیرایی رترو یکی از نقاط عطف در خانه رترو مدرن است.

  • با توجه به فضای دل‌باز و بزرگ‌تری که در اختیار دارید می‌توانید با دست و دل‌بازی بیشتر از انواع مبلمان، تزئینات و کفپوش ها استفاده کنید.
  • سالن پذیرایی شما ویژگی سبک رترو را معمولاً با رنگ‌های روشن، طرح‌های جالب، چاپ‌های هنری جذاب یا حتی الگوهای دوست‌داشتنی به زیبایی نمایش می‌دهد تا در پایان روز از حضور در مهمانی سرگرم‌کننده یک چیدمان دیدنی، لذت برده باشید.
  • برای شروع می‌توانید به سراغ فرش‌های موج‌دار زردرنگ، کوسن‌های رنگی و لوازم دکوراتیو بامزه بروید.

دکوراسیون داخلی سبک رترو برای اتاق‌خواب

دکوراسیون داخلی سبک رترو برای اتاق‌خواب

اتاق‌خواب رترو واقعاً تماشایی است! شما با انتخاب سبک رترو در دکوراسیون داخلی می‌توانید از زیبایی چشم‌نواز این نوع چیدمان لذت ببرید.

  • از کاغذ دیواری وینیل کمک بگیرید و وسایل روشنایی با طرح‌های قدیمی را فراموش نکنید.
  • استفاده از قاب‌های چوبی و همچنین پتوهای رنگی دوست‌داشتنی را در ادامه برنامه‌های خود قرار بدهید.
  • قرار دادن صندلی‌های رنگارنگ با طرح‌های قدیمی عجیب ممکن است در نگاه اول حسابی شما را غافلگیر کند. ولی اتاق‌خواب رترو دقیقاً با همین ساختار چیده می‌شود!

دکوراسیون داخلی رترو در آشپزخانه

دکوراسیون داخلی رترو در آشپزخانه

آشپزخانه رترو را با رنگ‌های تند و زنده تعریف می‌کنند. اگر علاقه‌ای به نسخه قدیمی یخچال و تستر ندارید و یا جسارت چیدمان متنوع با رنگ و تزئینات عجیب‌وغریب در شما بیدار نمی‌شود، این سبک دکوراسیون داخلی را انتخاب نکنید.

نکات تکمیلی در مورد دکوراسیون داخلی به سبک رترو

در پایان مقاله امروز آسام اجازه بدهید به چند نکته تکمیلی که از قلم افتاده است، اشاره کنیم:

  • تزئینات سبک رترو در دکوراسیون داخلی نامحدود است. یعنی شما هر وسیله زیبا یا حتی به سلیقه خودتان، زیبا را می‌توانید به‌عنوان بخشی از دکوراسیون منزل در نظر بگیرید.
  • اگر روحیه ماجراجو ندارید یا اهل جلب‌توجه نیستید، این سبک دکوراسیون مناسب منزل شما نیست.
  • جنس و کیفیت مواد استفاده‌شده برای این سبک چیدمان بالاست. سبک رترو یک سبک معماری ماندگار است.
  • تنوع رنگ سبک رترو در خانه بسیار زیاد است. بنابراین اگر اهل هیجان در رنگ‌ها نیستید و از یکدستی و سادگی لذت می‌برید، این سبک مناسب شما نیست.

سخن پایانی

طراحی دکوراسیونی مدرن و ساده برگرفته از ساختارهای قدیمی کاربرد سبک رترو در دکوراسیون داخلی را آشکار می‌کند. جزئیات دکوراسیون در این سبک اهمیت ویژه‌ای دارد؛ شما می‌توانید طرح‌ها و رنگ‌های دلخواه و مختلف را با جسارت انتخاب و برای خرید کاغذ دیواری و اجرای این سبک اقدام کنید؛ سپس آن‌ها را در عناصر خانه به کار ببرید. اگر طرفدار تنوع، ماجرایی تازه و جلوه‌های بصری منحصربه‌فرد هستید، این سبک دکوراسیون داخلی منتظر شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات