۱۵ فاکتور مهم در نگهداری از پارچه مبلی برای افزایش طول عمر مبلمان

۱۵ فاکتور مهم در نگهداری از پارچه مبلی برای افزایش طول عمر مبلمان

فهرست مطالب

با نزدیک شدن به سال جدید، بسیاری از صاحبان مبلمان خانگی آماده می‌شوند تا برای نظافت و نگهداری از پارچه مبلی دست به کارهایی بزنند. احتمالاً شما هم جزو افرادی هستید که تصمیم دارید شخصاً برای نظافت مبلمان اقدام کنید ولی هنوز با راهکارهای آن آشنایی ندارید. در مقاله امروز آسام آرت قصد داریم به معرفی راهکارهای خانگی بپردازیم تا با صرف کمترین هزینه، شخصاً بتوانید روکش مبلمان خود را تمیز و آراسته کنید. با رعایت نکات این مقاله مطمئن خواهید شد که گام‌های درستی برای افزایش طول عمر پارچه مبلی برداشته‌اید.

۵ روش خانگی نگهداری از پارچه مبلی

مراقبت و نگهداری از روکش مبل برای حفظ زیبایی و طول عمر آن ضروری است. نگهداری منظم شامل اقدامات ساده‌ای است که می‌تواند عمر مبل شما را تا حد زیادی افزایش دهد. در ادامه به ۵ مورد از این نکات می‌پردازیم:

  • ابتدا پارچه را مرتب با جاروبرقی بکشید تا گردوغبار و زباله‌ها را پاک کنید.
  • برای لکه‌زدایی، فوراً آن‌ها را به روش پاک کردن ملایم با یک پارچه تمیز و اجتناب از مالش بیش‌ازحد، که می‌تواند لکه را بیشتر به داخل پارچه فشار دهد، برطرف کنید.
  • اگر پارچه مبل شما قابل جدا شدن و شست‌وشو با ماشین لباسشویی است، دستورالعمل‌های سازنده را برای تمیز کردن پارچه مبلی دنبال کنید. در غیر این صورت، استفاده از یک پاک‌کننده پارچه مناسب برای جنس مبل را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که همیشه برای شروع، آن را در یک منطقه نامحسوس تست کنید.
  • از قرار دادن مبل در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. با رعایت این نکته مطمئن می‌شوید که بافت پارچه در معرض نور قرار نخواهد گرفت.
  • در صورت امکان، کوسن‌ها را به‌صورت دوره‌ای بچرخانید تا سایش به‌طور یکنواخت پخش شود. اگر حیوان خانگی دارید، از روکش‌های محافظ استفاده کنید تا تأثیر حضور حیوان خانگی را بر پارچه به حداقل برسانید.

با پیروی از این روش‌ها، می‌توانید از یک مبل به‌خوبی نگهداری کنید.

معرفی روش‌های شست‌وشوی پارچه مبلی

معرفی روش‌های شست‌وشوی پارچه مبلی

در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه پنج ترفند زیر برای افزایش طول عمر پارچه مبلی تأثیرگذار هستند:

قبل از شروع به شست‌وشو و یا تمیز کردن پارچه مبلمان از راهنمای پارچه‌ها مطلع شوید تا آسیب کمتری به پارچه مبل وارد شود.

علامت مفهوم علامت راهنما برای تمیز کردن پارچه مبلی
W این علامت یعنی شما می‌توانید برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای خود از شوینده‌هایی که در آب حل می‌شوند، مانند شامپو استفاده کنید.
S این علامت نشان می‌دهد که بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه‌ای استفاده از شوینده‌های غیرآبی و شستشو به‌صورت خشک است.
SW یعنی شما می‌توانید برای شست‌وشو و نگهداری از پارچه مبلی به هر دو روش گفته‌شده (W و S)، عمل کنید.
X این علامت یعنی این‌که پارچه مبل شما اصولاً نباید شسته شود و فقط می‌توانید آن را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید.

تمیز کردن پارچه مبلی با سرکه + آب‌اکسیژنه

تمیز کردن پارچه مبلی با سرکه + آب‌اکسیژنه

این ترفند هزینه بسیار کمی برای شما دارد. پیش از استفاده از آب‌اکسیژنه بدانید که احتمال آسیب‌دیدگی پارچه‌های تیره‌رنگ با این ماده وجود دارد و به روشن شدن رنگ آن‌ها می‌انجامد. با این اوصاف اگر پارچه مبلی ساتن یا پارچه مبلی مخمل است، بهترین کار استفاده از سرکه خواهد بود.

استفاده از جوش‌شیرین برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای

از بین همه روش‌های نگهداری پارچه مبلی، کار با جوش‌شیرین طرفداران بیشتری دارد. اگر روکش مبل شما چندان کثیف نیست و فقط گردوغبار دارد، با این روش می‌توانید مطمئن باشید که پس از گذشت یک ساعت، سطح مبلمان شما تمیز شده است. برای نتیجه گرفتن، مقداری جوش‌شیرین را روی مبل بریزید و پس از یک ساعت با جاروبرقی آن را از سطح مبل پاک کنید.

شست‌وشوی مبل با شامپو فرش

شما می‌توانید تقریباً هر روکش مبلمانی را با این ماده تمیز کنید.داخل ظرف مقداری شامپو فرش بریزید و با یک پارچه نرم و مقاوم روی سطح مبل بکشید. توجه داشته باشید که شامپو فرش هر نوع آلودگی را از بین می‌برد و شما برای نتیجه گرفتن نیازی به آبکشی ندارید. درنتیجه آلودگی روی سطح مبل منتشر نخواهد شد. در مرحله آخر هم با بخارشوی یا جاروبرقی، ذرات آلوده باقی‌مانده را جمع کنید.

تمیز کردن مبل با بخارشوی

تمیز کردن مبل با بخارشوی

تمیز کردن مبل با بخارشوی، چهارمین ترفند برای نگهداری از پارچه مبلی است. با کمک این دستگاه شما می‌توانید به بافت پارچه مبلی نفوذ کنید و مطمئن باشید که آلودگی حذف خواهد شد.

برای شروع سر بخارشوی را به‌آرامی روی سطح مبل حرکت دهید تا آب دستگاه روی سطح پارچه پخش شود. حالا با فشردن دکمه مکنده، شوینده اضافی را از سطح مبلمان جمع کنید.

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با اسفنج نرم

استفاده از اسفنج نرم ساده‌ترین راهی است که می‌توانید با کمک محلول شوینده روی سطح مبل بمالید. بهتر است حسابی اسفنج را فشار بدهید تا مایع شوینده روی سطح مبل پراکنده شود. البته دقت کنید که این کار را باید چند مرتبه تکرار کنید.

اقدامات لازم پس از شستشوی پارچه مبلی

با پایان شستشوی پارچه مبلی حالا نوبت نگهداری از پارچه مبلی می‌رسد که لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • خشک‌کردن مبل
  • استفاده از ماده براق‌کننده
  • استفاده از ماده تثبیت‌کننده

نکات تکمیلی برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای

نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم ازجمله ترفندهای تکمیلی نگهداری از پارچه مبلی است و شما می‌توانید همه این موارد را به‌راحتی در خانه برای مراقبت از پارچه مبلی رعایت کنید:

  • سعی کنید مبلمان خود را با فاصله زیادی از وسایل گرمازای خانه قرار دهید.
  • برای تمیز کردن مبلمان از بخارشوی با بخار کم استفاده کنید تا به چوب مبلمان یا استیل بدنه، صدمه‌ای وارد نشود.
  • در زمان سفر یا زمانی که مدت طولانی در منزل نیستید، استفاده از کاور مبل برای جلوگیری از نشستن گردوغبار بر روی مبلمان گزینه خوبی است.
  • برای جابه‌جایی مبلمان، آن را از قسمت پایه بلند کنید تا به بالشتک‌های مبل صدمه‌ای وارد و پارچه مبلی پاره نشود.
  • از نشستن روی دسته مبل‌های استیل خودداری کنید؛ زیرا این دسته‌ها دارای ظرافت خاص خود هستند و احتمال شکستن وجود دارد.
  • از نشستن مداوم روی مبل خودداری کنید و سعی کنید بعد از چند ساعت نشستن طولانی‌مدت در قسمت دیگری از مبل بنشیند.
  • به‌هیچ‌عنوان از مبلمان برای خوابیدن استفاده نکنید زیرا باعث می‌شود به‌مرورزمان تشک مبل تغییر حالت بدهد.
  • مراقب تزئینات مبل باشید.
  • هرچند وقت یک‌بار سعی کنید کوسن‌ها و تشک‌های مبل را به سمت دیگر برگردانید تا ساییدگی ایجاد نشود.
  • از وسایل نوک‌تیز و داغ روی مبل استفاده نکنید.
  • مواد آتش‌زا را در نزدیکی مبلمان خود قرار ندهید.

چگونه پارچه مبلی با طول عمر بالا انتخاب کنیم؟

چگونه پارچه مبلی با طول عمر بالا انتخاب کنیم؟

فراموش نکنید، پارچه مبلی مهم‌ترین قسمت مبل است که باید با دقت بسیار بالا انتخاب شود. بهترین نوع پارچه مبلی جنس ترک است که قیمت بالایی نیز دارد. پارچه‌هایی که از چین وارد می‌شوند نیز زیبا و به‌صرفه‌تر هستند ولی کیفیت بالایی ندارند. برای انتخاب‌ و خرید پارچه مبلی ابتدا باید به بودجه‌ و قیمت پارچه مبلی استیل که برای این کار کنار گذاشته‌اید، توجه کنید.

نکته: در انتخاب پارچه برای مبل به این نکته دقت کنید که طول عمر پارچه چه مدت است، جنس و طرح‌های پارچه مبلی چیست، لکه‌گیری آن به چه صورت است و برای نگهداری از پارچه مبلی انتخابی چه روشی بهتر جواب می‌دهد. پارچه‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید به‌راحتی آن‌ها را تمیز کنید.

  • پارچه‌هایی از جنس میکرو فایبر( فایبرگارد) یکی از بهترین و جدیدترین انواع پارچه برای مبلمان است که با خاصیت آنتی باکتریال و ضدآب بودن دوام مبلمان را تضمین می‌کند.
  • پارچه‌هایی از جنس پنبه و پارچه مبلی‌های کتان نیز برای روکش مبلمان الیاف‌های مناسبی به نظر می‌رسند. اما تمامی این پارچه‌ها نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا مدت‌زمان بیشتری بتوانید از مبلمان خود استفاده کنید.
  • پارچه کریستال به دلیل بافت طلاکوب، جلوه بسیار باشکوهی به مبلمان می‌دهد. بااین‌حال اگر دچار لکه شوند به‌سختی تمیز می‌شوند.
  • پارچه چرمی نوعی دیگر از پارچه مبلی استیل است که لکه‌بری راحتی دارد و به‌راحتی با هر دکوراسیونی ست می‌شود. پارچه‌ مبلی چرمی مقاومت کمتری در برابر خراشیده ‌شدن دارد.
  • پارچه شنل از نخ و پنبه ساخته می‌شود و دارای بافت نرمی است. پارچه‌های شنل به مخمل شباهت دارند و نمای لوکسی به مبلمان شما می‌بخشند.

نکته پایانی

در این مطلب نحوه نگهداری از پارچه مبلی را بررسی کردیم. مهم‌ترین قسمت در نگهداری از پارچه مبلمان توجه به نوع مواد شوینده مورد استفاده است. بهتر است این نوع پارچه‌ها با شوینده ملایم و با استفاده از دستمال نخی تمیز شوند تا هیچ آسیبی به پارچه وارد نشود.

قیمت پارچه مبلی استیل با کیفیت نسبتاً بالاست و همین موضوع اهمیت نگهداری درست از آن را دوچندان می‌کند. نکات گفته‌شده در متن را جدی بگیرید تا مانند روز اول مبلمانی نو داشته باشید. برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در مورد روش‌های مراقبت از پارچه مبلی می‌توانید با تیم کارشناسان شرکت هنر و تجارت آسام تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات