معرفی انواع پارچه پرده‌ای برای فضاهای مختلف

معرفی انواع پارچه پرده‌ای برای فضاهای مختلف

فهرست مطالب

پرده‌ها عامل افزودن زیبایی به محیط خانه هستند؛ اما در عین زیبایی می‌توانند کاربردی و هدفمند نیز باشند. همان‌طور که یک رنگ روشن می‌تواند یک اتاق را متحول کند، اضافه کردن انواع پارچه پرده‌ای با جنس، طرح، رنگ‌های مناسب و دوخت حرفه‌ای علاوه بر حفظ حریم خصوصی می‌تواند به شما کمک کند در خانه خود احساس امنیت و رضایت بیشتری داشته باشید و سلیقه خود را تحسین کنید. در مقاله امروز آسام آرت، مطالب بیشتری در مورد انواع پرده و جنس پارچه‌های پرده‌ای خواهیم داشت که دید بهتری برای خرید پارچه پرده‌ ای مناسب منزلتان، به شما می‌بخشد.

تأثیر انواع پرده بر هویت بخشیدن به فضا

دوخت پرده یک هنر دستی است که یک پارچه را تبدیل به پوششی مناسب برای پنجره می‌کند. برای دوخت پرده به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب پارچه مناسب که مکمل دکور و نور فضای مورد نظر باشد.
  • در اندازه‌گیری و برش پارچه دقت لازم را داشته باشید.
  • توجه به جزئیات را فراموش نکنید.

این هنر نه‌تنها در تولید و دوخت بلکه در انتخاب طرح‌های پارچه پرده ای نیز نهفته است. یک پرده خوب دوخته‌شده نه‌تنها نمای بیرون را قاب می‌کند بلکه به فضای داخلی بافت و رنگ می‌بخشد. این ترکیب، هم‌نشینی عمل و خلاقیت است؛ جایی که دستان ماهر به پارچه جان می‌بخشد و آن را به یک اثر هنری کاربردی تبدیل می‌کند که با طراحی اتاق هماهنگ است و درعین‌حال حریم خصوصی، کنترل نور و ظرافت را تأمین می‌کند.

معرفی انواع پارچه پرده‌ای بر اساس جنس

هنگامی‌که صحبت از نوع پرده برای خانه شما می‌شود، جنس‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. نوع پارچه پرده‌ای که انتخاب می‌کنید بر ظاهر فضای شما، طرز آویخته شدن پرده و تمیز کردن آسان آن تأثیر می‌گذارد.

بسته به سبک و نیازهای اتاق یا فضای موردنظرتان، انتخاب متریال پرده مناسب به زیبایی دکوراسیون ساختمان کمک می‌کند. در ادامه قصد داریم انواع جنس پارچه پرده‌ای را معرفی کنیم.

پارچه پرده ای کتان: ساده و زیبا

پارچه پرده ای کتان

پارچه‌هایی از جنس کتان برای فضاهایی مانند غذاخوری، اتاق‌خواب و اتاق نشیمن که به سبک معاصر یا سبک دکوراسیون داخلی مینیمال چیدمان می‌شوند، مناسب هستند. جنس کتان به خاطر زیبایی و ظاهر خوش‌فرم آن معروف است. کتان پارچه‌ای شفاف است که به نور اجازه عبور از خود را می‌دهد. به همین دلیل اگر به دنبال پر کردن اتاق خود با نور طبیعی هستید و دوست دارید محیط شما روشن باشد، پارچه پرده ای کتان می‌تواند فضا را به یک محیط عالی تبدیل کند. برای دوخت پرده با جنس کتان نیز با توجه به جنس خوش‌دوخت آن، نگران نتیجه کار نباشید.

جنس پنبه: تجربه زودهنگام بهشت

انواع پارچه پرده‌ای با جنس تمام پنبه، سبک وزن هستند و ظاهری زیبا ایجاد می‌کنند. پرده‌های پنبه‌ای‌ خالص، به‌راحتی تمیز می‌شوند. پس از دوخت پرده خواهید دید که چگونه اکثر اتاق‌ها را به یک فضای خاص تبدیل می‌کنند.

جنس پلی‌استر: محکم و بادوام

پلی‌استر یک گزینه محبوب برای استفاده به‌عنوان پرده است. پرده‌های پلی‌استر محکم و بادوام و قیمت پارچه‌های پرده‌ای از جنس پلی‌استر همیشه مقرون‌به‌صرفه است. ازآنجایی‌که پلی‌استر می‌تواند قابل‌اشتعال باشد، استفاده و دوخت پرده با جنس پلی‌استر برای فضاهایی مانند آشپزخانه توصیه نمی‌شود. بااین‌حال، به دلیل طول عمر بالا، دوخت راحت آن، جنس بادوام و قابلیت تمیز کردن آسان برای محیط‌های اداری بسیار پرکاربرد است.

انواع پرده از جنس مخمل: لوکس و دلربا

انواع پرده از جنس مخمل

پارچه‌ های پرده ای مخملی معمولاً ضخیم هستند و به حفظ حریم خصوصی بیشتر، کمک می‌کنند. همچنین به دلیل ضخامتی که دارند برای فضاهایی که نور کمتری می‌خواهند، مناسب هستند. این نوع پارچه پس از دوخت پرده، ریزش بیشتری دارد که به جلوگیری از ورود نور اضافی، صدا و عایق‌کاری پنجره‌ها کمک می‌کند.

استفاده از این نوع پارچه برای محیط‌های رسمی وبه عنوان یکی از طرح های پارچه پرده ای کلاسیک و فضاهای بزرگ مانند سالن‌های پذیرایی مناسب هستند. از این نوع پارچه می‌توانید به‌عنوان والان پرده نیز استفاده کنید که ظاهری بسیار لوکس و شیک به محیط شما می‌بخشد.

جنس ابریشم: بزم ظرافت و زیبایی

انواع پارچه پرده‌ای از جنس ابریشمی کمی سنگین‌تر از پرده‌های دیگر هستند. بنابراین هنگام دوخت پرده ابریشمی باید خیاط بسیار ماهر و توانا باشد. به‌طورکلی ابریشم که به لوکس بودن شهرت دارد، برای فضاهایی با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک و نئوکلاسیک بسیار مناسب است و ظاهری لوکس و خاص به اتاق‌های غذاخوری رسمی، اتاق نشیمن، سالن‌های پذیرایی و اتاق‌خواب‌هایی با متراژ بزرگ می‌بخشد.

ازآنجایی‌که نور خورشید می‌تواند به ابریشم آسیب برساند، برای جلوگیری از این آسیب، از یک آستر با رنگ روشن در زیر آن استفاده کنید. همچنین برای افزایش طول عمر جنس پارچه‌های پرده‌ای ابریشمی، می‌توانید این نوع پرده را در اتاق‌هایی با نور طبیعی کمتر نصب کنید.

جنس ژاکارد: مقاوم و بادوام

ژاکارد نوع دیگری از انواع پارچه پرده‌ای است که با ماشین‌های بافندگی مخصوص بافته می‌شود. طرح این نوع پارچه را به‌جای آنکه روی سطح آن چاپ کنند در تاروپود پارچه می‌بافند.

امروزه پارچه‌های ژاکارد مدرن از انواع مختلف الیاف مانند پنبه طبیعی، ابریشم، پلی‌استر مصنوعی و ترکیبات پنبه و پلی‌استر تولید می‌شوند و برای استفاده در سبک‌های دکوراسیون مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک مناسب هستند. مقاومت در برابر چروک و دوام بالا از ویژگی‌های این نوع از انواع پرده است.

جنس ریون: پرکاربرد و ارزان

پارچه پرده ای ریون

پرده‌های ریون به زیبایی و لوکس بودن پرده‌های ابریشمی نیستند؛ اما بعد از دوخت پرده ریونی و نصب آن خواهید دید که چقدر زیبا و راحت به فرم دلخواه شما قرار می‌گیرند. پارچه ریون از بین انواع پارچه پرده‌ای، بسیار مقرون‌به‌صرفه و پرکاربرد است. تقریباً در هر فضایی که فکرش را بکنید که به نصب پرده نیاز دارد، می‌توان از آن استفاده کرد. پرده‌های ابریشم مصنوعی یا همان ریون بسیار نرم، بادوام و گزینه‌ای عالی برای فیلتر کردن نور هستند.

برای تمیز کردن و شستشوی این جنس از پرده‌ بسیار احتیاط کنید. برخی از جنس‌های آن بعد از شستشو در ماشین لباس‌شویی بسیار چروک شده و آسیب می‌بینند. پیشنهاد می‌کنیم تمیز کردن پرده‌هایی با جنس ریون و ابریشم را به خشک‌شویی‌ها بسپارید.

جنس میکروفیبر: رسمی و خاص

پرده‌های میکروفیبر از الیاف مصنوعی محکم بافته‌شده؛ مانند پلی‌استر ساخته می‌شوند. جنس و کیفیت آن‌ها کاملاً بستگی به برند و شرکت تولیدکننده آن دارد. این نوع از انواع پارچه پرده‌ای بسیار محبوب و پرکاربرد هستند، تنوع رنگ و طرح بی‌نظیری دارند و برای هر فضایی قابل‌استفاده هستند. شاید در ظاهر این پرده‌ها نازک باشند اما بافت آن‌ها بسیار به هم فشرده است که نتیجه نهایی، آویختن پرده‌ای بسیار محکم خواهد بود. از مزایای این پرده‌ها می‌توان به ضدآب بودن برخی ا انواع آن، چروک نشدن و تمیز کردن راحت اشاره کرد.

جنس حریر: آبشار ابدی زیبایی

پارچه پرده ای حریر

یکی دیگر از پرفروش‌ترین انواع جنس پارچه پرده بدون تردید جنس حریر است که با هر دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شود. بنابراین شما می‌توانید بدون نیاز به پیروی از مد خاص از آن به‌عنوان یک پرده همیشگی استفاده کنید.

به دلیل نازک بودن پارچه پرده ای حریر می‌توانید از آستر یا پشت پرده‌ای برای جلوگیری از ورود نور بیش از حد خورشید در فضاهای پر نور، کمک بگیرید. باید اضافه کنیم که جنس پارچه حریر از الیاف طبیعی یا مصنوعی است که الیاف طبیعی معمولاً از پنبه، کتان یا ابریشم و الیاف مصنوعی از پلی‌استر، نایلون یا ویسکوز هستند.

معرفی انواع پرده بر اساس کاربرد

نوبت می‌رسد به تقسیم‌بندی کاربری انواع پارچه پرده‌ای متناسب با فضای انتخاب‌شده. در ادامه ۵ دسته‌بندی عمومی را بررسی خواهیم کرد:

  • پرده های فضای باز برای انتخاب این نوع پرده لازم است جنس آن را در نظر داشته باشد. پارچه پرده‌ای مناسب فضای باز باید برای هر نوع شرایط آب و هوایی مخصوصاً تابش مداوم نور مستقیم آفتاب مناسب باشد.
  • طرح های مناسب برای پرده اتاق‌خواب– پارچه‌های پرده‌ای از نوع بلک‌اوت یا برعکس، حریر، بهترین انتخاب برای پرده اتاق‌خواب هستند که به‌تناسب نیاز شما به نور کمتر (بلک اوت) یا کمتر(حریر) موجود هستند.
  • پارچه پرده برای هتل ها– با توجه به رفت‌وآمد تعداد بی‌شماری مهمان در فضاهای عمومی و مخصوصاً اتاق‌ها و اهمیت استراحت در اتاق‌های با نور ملایم یا کمتر، انتخاب پارچه‌های پرده‌ای ضخیم و قابل شست‌وشو برای هتل‌ها اولویت دارد.
  • پارچه پرده ای اتاق کودک– تأمین نور طبیعی و ایجاد فضایی شاد و فانتزی متناسب با ذهن و سلیقه کودک، هدف اصلی از نصب انواع پارچه پرده‌ای‌ست. جنس لطیف حریر یا تور می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • پارچه پرده ای مخصوص پذیرایی– جنس‌های مختلف پارچه‌های پرده‌ای مناسب برای سالن پذیرایی باید همخوانی کاملی با دکوراسیون سالن پذیرایی داشته باشند و همچنین در کنار زیبایی، به تنظیم نور سالن کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات