روش آسان نصب پارچه دیواری

فهرست مطالب

کامل‌ترین روش نصب پارچه دیواری که به آن نیاز پیدا می‌کنید!

پوشاندن دیوار با پارچه فرآیندی خلاقانه است که به فضاهای داخلی شما بافت، گرما و شخصیت می‌بخشد. قبل از آشنایی با روش نصب پارچه دیواری، مهم است که برای نصب دیوارپوش پارچه‌ای حتماً سطح دیوار را صاف و عاری از عیوب کنید. استفاده از پارچه برای پوشاندن دیوار، هم یک عمل تزئینی است و هم کاربردهای زیادی دارد. این روش در گذشته به‌عنوان نوعی عایق استفاده می‌شد.

استفاده از پارچه اغلب به‌عنوان نقطه شروع برای تجسم طراحی داخلی کلی یک فضا عمل می‌کرد. بنابراین، استفاده به‌عنوان عایق و کاربرد آن ازلحاظ زیبایی، دو دلیل اصلی هستند که امروزه مردم برای پوشاندن دیوارها با پارچه انتخاب می‌کنند.

در مقاله امروز آسام قصد داریم معرفی دقیق و درستی از پارچه دیواری ارائه بدهیم. همچنین آشنایی با ابزارهای ضروری برای پوشاندن دیوار با پارچه خواهید داشت و در پایان گام‌به‌گام، کامل‌ترین روش نصب پارچه دیواری را توضیح خواهیم داد.

پارچه دیواری را بهتر بشناسید

پارچه دیواری یکی دیگر از انواع دیوارپوش‌ها است که از الیاف طبیعی و گیاهی تولید می‌شود. بهترین چسب برای چسباندن پارچه دیواری چسب ترکیبی از نشاسته ذرت، جوش‌شیرین و آب است که به‌خوبی آن را به دیوار می‌چسباند. باید اضافه کنیم که پارچه دیواری محصولی سازگار با محیط‌زیست است و سلامت افراد را به خطر نمی‌اندازد.

تفاوت پارچه دیواری با سایر دیوارپوش‌ها

نظرات اهالی فن در دکوراسیون داخلی بر این اساس است که دیوارپوش پارچه‌ای با تفاوت‌های زیر، یک محصول متمایز از سایر انواع دیوارپوش به شمار می‌رود:

  • جنس و الیاف

مهم‌ترین تفاوت پارچه با کاغذ دیواری در روش تولید و جنس محصول است. عموماً کاغذ دیواری را از الیاف مصنوعی و صنعتی می‌سازند درحالی‌که پارچه دیواری با الیاف طبیعی روانه بازار می‌شود. در یک نگاه، جنس کاغذ دیواری یکی است و تفاوت قیمت آن به تفاوت ضخامت و کیفیت محصول مربوط می‌شود. درحالی‌که پارچه دیواری با جنس‌های متنوع کتان، مخمل، چرم، ابریشم، ژاکارد و ساتن تولید می‌شود. این موضوع روی قیمت پارچه دیواری هم تأثیر می‌گذارد.

  • قیمت محصول

ازآنجایی‌که پارچه دیواری یک محصول مدرن است، قیمت بالاتری هم دارد. ناگفته نماند که از قدیم‌الایام پارچه دیواری یک کالای اشرافی در منازل ثروتمندان اروپایی بود که امروزه دوباره محبوبیت پیدا کرده است.

  • روش نصب پارچه دیواری

ازنظر فنی تفاوت چندانی در فرایند نصب هردو محصول وجود ندارد. البته پوشاندن دیوار با پارچه دیواری به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد. گرچه چسب مورداستفاده برای هردو نوع دیوارپوش تفاوت زیادی ندارد و بهترین چسب برای چسباندن پارچه دیواری انواعی از چسب‌های مخصوص است که از ترکیب نشاسته، ذرت و آب تولید شده باشد.

  • قابلیت شست‌وشو و نگهداری

فرایند آلوده و کثیف شدن پارچه دیواری طولانی‌تر از کاغذ دیواری است. همه کاغذ دیواری‌ها مزیت شست‌وشو پذیری را ندراند. درحالی‌که پارچه دیواری هویت قابل شست‌وشویی دارد و نیازی نیست تا در زمان خرید حتماً به فروشنده اطلاع بدهید که یک محصول قابل شست‌وشو می‌خواهید.

  • قابلیت آکوستیک و عایق صدا

با توجه به بافت پارچه‌ای پارچه دیواری، خاصیت جذب صدا در آن طبیعی است. همچنین محصولی با ویژگی عایق حرارت است. درنتیجه شما می‌توانید به‌راحتی این محصول را برای فضاهایی مانند اتاق‌خواب، سالن تئاتر، سالن همایش و سالن جلسات استفاده کنید.

  • مقاومت و طول عمر

قدرت پارچه دیواری در برابر نفوذ رطوبت بالاست. بنابراین اگر نگران درست بودن روش نصب پارچه دیواری در مناطق شرجی هستید یا از خرید خود برای فضاهایی مانند حمام، سرویس بهداشتی یا آشپزخانه اطمینان ندارید، این نوع دیوارپوش مناسب است. درحالی‌که کاغذ دیواری چنین خاصیت ویژه‌ای ندارد و جز در موارد زیرسازی کامل و مناسب، گزینه مناسبی برای فضاهای موردنظر نیست.

  • محل نصب

زیرسازی در مورد پارچه دیواری با سخت‌گیری‌های متداول برای اجرای کاغذ دیواری همراه نیست. برای نصب کاغذ دیواری شما به زیرسازی کامل و رفع تمام فرورفتگی‌ها و حفره‌ها نیاز دارید درحالی‌که زیرسازی پارچه دیواری بسیار ساده‌تر از زیرسازی برای کاغذ دیواری است و فقط باید حفره‌های بزرگ را کاور کنید. همچنین اجرای آن روی دیوار سیمانی یا سرامیکی به‌راحتی انجام می‌شود.

شیوه جداسازی

ضخامت پارچه دیواری در مقایسه با ضخامت کاغذ دیواری بیشتر است و با توجه به بافت‌دار بودن پارچه دیواری، ساده‌تر از کاغذ از دیوار کنده می‌شود. درحالی‌که کندن کاغذ دیواری ممکن است با باقی ماندن بخشی از آن یا آسیب دیدن دیوار همراه باشد. درنتیجه پس از جداسازی کاغذ دیواری لازم است دیوار را تعمیر، ترمیم یا رنگ‌آمیزی مجدد کنید.

زیرسازی ساده‌تر برای نصب پارچه دیواری در مقایسه با زیرسازی کامل و دقیق (حذف تمامی حفره‌ها و آسیب‌های روی دیوار) برای نصب کاغذ دیواری، مهم‌ترین تفاوت روش نصب پارچه دیواری با کاغذ دیواری است. همچنین باید به تفاوت نوع چسب به‌کاربرده شده برای هرکدام اشاره کنیم که بالاتر توضیح دادیم.

آیا افراد مبتدی به آموزش نصب پارچه دیواری نیاز دارند؟

به‌طورکلی روش نصب پارچه دیواری ساده‌تر از نصب کاغذ دیواری است. اما کارشناسان ما در مجموعه آسام توصیه می‌کنند از اهالی فن، متخصص نصب باتجربه، برای هرچه زیباتر شدن دیوار کمک بگیرید. ازآنجایی‌که اجرای پارچه دیواری به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد، اگر فرد کم‌حوصله و دقیقی نیستید، تجربه قبلی برای نصب ندارید و از کار با ابزار متفاوت لذت نمی‌برید، نصب این نوع دیوارپوش را توصیه نمی‌کنیم!

ابزار موردنیاز برای نصب پارچه دیواری کدام‌اند؟

در ادامه قصد داریم ابزار موردنیاز برای نصب پارچه دیواری معرفی کنیم. در جدول زیر می‌خوانید که هر ابزار برای کدام مرحله از نصب، کاربرد دارد:

ابزار صاف کننده

برای برطرف کردن انواع حفره‌ها و فرورفتگی‌های سطح دیوار که فرورفتگی‌ها را با بتونه، باید پر کرد. همچنین استفاده از سنباده برای یکدست شدن دیوار لازم است.

بتونه دیوارپوش

با کمک بتونه و کاردک، تمام سطح دیوار را یکدست می‌کنیم تا مرحله زیرسازی تمام و مرحله چسباندن آغاز شود.

پارچه مرطوب

پس از تکمیل زیرسازی، با کمک یک پارچه مرطوب، تمام سطح دیوار را تمیزکاری می‌کنیم تا برای چسباندن چسب آماده باشد.

خمیر چسب دیوار، غلتک و ظرف رنگ

در این مرحله از روش نصب پارچه دیواری، چسب را یکجا از بالا تا پایین روی دیوار می‌کشیم تا برای چسباندن پارچه آماده شود. برای این کار حتماً از غلتک کمک بگیرید.

غلتک

بعد از چسباندن پارچه روی دیوار، با کمک غلتک، به‌آرامی حباب‌های احتمالی شکل‌گرفته در زیر پارچه را می‌گیریم تا کل سطح پارچه به‌خوبی به دیوار چسبیده باشد.

تیغ موکت بری

در مرحله پایانی با کمک تیغ موکت بری، لبه‌های اضافی ( اطراف پریز برق، چارچوب پنجره و درها) را با کاتر می‌بریم.

 

گام‌به‌گام روش نصب پارچه دیواری به زبان ساده

نوبت آن رسیده تا یکی از کامل‌ترین روش‌های آموزش نصب پارچه دیواری را ارائه بدهیم. ابتدا لازم است برای آماده‌سازی محیط قبل از هر کاری (زیرسازی)، شرایط را مهیا کنید:

آماده‌سازی محیط
• در قدم اول باید از یکسان بودن شماره سریال با بچ نامبر Bach No روی تک‌تک رول‌ها مطمئن باشید.
• فضای موردنظر شما نه باید خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. بنابراین یک تهویه مناسب برای تنظیم دما لازم است. این تهویه کمک می‌کند تا دما برای خشک شدن چسب زیر پارچه مناسب باشد ( بین ۱۵-۲۵ درجه سانتی‌گراد)
• مطالعه دستورالعمل نصب چاپ‌شده روی رول پارچه دیواری ( دقت کنید که هر طرح و جنسی، راهنمای نصب متفاوت دارد)
• نگهداری برچسب‌های پارچه دیواری تا پایان نصب

مرحله زیرسازی و آماده‌سازی دیوار

اکنون نوبت می‌رسد به زیرسازی دیواری که قصد دارید پارچه دیواری را روی آن بچسبانید. با توجه به اینکه زیرسازی پارچه دیواری پیچیدگی چندانی ندارد، لازم است مراحل زیر را پیاده کنید:
زه گیری و علامت‌گذاری روی دیوار
برای شروع به سراغ هر وسیله نصب‌شده روی دیوار بروید و همه را بردارید. همچنین مطمئن شوید که دیوار هیچ‌گونه موج و ترک‌خوردگی نداشته باشد. اگر ترک یا آسیبی روی دیوار مشاهده کردید با کمک بتونه و ماستیک و سنباده آن‌ها را برطرف کنید. همچنین باید عرض و ارتفاع دیوار را اندازه بگیرید و نقطه وسط دیوار را علامت‌گذاری کنید. فراموش نکنید که هم‌زمان باید عرض و ارتفاع پارچه را هم‌اندازه گیری کنید و وسط آن را علامت بگذارید.
برش قواره‌ها و لبه‌های پارچه
در این مرحله از روش نصب پارچه دیواری، نوبت می‌رسد به برش قواره‌ها بر اساس تکرار طرح پارچه؛ به تکرار گل در برش دقت کنید. چون بی‌دقتی به این اصل مهم باعث بروز بی‌نظمی گل و طرح در محل درزها و ناهماهنگی می‌شود.
البته اگر پارچه ساده و بدون طرح انتخاب کرده‌اید فقط ۱۰ سانتی‌متر بیشتر از ارتفاع دیوار ببرید تا در زمان نصب از بالا و پایین دیوار، اضافه داشته باشید. در پایان می‌توانید لبه‌های حاشیه را با کاتر یا قیچی ببرید.
چسباندن چسب نشاسته به دیوار
با کمک غلتک، چسب نشاسته مایع را از داخل ظرف رنگ روی دیوار پخش کنید. دقت کنید که کل دیوار را با چسب باید بپوشانید ولی مانع چکیدن چسب از دیوار شوید (اندازه را رعایت کنید). برای احتیاط حتماً کلید و پریز برق را با چسب برق بپوشانید تا از خطر برق‌گرفتگی ناشی از تماس چسب آبکی با آن جلوگیری کنید.
پارچه کوبی (مرحله اول)
پس از چسباندن چسب به‌کل سطح دیوار، اولین قواره را از مرکز دیوار بچسبانید. لبه سمت چپ پارچه را در خط تراز بچسبانید و از لبه با حرکت دست سعی کنید چروک و حباب‌های زیر پارچه را برطرف کنید. دقت کنید که لبه پارچه حتماً و کاملاً در خط تراز عمودی نصب شود (از تراز لیزری استفاده کنید).
اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید حتماً از نفر دوم برای پارچه کوبی کمک بگیرید. این مرحله از روش نصب پارچه دیواری بسیار مهم است و در هرچه زیباتر دیده شدن دیوارها نقش به سزایی دارد.
پارچه کوبی (مرحله دوم)
با چسبیدن پارچه به مرکز دیوار نوبت می‌رسد به چسباندن قواره‌های کناری. پس از چسب زدن، لبه قواره را به کنار پارچه چسبیده شده، بچسبانید طوری که در صورت طرح‌دار بودن پارچه، انطباق طرح رعایت شود. در ادامه با حرکت دست، چروک و حباب‌های زیر پارچه را برطرف کنید. از نبود فاصله‌های ناچیز بین قواره‌ها مطمئن شوید تا ظرافت کار حفظ شود. همچنین اجازه ندهید که لبه پارچه‌ها روی هم قرار بگیرند.
بریدن لبه‌های اضافه مانده از پارچه
با به پایان رسیدن روش نصب پارچه دیواری، به سراغ لبه‌های دیوار بروید و با کاتر، لبه‌های بیرون زده و اضافه را ببرید. در این مرحله باید با دقت زیادی عمل کنید تا نخ‌های لبه‌های بریده‌شده نمایان نشوند. درغیراینصورت حتماً با چسب بی‌رنگ و یک وسیله نوک‌تیز، نخ‌ها را به پارچه بچسبانید. در پایان، اطراف کلید و پریزها را هم با کاتر برش بدهید و تزئینات نصبی را دوباره به دیوار نسب کنید.
نکات تکمیلی آموزش نصب پارچه دیواری
در ادامه، در کنار موارد مفیدی که به آن‌ها پرداختیم، فهرستی از نکات تکمیلی را در اختیارتان قرار می‌دهیم:
 به طرح انتخابی و نحوه برش و چسباندن پارچه به دیوار حتماً دقت کنید.
 حتماً برش‌های اضافی را برای پایان کار و تنظیمات نهایی داشته باشید.
 از نبود هرگونه کپک یا قارچ روی سطح دیوار مطمئن شوید. استفاده از محلول ضد کپک ضروری است.
 دیوار باید به‌اندازه کافی برای پذیرش چسب و پارچه محکم باشد. از خشک شدن درست گچ روی دیوار مطمئن باشید.
 از ابتدای چسباندن پارچه روی دیوار با ظرافت پیش بروید تا جلوی ظاهر شدن چین‌وچروک و حباب گرفته شود.
 پس از پارچه کوبی و پایان کار، برای جلوگیری از سوراخ کردن پارچه و نصب آویزهای تزئینی، می‌توانید از ریل آویز هنری استفاده کنید.
و در پایان
چنانچه می‌خواهید به طرز فوق‌العاده‌ای از ترکیب هنر، ظرافت و کاربردپذیری در پوشش دیوارهای منزل یا محیط فعالیت خود استفاده کنید، پارچه دیواری گزینه بی‌چون‌وچرای شما خواهد بود. برای دریافت آموزش نصب پارچه دیواری و آشنایی کامل با روش نصب پارچه دیواری، از مطالعه مقاله امروز آسام غافل نمانید! نکات نوشته‌شده در این مقاله یک راهنمای جامع و دقیق برای آن دسته از افرادی است که ایده‌های جدیدی برای پوشاندن پارچه با دیوار دارند.

عنوان: راهنمای جامع و بی‌نقص روش نصب پارچه دیواری
متا: اگر تصمیم دارید قدم متفاوتی برای دکوراسیون داخلی منزل خود بردارید، در مقاله امروز آسام یک راهنمای دقیق روش نصب پارچه دیواری آماده کرده‌ایم که روحیه خلاق و ظریفتان را بیدار می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات