انواع جنس کاغذ دیواری را بهتر بشناسیم

انواع جنس کاغذ دیواری را بهتر بشناسیم

فهرست مطالب

امروزه تنوع جنس کاغذ دیواری بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است. به نظر می رسد برای آنکه خریدار هوشمندی باشیم و متناسب با نیاز خود دیوارپوش تهیه کنیم، بهتر است جنس کاغذ دیواری و انواع گزینه های پیش رو را بهتر بشناسیم. پیشرفت در زمینه کیفیت پوشش دیوار به سرعت در حال ارتقا است. روزهای ناامیدکننده محدودیت در انتخاب نوع دیوارپوش رو به اتمام است و شما می توانید با اطلاع دقیق از انواع جنس های کاغذ دیواری برای فضای مورد نظر خودانتخابی مناسب داشته باشید.

دیوارپوش از انواع پوشش های دیواری به شمار می رود که به صورت رولی و متری عرضه می شود و مراحل انتخاب تا نصب این محصول بر روی دیوار به زمان زیادی احتیاج ندارد. کاغذ دیواری ها از نظر جزییات ساخت طیف وسیعی دارند که معمولا دارای دو لایه (لایه زیرین و لایه رویی یا روکش) می باشند اما بسته به نوع کاغذ دیواری به صورت تک لایه و یا سه لایه هم تولید می شوند. کلیه کاغذ دیواری ها باید دارای برگهمشخصات فنی باشند که در بسته بندی آنها وجود دارد. مطابق با استاندارد های اروپا، کاغذ دیواری ها از نظر جنس در یکی از گروه های زیر قرار می گیرند:

  • جنس کاغذ (Paper wallcovering)
  • جنس پارچه (Fabric)
  • جنس وینیل (Vinyl)
  • جنس الیاف بافته نشده (Non-woven)
  • جنس الیاف نساجی (Textile)
  • جنس فلز (Metallic)
  • جنس مواد طبیعی (Natural)

کاغذ دیواری از جنس کاغذ (paper wallcovering)

جنس پایه این نوع دیوارپوش ها کاغذ است و به راحتی بر روی دیوار نصب می گردند اما شستشو و نظافت این نوع دیوارپوش ها به راحتی جنس وینیل و بافته نشده (نانوون) نمی باشد. این نوع کاغذ دیواری برای مناطق دارای رطوبت و شرجی مناسب نیست .این جنس از دیوارپوش ها به صورت ساده و بافت دار تولید می شوند، در کشور آلمان یک مدل معروف دیوارپوش از این نوع جنس تولید می شود که از دو لایه کاغذ بافت دار تشکیل شده است که به آن Duplex می گویند. لازم به ذکر است که دسته بندی این نوع دیوازپوش ها بر اساس وزن است.

کاغذ دیواری از جنس کاغذ (paper wallcovering)

کاغذ دیواری از جنس پارچه (Coated fabric)

در این نوع کاغذ دیواری ها لایه اصلی دارای جنس پارچه می باشد که می تواند در لایه زیرین یا رویی دیوارپوش قرار گیرد. این جنس از دیوارپوش ها علاوه بر زیبایی از مقاومت زیادی برخوردارند و در نوع خود عایق صدا (آکوستیک) می باشند.

کاغذدیواری از جنس پارچه (Coated fabric)

کاغذ دیواری از جنس وینیل (Vinyl)

یکی از انواع دیورپوش ها از جنس وینیل (PVC) است که جزو مقاوم ترین نوع به شمار رفته و نصب و شستشو آن بسیار راحت می باشد. این نوع کاغذ با جنس وینیل روکش شده و برای فضاهای مرطوب و مرتبط با چربی بسیار کاربردی و مناسب است. کاغذ دیواری از جنس وینیل سخت جامد (Solid vinyl) هم در زیر شاخه این گروه قرار می گیرد. این نوع دیوارپوش دارای یک روکش وینیل سخت جامد است و در برابر خدشه و خراش مقاوم می باشد. این جنس از کاغذ دیواری برای کارگاه ها و فضاهای خشن مناسب می باشد.

کاغذ دیواری بافته نشده (Non-woven)

کاغذ دیواری های نانوون از جنس الیاف طبیعی (بافته نشده) می باشند. در این نوع دیوارپوش الیاف فیبری سلولزی در لایه زیرین دیوارپوش قرار می گیرد که برای مقاومت بیشتر موادی به نام اکرلیک به آن می افزایند. این کاغذ دیواری به دلیل سهولت در استفاده به محبوب ترین نوع تبدیل شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این نوع دیوارپوش قابلیت نصب به صورت چسب به کاغذ دیواری و چسب به دیوار اجرا می گردد و همچنین دارای خاصیت عدم نفوذپذیری هوا و آب را دارا می باشد. امروزه جنس مواد بکار رفته در دیوارپوش ها بسیار مهم تلقی می شود و به نوعی استفاده از مواد سازگار با محیط زیست قابل توجه است که این نوع دیوارپوش ها از نظر جنس دوستدار محیط زیست می باشند. به دلیل تکنولوژی که در این کاغذ دیواری به کار رفته این نوع کاغذ دیواری در برابر نور و گرما و… عایق است.

کاغذ دیواری بافته نشده (Non-woven)

کاغذدیواری (Textile)

در این نوع پوشش دیواری همانند کاغذ دیواری های بافته نشده (Non- woven) از جنس الیاف طبیعی و نساجی شده تولید می شوند، اما با این تفاوت که در این نوع دیوارپوش الیاف فیبری سلولزی در لایه بالایی کاغذ دیواری قرار می گیرد که این نوع کاغذ دیواری ها هم دوستدار محیط زیست و برگشت پذیر می باشند.

کاغذدیواری (Textile)

کاغذدیواری از جنس فلزات (Metallic)

در تولید این جنس از کاغذ دیواری معمولا از لمینیت نازکی از آلومینیوم بر روی لایه زیرین دیوارپوش استفاده می شود. برای ایجاد طرح بر روی آن بیشتر از اکسید کردن یا خش دادن استفاده می کنند. این نوع از کاغذ دیواری ها به علت هزینه بالا درصد کمی از تولیدات کاغذ دیواری را به خود اختصاص می دهد.

کاغذدیواری از جنس مواد طبیعی (Natural)

در تولید این نوع کاغذ دیواری از مواد طبیعی همچون برگ ها، چوب پنبه ها، گیاهان و… استفاده می شود که به دلیل هزینه بالا تولید این کاغذ دیواری ها مقرون به صرفه نیست. با وجود اینگونه محصولات کاربردی همچون کاغذ دیواری می توان به آسانی در فضای داخلی خود تغییرات قابل توجهی ایجاد نمود. کیفیت کاغذ دیواری با توجه به جنس و نوع آن مشخص می گردد. یک کاغذدیواری با جنس مرغوب تا سال های زیادی دوام خود را حفظ می کند و نیازی به تعویض نخواهد داشت. علاوه بر اصول انتخاب طرح و نقش دیوارپوش، عامل جنس و مواد بکار رفته در آن از موارد بسیار پر اهمیت است. شرکت کاغذ دیواری راش آلمان سعی بر آن داشته که از بهترین جنس ها از جمله ( Non-woven و Textile ) کاغذ دیواری های خود را تولید و به مشتریان عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات